Na groblju njenih ambicija
Kako se iza uspeha jednog muškarca nalazila smrt njegove žene.
Frensis Skot Ficdžerald, jedan od najslavljenijih pisaca američkog modernizma, kao i američke književnosti uopšte, u svom delu "Veliki Getsbi" iz 1925. kreirao je lik fatalne žene. Njegova junakinja Dejzi Bjukenon doživljava nešto veoma slično orgazmu kada vidi Getsbijeve skupe, uredno ispeglane košulje, njen glas odiše novcem, ona je sam novac i prestiž, Amerika, kučka. Getsbijeva opsednutost njome dovodi ga do smrti, on je žrtva ideala koji je sam stvorio. Muškarac kao žrtva žene, svoje ljubavi i svog fetiša.
Prema knjizi autora Žila Leroja, reditelj Rahim Burhan i dramaturg Kata Đarmati za novosadsku publiku pripremili su odgovor na Ficdžeraldovog "Getsbija". Premijerno prikazan na samom kraju pozorišne sezone 2010/2011 Novosadskog pozorišta, komad "Alabama song" prikazuje život Zelde Ficdžerald, talentovane spisateljice i umetnice upamćene uglavnom po svojim porazima, od buntovnog detinjstva u zagušljivoj Alabami, do poznih godina koje je provela po različitim duševnim bolnicama.
Emina Elor ima (ne)zahvalan zadatak da ulogom glavne junakinje nosi celu predstavu. Ona sa scene ni u jednom trenutku ne silazi i, uprkos čestim vremenskim skokovima, uspeva da ostane ubedljiva i da iskreno igra žene iz senke - sve Fride, Virdžinije i Zelde. Ištvan Kereši joj uspešno parira u ulozi Frensisa Skota Ficdžeralda, pogotovo u drugoj polovini predstave, kada na površinu isplivava mračna strana njegove ličnosti. Ipak, ova je predstava samo njena. Konačno, tu je i Aron Balaž, Zeldin ljubavnik, koji sa Eminom deli (veoma!) uzbudljivu ljubavnu scenu. Još od omladinske predstave "Folk and swing", dvadesete godine i džez najpopularnija su stvar u mađarskom pozorištu, te je energija celog ansambla gotovo opipljiva. S obzirom na to da se radi o jednom poprilično ravnom i narativnom komadu, njihove česte koreografije davale su mu preko potreban ritam.
Muzika i koreografija, zajedno sa inovativnom i funkcionalnom scenografijom i kostimom, do tančina prenose sjaj dvadesetih godina prošlog veka i euforiju za koju se verovalo da nikada neće prestati. Ekonomski krah koji je pretio ovom stanju bezbrižnosti, Zeldi Ficdžerald dogodio se i na emotivnom, fizičkom i mentalnom planu. Patrijarhat kao zatvor za žene, nametnuo joj je ideju da i sam život mora malo da boli, "kao i sve ženske stvari". Kao i Virdžiniji Vulf, i njoj je bila potrebna "rupa, soba gde bi pisala". Tako nam igra ekipe iz Novosadskog pozorišta dozvoljava dirljiv uvid u život jedne od mnogih žena koje nisu dobile svoju sobu, koje su bile demonizovane i marginalizovane. "Alabama song" nije samo legitimizacija Zeldinog života, ova predstava je i jedno veliko izvinjenje.
Još bitnije, ona je razlog da sa uzbuđenjem čekamo sezonu 2011/2012!
Komentari 3
U2
odusevljen
Skot
Konacno da neko progovori o ovom ostvarenju koje je po meni i najzanimljivije u prolecnoj sezoni Ujvideki pozorišta. Teške predstave izuzev Čarobnjaka mnogo su smorile a Alabama je predstava iz ženskog ugla, iz ugla pametne,neostvarene žene i umetnice i divna kreacija Emine Elor.
Silvija Križan ostvarila je fantastičnu sporednu rolu i potvrdila da nema malih uloga.
Smetalo je sto su svi glumci toliko vikali.
Sa li je reditelj tako hteo? Šteta
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar