Kako pojedini uterivači plaše i pritiskaju građane koji duguju

Nekadašnji radnik agencije za privatna potraživanja Đorđe M. podneo je krivične prijave protiv bivšeg poslodavca i 14 banaka kojima ih optužuje da su nezakonito iznuđivali novac od građana.

U agenciji je počeo da radi u maju ove godine, a izdržao je do septembra.

"Prvo sam prošao obuku od nekoliko sati, kako da pritiskam građane koji duguju novac bankama koje su angažovale agenciju. Govorili su nam: "Morate da gazite dužnike!" Rečeno nam je tačno koje laži da govorimo, kako da pretimo i pritiskamo. Pravnik sam i znam da to nije po zakonu i zato sam podneo prijavu", priča Đorđe za "Blic".

Dodaje da im je bilo strogo zabranjeno da kažu da zovu iz agencije, već su govorili: "Zovemo iz banke" ili "Zovem iz banke".

"Rekli su nam da ćemo dobiti otkaz ako građanima kažemo da zovemo iz agencije. S druge strane operateri koji su najviše zlostavljali građane, dobijali su bonuse i mogućnost da napreduju i postanu tim lideri", kaže Đorđe.

Obratio se posle nekog vremena poslodavcu i ukazao mu na nepravilnosti i nezakonitosti u obuci u radu.

"To nije imalo efekat jer sam shvatio da je to sistem rada cele firme, a ne samo mog nadređenog. Kasnbije sam otkrio da je to praksa brojnh privatnih agencija koje banke angažuju za naplatu potraživanja", priča sagovornik "Blica".

Kako kaže, zaposleni u agenciji su imali pristup tajnoj bazi podataka gde su bila imena svih građana koji duguju banci, i to sa različitim podacima o njima samima, ali i o članovima njihove porodice, prijateljima, kolegama sa posla, komšijama, imovinskom stanju, porodičnim prilikama, zdravlju...

"U agenciji u kojoj sam radio ima oko 80 zaposlenih. Svaki zaposleni sa ukucavanjem imena i prezimena dužnika može da pristupi svim podacima prikupljenim o njemu. Tako je i u svim drugim privatnim agencijama za naplatu potraživanja", navodi Đorđe i dodaje da postoji jedinstvena centralizovana baza podataka koju koriste i druge agencije.

Ističe da su imali i poseban računarski program koji je kontrolisao učestalost poziva građana koje duguju novac bankama. Kako objašnjava, agencija je imala veliki broj mobilnih brojeva da klijenti ne bi prepoznavali brojeve sa kojih ih zovu i da bi se javljali na nepoznat poziv.

"Osim pretnjama, klijenti su zlostavljani učestalim pozivima. Maksimalni razmak je bio pet dana. Nadređeni su zahtevali da bude tri dana, a dešavalo se da neke dužnike zovemo pet puta dnevno. Pravilo je da se zove najviše sedam puta dnevno. Pritiskan je ne samo dužnik, nego i njegovi prijatelji, porodica, tamo gde se proceni da je najosetljiviji. Kada operater ne može da stupi u kontakt, pozivaju se susedi, rodbina, prijatelji na poslu. Oni se isto zlostavljaju, sa pretnjama da će se to nastaviti ako ne daju dužnikov broj telefona i ne kažu gde je i traže da mu se prenesu pretnje", kaže on i navodi da se svi razgovori snimaju, a da se pozivani građani o tome ne obaveštavaju.

Podsetimo, uprkos tome što se u prethodne dve godine vodila intenzivna kampanja, banke neće moći da prodaju zaostale, neplaćene kredite građana firmama ili agencijama.

  • Baba

    21.11.2016 11:19
    Za @kiza
    Proveri za šta je zaštitnik građana zadužen: za javne ustanove i budžetksa preduzeća. Ondosno, ako država krši neka tvoja prava.

    Banke su privatne, a ove agencije su, očigledno, još privatnije.

    Za ovakve slučajeve bi bili zaduženi oni koji se bave zaštitom prava potrošača i korisnika bankarskih usluga, na primer, NBS i njihov servis za podršku.

    Dosadno je da budu glasni oni koji pojma nemaju (a ti, Kizo, pojma nemaš).
  • buki

    21.11.2016 11:07
    Zovu kazu zovemo iz banke,ja pitam koja banka koji vam je status u banci oni pocnu pretiti i kazu sve se snima..e ako se snima nosite se u p...u materinu debili....onda par dana ne zovu pa opet...
  • Zivan

    21.11.2016 10:45
    Što pre ukinuti ovu paramilitarnu strukturu i međusobna potraživanja pravnih i fizičkih lica rešavati na uobičajen način, sudskim putem...

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

Zašto je sve manje vrabaca u Srbiji?

Populacija vrabaca u Evropi, ali i Srbiji se smanjuje, mada kod nas to smanjenje još nije alarmantno, rekla je predstavnica Društva za zaštitu i proučavanje ptica Srbije Nataša Jančić.