Gradić Nokija uvek će direktno podsećati na prvi pravi finski globalni brend. Uspeh istoimene kompanije uzrokovao je enormno brz rast finske ekonomije, a sama Nokija je činila oko 25 odsto rasta od 1997. do 2007. godine. Jednostavno – Nokija je bila ekonomsko čudo.
Međutim, ubrzo nakon svog vrhunca, kompanija je počela da pada paralelno sa dolaskom recesije, najgore u istoriji te severne evropske zemlje. "Nokija je bila velika tako da je njen pad uplašio građane zbog mogućih posledica po državu", rekao je Kari Kankaala, rukovodilac privrednog razvoja grada Tamperea.
Tampere se nalazi na oko 15 minuta vožnje od Nokije. U njemu se nalazio najveći centar za razvoj i istraživanje tehnologija u kojem je bilo zaposleno 4.000 ljudi. "Nokija je bila kičma svega. Univerziteti su zavisili od saradnje sa kompanijom, a nova radna mesta za mlade su takođe zavisila od nje. Nezaposlenost je sada između 14 i 15 odsto", rekao je Kankaala za BBC.
Umesto Nokije, sada su tu druge kompanije koje se bave razvojem tehnologije kako bi upotpunile nastalu prazninu. S druge strane, Nokijin sektor telekomunikacija se održao u životu i nastavlja da čini važnu kariku u finskoj industriji, ali nekadašnja rasprostranjenost koja danas ne postoji kumovala je povećanju nezaposlenosti.
Mnogi radnici Nokije ni dan danas ne mogu da shvate kako se desio pad i kako je svetski lider u prodaji mobilnih telefona 2007. godine morao da bude prodat velikom Majkrosoftu 2014. "Veliki uspeh se krio u činjenici da smo telefone smanjili ispod veličine Motorolinih modela. To se desilo 1997. i 1998. godine – ostvarenje sna svakog inženjera", rekao je Mika Grundstrom, nekadašnji menadžer Nokijinog centra u Tampereu.
Za njega, u starim dobrim danima bila je važna samo dužina trajanja baterije i što manji uređaj. Ali sve se promenilo kada je Epl 2007. godine predstavio prvi moderni smartfone.
"Stvari su postale kompleksne. Više nismo bili sigurni kako da ciljamo potrošače. Da li je stvar u lakom korišćenju, da li u trajanju baterije, da ali u veličini? Ako govorimo o bateriji, mi smo imali uređaje koji su mogli trajati po sedam dana, a onda se pojavio uređaj kojeg morate puniti svaki dan. Pa kako da to prodamo potrošaču?", objašnjava Grundstrom.
Nokija je pokušavala da sustigne Samsung i Epl, ali bez uspeha. Sektor mobilnih telefona prodat je 2014. godine Majkrosoftu.
Autor: Sinteza grup
Komentari 3
Eh
zivan
Smutljivac
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar