Menu 021

Dva načina na koje pojedinci varaju državu prilikom uplata

Razvoj sistema za praćenje uplata prema državi u realnom vremenu rešio bi problem o kojem javnost malo zna, a reč je o manipulacijama s opštim uplatnicama.
Info 10.01.2017. | 08:15
Dva načina na koje pojedinci varaju državu prilikom uplata
Institucije su suočene sa situacijom da ubiraju manje prihode za pružene usluge jer pojedini nesavesni građani uplaćuju niže iznose taksi i naknada od propisanih ili poništavaju uplate nakon čega podnose lažne dokaze o izmirenju obaveza.
 
Dve su najčešće zloupotrebe koje se dešavaju – uplaćivanje manjeg iznosa od predviđenog nakon čega se dopisuje nula, jedinica ili drugi broj da bi iznos odgovarao visini takse, a drugi je storniranje uplatnice (problem je postao izražen kada su menjačnice dobile mogućnost da obavljaju transakcije ove vrste jer je lakše dogovoriti stopiranje plaćanja).
 
Prepravljenu ili storniranu uplatnicu službenici na šalteru prihvataju kao dokaz o uplati jer ne mogu istog trenutka da provere da li je novac zaista legao na račun. S druge strane, institucije još nemaju dovoljno razvijene kapacitete da naknadno proveravaju svaku uplatu i sudski gone prevarante. 
 
Zaštitili su se samo organi poput Poreske uprave gde je sistem uspostavljen tako da je plaćanje povezano direktno sa evidencijom o obvezniku i nemoguće je da se lažira iznos.
 
"Radna grupa NALED-ovog Saveza za e-upravu, koji čini 25 najvećih kompanija iz IT, telekomunikacionog, trgovinskog i finansijskog sektora analizira problem i predložiće sveobuhvatno rešenje. Prvi korak bi trebalo da bude promena načina rada Trezora kako bi se ponašao kao banka i institucijama dostavljao podatke o svakom uplatiocu, a ne samo uplaćene iznose. Potom je potrebno uvesti efikasniji sistem kliringa, a nadgradnja svega bilo bi uvođenje mogućnosti elektronskog plaćanja svih usluga države. Smanjili bismo upotrebu uplatnica jer više ne bi bile jedini dokaz o plaćanju dok bi građani i privreda uštedeli novac i vreme koje troše na provizije i odlaske pred šaltere", kaže za "Dnevnik" potpredsednik Saveza za e-upravu Milan Simić.
 
Uprava za trezor trebalo bi da bude tehnički i organizaciono osposobljena da razvrstava plaćanja na način da institucije mogu na vreme da vide uplatu i podatke o uplatiocu. Na to se nadovezuje problem kliringa jer se sravnjivanje plaćanja obavlja samo radnim danima do 16 časova tako da naknadne uplate ležu na račun tek naredni dan, a šalteri rade i do 20 časova. Jedna od mogućnosti je da kliring rade privatne kompanije, što propisi dozvoljavaju, a za šta su neophodne licence NBS.  
 
Direkcija za e-upravu trebalo bi da omogući elektronsko plaćanje usluga koje su na portalu eUprave, ali tu nisu zastupljene sve administrativne procedure. 
 
Jedna od mera koje će NALED-ov Savez za e-upravu predložiti jeste uvođenje POS terminala na svim šalterima, što bi značilo uštedu, jer građani ne bi plaćali poštanske i bankarske provizije, koje najčešće idu i do 10.000 dinara ili do jedan odsto vrednosti uplate.
 
Ipak, moraće da se reši pitanje ko će snositi trošak transakcija jer propisi ne dozvoljavaju da to budu institucije.
Autor: Dnevnik
  • poreski obveznik
    17.01.2017 23:23
    I kasno i nemoguce
    Nisam siguran da je Uprava za trezor trenutno u stanju da odgovori na ove nove poslovne zahteve, Od bivsih kolega sam cuo da tamo vec duze vreme vlada veliko trvenje izmedju 3-4 partijske grupacije (Dinkicevi i 2-3 frakcije "zutih").
  • Čučuk Stana
    12.01.2017 21:18
    Parking servis
    Nekad to i nije tako loše...
  • dule
    10.01.2017 21:12
    Molio bih ove koji spominju SDK da objasne kako bi tehnički bilo sprečeno varanje.

    Ne trolujem, stariji su mi uglavnom hvalili SDK ali me zanima čisto tehničko rešenje.

    hvala unapred.
  • VV
    10.01.2017 16:09
    "Slučajne" ili namerne greške. koje će naravno kasnije plaćati građani.........

KOMENTARI nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje autora komentara.

NEMAMO nikakvu obavezu obrazlaganja odluka vezanih za izbor komentara koji će biti objavljeni i nemamo obavezu obrazlaganja odluka s tim u vezi.

NEĆE BITI OBJAVLJENI komentari koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje, koji sadrže pretnje, uvrede na rasnoj, verskoj i nacionalnoj osnovi, netoleranciju svake vrste, upućuju na nezakonit sadržaj ili predstavljaju osnov za utvrđivanje građanske odgovornosti. Neće biti objavljeni ni oni komentari koji su opsceni, pornografski ili klevetnički.

NEĆE BITI OBJAVLJENI komentari u kojima nam skrećete pažnju na propuste, koji se odnose na uređivačku politiku i koji su napisani velikim slovima.

MOLIMO VAS, obratite pažnju na pravopis i gramatiku, prednost imaju komentari koji su napisani bez pravopisnih i gramatičkih grešaka.

OGRANIČENO je pisanje komentara na 1.500 karaktera.

PORTAL 021 zadržava pravo da bez prethodnog obaveštavanja, u svakom trenutku, ukloni ili onemogući pristup bilo kom sadržaju i nalogu po sopstvenomm nahođenju, za koji se utvrdi da predstavlja kršenje odredaba ili da je na drugi način štetan za 021.

Napiši komentar



Preostalo 1500 Karaktera


* Ova polja su obavezna
Cenovnik Impresum Kontakt Uslovi korišćenja Pošalji vest