Ne postoji pisano pravilo "prvo žene i deca"

Muškarci na brodu "Kosta Konkordija" otimali su se za mesto u čamcima za spasavanje ignorišući apele "prvo žena i deca". Ali, stručnjaci za bezbednost morske plovidbe kažu da je to načelo zapravo samo fraza iz holivudskih filmova i da takvo pravilo na brodovima - ne postoji.
Muškarci na brodu "Kosta Konkordija" otimali su se za mesto u čamcima za spasavanje ignorišući apele "prvo žena i deca". Ali, stručnjaci za bezbednost morske plovidbe kažu da je to načelo zapravo samo fraza iz holivudskih filmova i da takvo pravilo na brodovima - ne postoji.

Apel "žene i deca imaju prednost" prvi put se čulo prilikom spasavanja putnika sa vojnog broda "HMS Birkenhed", potonulog 1852. godine, a kasnije i prilikom spasavanja putnika sa Titanika". Posle toga je pronašao put ka holivudskim filmovima koji su se bavili ovom tematikom.

Ed Galija, stručnjak za evakuacije, istakao je da se ljudi mahom trude da se ponašaju pristojno prilikom katastrofa. "Pravila o evakuaciji i bezbednosti na moru utvrđuje Međunarodna pomorska organizacija Međunarodnom konvencijom o bezbednosti ljudskih života na moru (Solas). Važeći propisi, međutim, ne sadrže uputstva koja se odnose na davanje prednosti određenim grupama putnika. Obavezni su čamci za spasavanje prilagođeni hendikepiranim osobama, ali nema odredaba koje propisuju da bebe i deca do tri godine imaju prioritet prilikom evakuacije", kaže Galija, a prenosi "Blic".

Drugim rečima, danas je cilj da se svim putnicima, a ne samo određenim grupama, omogući da bezbedno napuste brod. Drugačija je situacija bila prilikom potonuća "Titanika", kada nije bilo dovoljno čamaca za spasavanje za sve putnike, pa otud i apel "prvo žene i deca".

Robert Ešdaun, iz Veća evropskih prekookeanskih kompanija (ECC), kaže da je apel "žene i deca imaju prednost" zapravo "nepisana konvencija", ali ne nešto što je utvrđeno zakonom. ""Solas" je tako osmišljen da svi budu spaseni. Bilo bi prirodno da putnici prvi napuste brod, a članovi posade poslednji, budući da je njihova pomoć neophodna prilikom evakuacije putnika", kaže Ešdaun.

Kako evakuacija može da izgleda u praksi uverili su se Beograđani Maja i Ljubomir Vujović, koji su se našli na "Kosta Konkordiji" u trenutku nesreće. Oni su opisali haos koji je nastao kada je nestalo struje, a brod se naginjao.

"Videli smo kako se ljudi guraju da uđu u čamce za spasavanje i ne obraćaju pažnju na žene i decu. Nijednog oficira nisam primetio", ispričao za "Blic" Ljubomir Vujović.

  • Joca

    18.01.2012 11:40
    Prvo kapetan,
    pa deca, pa... ma zene neka ostanu. :)
  • mtva

    18.01.2012 00:04
    zene, deca i... kapetan

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Region i svet