Novosađanke peticijom traže smenu ginekologa Doma zdravlja
Radi se o lekaru Nedeljku Rodiću koji radi u Domu zdravlja na Novom naselju.
Peticija je u elektronskom obliku i kao i za bilo koju on-line peticiju, nije moguće utvrditi da li se radi o jednoj ili su je zaista potpisale različite osobe, pošto nema potvrde identiteta. S druge strane, identitet desetina Novosađanki koje su podelile svoja negativna iskustva moguće je utvrditi u okviru fejsbuk grupe "Mame Novosađanke" gde su u aprilu osvanule žalbe na rad pomenutog lekara.
Jedna od njih je svoje nezadovoljstvo i konkretizovala žaleći se Domu zdravlja gde su za 021 potvrdili da su žalbu dobili, ali i da su je odbacili pošto je komisija ustanove utvrdila da lekar nije postupao suprotno načelima prakse.
Ginekolog Nedeljko Rodić je odbio da priča za 021.
Zašto se žale na rad ginekologa?
Nezadovoljstvo radom ginekologa Rodića kulminiralo je pokretanjem elektronske peticije za njegovu smenu zbog, kako je navedeno, "velikog broja prevarenih žena koje su prošle kroz javašluk dolazeći kod njega na preglede".
One pričaju da ih je ovaj doktor upućivao na privatnu ordinaciju u kojoj radi kako bi bile lečene, tvrdeći da im je hitno potrebna intervencija. Te žene nisu prijavljivale ove slučajeve nadležnima, bojeći se navodno mogućih posledica.
Sem jedne, Novosađanke Dragane Janjić.
Prijava zbog neprijatnosti
Ona je podnela zvaničnu prijavu protiv Rodića jer je, kako kaže, doživela neprijatnost tri meseca nakon trudnoće, kada je došla na pregled i kada joj je rečeno da ima promene na grliću materice i infekciju.
"Doktor me nije tokom pregleda ništa posebno pitao, a pregled me je čak veoma boleo. On je zaključio da imam hroničnu infekciju i promenu na grliću materice. Nakon pregleda mi je dao uput za testiranje na HPV i rekao da mogu da ga uradim i privatno. Kada sam mu rekla da sam se porodila pre tri meseca i da je uzrok infekcije možda nešto nakon porođaja, što sa porođajem nema veze. Ranije su me razne lekarke pregledale, nikada mi niko nije rekao da imam infekciju, bilo mi je sumnjivo", navodi ova Novosađanka za naš portal.
Kako kaže, nije poverovala lekaru, a narednog dana je zakazala pregled kod jedne ginekološkinje iz drugog objekta Doma zdravlja. Ta doktorka joj je rekla da nema nikakve promene i da je zdrava.
"Bila sam revoltirana dizanjem panike o mom zdravlju, a uradila sam i PAPA test koji je pokazao da sam zdrava", kaže Dragana. Naša sagovornica imala je dva osnova za žalbu - sumnja da je pregled urađen kako treba, te saveti i uputstva koje joj je lekar, dao, a nije ih zapisao u karton.
Kako je za 021 rečeno u Domu zdravlja, koje je sprovelo interno ispitivanje ovog slučaja, propusta u samom pregledu nije bilo. Dodaju da, međutim, nije moguće ustanoviti da li je došlo do drugih propusta, jer ono što je usmeno izneto pacijentkinji nije navedeno u elektronskom kartonu. On, doduše, nije ni obavezan da sve unosi.
"U tome je problem. Oni mogu da nama kažu šta žele, to ne moraju da zapišu, a niko ih zato neće uhvatiti. Meni su rečene stvari koje nisu zavedene u zapisnik i ja ne mogu da dođem do pravde", kaže ova ogorčena Novosađanka.
Da postoje problemi sa radom pojedinih zaposlenih u Domu zdravlja "Novi Sad" za 021 potvrđuje i načelnica Službe zdravstvene zaštite žena dr Ljiljana Stanišić, koja navodi da velik broj pritužbi na rad jedne osobe nije za zanemariti.
"Svakako da veliki broj pritužbi na nekog od kolega implicira da se nešto dešava. Mi smo formirali komisiju za unutrašnji nadzor upravo zbog takvih stvari. Takođe, na nivou Doma zdravlja se trenutno pravi procedura vezano za sankcionisanje takvih slučajeva. Do sada Dom zdravlja nije imao takvu proceduru gde će se proceduralno sankcionisati postupci određenih kolega. Dom zdravlja nema mehanizme, osim da smanji platu ili da suspenduje kolegu na par dana. Dom zdravlja sada pokušava da pronađe mehanizme posebno za zdravstveno osoblje koje je višekratno ili veći broj puta prijavljeno od strane pacijenata i spremni smo da reagujemo. To sve mora da se ispita", kaže dr Stanišić.
Ona dodaje da svakog dana bude barem jedan nezadovoljan pacijent, ali se zaposleni trude da svaka osoba bude zbrinuta na najbolji način i u skladu sa procedurom. Kako kaže, nekad i pacijenti precene svoja prava.
"Često pacijenti sami shvate da niko od zdravstvenih radnika nije napravio neki prekršaj, već građani misle da, kao pacijenti, imaju mnogo veća prava nego što im zakonom pripadaju. Oni imaju svoja prava, ali i svoje obaveze. Mi u Službi za zdravstvenu zaštitu žena imamo mnogo posla, a tokom godišnjih odmora imamo i preko 40 žena u smeni. Mi moramo da primimo pacijetkinju, saslušamo je, razumemo da ona možda dolazi pod stresom, što je normalno. Pri tom, mi to sve treba da uradimo za 15 minuta. Tu se onda često javlja mali nesklad između želje pacijentkinje da vi njoj posvetite pažnju i toga koliko vi zapravo imate vremena", navodi doktorka.
Povodom navedenog slučaja Novosađanke Dragane Janjić, kaže da lekar ima pravo da pacijentkinji iznese svoje mišljenje vezano za njen ginekološki ili akušerski status, s obzirom na bogato radno iskustvo.
"Da li je dizanje panike ako mi kažemo ono što mislimo? Ja smatram da bi svaki pacijent trebalo da ima poverenje u svog lekara. Pretpostavljam da niko nije rekao da ona ima rak ili da će sutra umreti, što bi bilo za podizanje panike. Mislim da je bolje da lekar kaže sve što misli o zdravstvenom stanju pacijentkinje, nego da nešto previdi i propusti da uoči", objašnjava dr Stanišić za naš portal.
Razočarenje odlukom Komisije
Ginekolog kojeg pacijentkinja optužuje odbio je da govori za 021.
Dragana Janjić koja je podnela prijavu protiv ginekologa navodi da se ne kaje zbog svoje odluke, ali je razočarana zaključkom komisije Doma zdravlja. Kako kaže, njen slučaj je dokaz da pravde u pravima pacijenata baš i nema, te da će dotičnog ginekologa izbegavati.
"Mislim da peticija za njegovu smenu, u stvari, govori više od bilo kakvog izveštaja komisije", navodi ona.
Ombudsman: Pacijentkinja ispravno postupila
Pokrajinska zaštitnica prava građana Aniko Muškinja Hajnrih kaže za 021 da je pacijentkinja ispravno postupila kako bi ostvarila svoja prava.
Ona kaže da je Dragana, pre svega, iskoristila zakonsko pravo na drugo stručno mišljenje, te pravo na pristanak, odnosno pravo da slobodno odlučuje o svemu što se tiče njenog života i zdravlja.
"Važno je napomenuti da je nadležni zdravstveni radnik dužan da u medicinsku dokumentaciju unese podatak da je pacijentu dao obaveštenje, na koje pacijent ima pravo kako bi doneo odluku da pristane ili ne pristane na predloženu medicinsku meru, a koja mora da sadrži: dijagnozu i prognozu bolesti, kratak opis, cilj i korist od predložene medicinske mere, vreme trajanja i moguće posledice preduzimanja, odnosno nepreduzimanja predložene medicinske mere, vrstu i verovatnoću mogućih rizika, bolne i druge sporedne ili trajne posledice itd. Ukoliko propusti da unese podatak o datom obaveštenju, lekar i drugi nadležni zdravstveni radnik može se kazniti za prekršaj novčanom kaznom od 10.000 do 50.000 dinara", navodi Muškinja Hajnrih.
Ona dodaje da pacijent ima pravo da podnese krivičnu prijavu ako je lekar radio nesavesno, a može da zatraži inspekcijski nadzor od nadležne inspekcije ako je došlo do kršenja zakona.
Kako prijaviti nezadovoljstvo radom zdravstvenih radnika?
Kako za 021 kažu u instituciji Zaštitnika prava pacijenata, ove godine je podneto više od 35 pritužbi na rad zaposlenih u Domu zdravlja "Novi Sad", što na aktuelan broj pacijenata i zaposlenih nije naročito velik broj. Međutim, nije ni zanemarljiv, jer statistika kaže da u proseku nedeljno stigne makar jedna pritužba.
Ako žele da prijave povredu svojih prava, Novosađanima je najbolje da lično dođu u Gradsku kuću, sedište Zaštitnika pacijentovih prava i pismenim putem se obrate nadležnima. Telefon zaštitnika je: 021/420-066. (Gorica Nikolin - gorica@021.rs)
Komentari 41
Mima
Nataša
Natasa
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar