Šta uraditi u slučaju da iznenada umre pilot aviona?

Jednog od korisnika sajta Quora zanimalo je koje bi sve korake putnici trebalo da preduzmu u slučaju da pilot putničkog aviona iznenada premine.
Šta uraditi u slučaju da iznenada umre pilot aviona?
Foto: Pixabay
"Ako su kojim slučajem oba pilota mrtva, a na letu se nalazi nijedan pilot, ne paničite. Avionima upravljaju autopiloti, tako da bi bilo mnogo bolje da polako sledite uputstva, umesto da panično reagujete", navodi pilot Bruno Džilisen. 
 
Džilisen objašnjava da bi najbolje bilo da putnici prvo pokušaju da ustanove kako funkcioniše radio-predajnik, što ne bi trebalo da bude suviše teško. Na poleđini mikrofona obično se nalazi dugme koje omogućava razgovor. 
 
Ipak, pilot savetuje putnicima da budu izuzetno obazrivi, s obzirom na to da se u blizini ovog dugmeta takođe nalazi crveno dugme koje služi za deaktivaciju autopilota i koje se obično stiska palcem. 
 
Negde sa strane bi trebalo da se nalazi i radio-prijemnik, a ukoliko putnici ne mogu da ga pronađu, trebalo bi tu informaciju da potraže od stjuardesa, u slučaju da i one nisu mrtve. 
 
Jednom kada pronađu radio, putnici bi trebalo da pritisnu dugme i skrenu pažnju na sebe, a zatim polako objasne u kakvoj se situaciji nalaze. 
 
"Jednom kada uspostavite kontakt sa stručnim licima, oni će pokušati što jasnije i detaljnije da vam objasne kako da sletite na najbliži aerodrom", kaže Džilisen. "To je mačiji kašalj, osim ako prethodno niste isključili autopilota. Avion će sleteti sam, kočnice će se takođe automatski aktivirati, tako da će sistem obaviti sve neophodne korake umesto vas", dodaje pilot. 
 
Ipak, ako ne uspete da uspostavite kontakt sa stručnim osobljem, moraćete sami da otkrijete kako da spustite avion pomoću autopilota.
  • Drum

    05.06.2017 20:56
    Pa i nije baš tako jednostavno.

    Istina je da autopilot upravlja avionom. Samo ne znam kako je to pilot Bruno mislio da je mačiji kašalj sleteti na najbliži aerodrom. Avion leti prema već unapred unetoj ruti. Da bi sleteo na najbliži aerodrom, mora se reprogramirati ruta. To i nije baš jednostavno.
    Takođe treba uneti STAR (Standar Terminal Arrival Route). Ne bih rekao da bih se svako tako lako snašao u promeni rute i unošenju STAR-a.

    Kada je već ruta promenjena i unet STAR u FMS ili FMC (Flight Management System/Computer) avion će pratiti tu rutu sve do sletanja, odnosno posljednjih 50 ak metara pred pistu, tu se isključuje i pilot mora da preuzme komandu.

    Kočnice se automatski aktiviraju ako je uključen autobrake i spojler na ARM.
    Nekada je potrebno kočiti pri spuštanju, odnosno aktivirati air brake/spojler. Takođe neposredno pre piste oduzeti gas, a kada točkovi dotaknu pistu treba ''ubaciti u rikverc''. Odnosno aktivarti obrnuti potisak. Kočnice na točkovima mogu da zaustave avion bez obrnutog potiska, ali ako je pista kratka, može se desiti da izleti sa piste.
    Ako ima bočni vetar, tu se stvari još malo komplikuju.
    Tu su još flapsovi koje treba znati kada treba izvući, odosno pri kojim brzinama. Brzine nisu mudrolija velika, ali treba znati gde gledati tu informaciju.

    Onaj ko bi seo umesto pilota, verovatno bi dobio detaljna upustva sa zemlje, ali opet, nije to kao pravljene kolača po receptu.
  • Bugi Vugi

    05.06.2017 14:56
    Pitati stjuardesu za jednu brzu poslednju zelju :)

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Život - Putovanja