Oštrije kazne u vožnji uzbunile građane

Nacrt novog Zakona o bezbednosti u saobraćaju, koji je zbog mnogo oštrijih kazni u javnosti izazvao polemiku, nalazi se trenutno na usaglašavanju u Evropskoj komisiji, a mogao bi se naći pred srpskim poslanicima u januaru.
Ono što je izazvalo s jedne strane odobravanje, a sa druge negodovanje, jesu kazne koje će ići i do 120.000 dinara.
 
Ukoliko vozač tokom vožnje drži u krilu dete, čeka ga upravo ta kazna od 100.000 do 120.000 dinara plus 14 kaznenih bodova i plus još oduzimanje dozvole. Ako je dete u krilu suvozača, sleduje mu "samo" novčani deo kazne od 100.000 do 120.000 dinara. Ako dete mlađe od 12 godina nije u sedištu, predlaže se kazna od 30.000 dinara. Trenutno važeća kazna za taj prekršaj je 5.000 dinara.
 
Biće povećana i kazna za nevezivanje pojasa vozača i suvozača i to sa 5.000 na 10.000 dinara.
 
Oštrije sankcije čekaju i one koji budu vozili u alkoholisanom stanju. Na primer, do sada su oni koji su vozili sa više od dva promila alkohola u krvi morali da plate od 100.000 do 120.000 dinara uz oduzimanje dozvole i kaznene poene, a od sledeće godine će toliku kaznu morati da plate oni koji su u krvi imali 1,2 promila alkohola.
 
Predsednik Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović podseća da je prethodni zakon donet 2009. godine utvrdio važeće kazne za saobraćajne prekršaje.
 
"Potom je 2014. godine zakonom o prekršajima omogućen popust od 50 odsto ukoliko se kazna plati u roku od osam dana. Time su faktički kazne prepolovljene. U ovom novom nacrtu uglavnom se kazne podižu tako da budu na nivou onih iz zakona iz 2009. godine", objašnjava Okanović.
 
Međutim, ako se uzme u obzir da je prosečna plata u Srbiji 45.000 dinara, a da se mnogo veći broj zarada nalazi ispod ove cifre nego iznad, postavlja se pitanje ekonomske opravdanosti ovolikih kazni.
 
Advokat Vojin Biljić ističe da se kod nas pogrešno smatra da se izmenama zakona može popraviti loše stanje u društvu koje je, pre svega, posledica nefunkcionisanja institucija, a ne samih zakonskih tekstova.
 
"Zakon nema magičnu moć da sam po sebi obezbedi svoju primenu, već je potrebno da država organizuje svoj sistem tako da funkcioniše. Na žalost, umesto toga, država pribegava apsurdnim zakonskim rešenjima, koja su neretko i u suprotnosti sa ustavnim garancijama, prebacujući na građane teret svoje nefunkcionalnosti. Jedan od takvih primera su i kazne propisane novim ZOBS-om. Ako u državi u kojoj je minimalna zarada oko 200 evra, a zarada dobro pozicioniranog i fakultetski obrazovanog državnog službenika oko 500 evra, propišete kaznu od 1.000 evra za propust vezivanja deteta u saobraćaju, postavlja se pitanje da li kršite pravo na imovinu građana. Ako je cilj države da se radi bezbednosti deteta, to isto dete sankcioniše tako što će gladovati, onda država ima problem sa sagledavanjem interesa deteta. Interesantno je to sa sudska praksa dosuđuje veoma niske naknade šteta kod povreda u saobraćaju, pravdajući to svrhom naknade štete, a država istovremeno ima kaznenu, ali i taksenu politiku kojoj nije cilj zaštita svojih građana već punjenje budžeta od strane tih istih svojih građana. Kako drugačije objasniti to da za minimalnu zaradu svakog meseca morate da pravite izbor između toga da li da platite račun za infostan i struju ili platite sudsku taksu ili platite kaznu u saobraćaju ili nahranite svoje dete. Podrazumeva se, naravno da vi tog meseca ništa nećete jesti", kaže Biljić.
 
Okanović, međutim, ističe da ne stoji teza da država hoće da puni budžet kaznama, jer su troškovi od saobraćajnih nezgoda daleko veći nego prihodi od kazni. Prema njegovim rečima, država od kazni za saobraćajne prekršaje godišnje naplati 25 do 30 miliona evra, a procenjuje se da su ukupni direktni i indirektni troškovi od saobraćajnih nezgoda u prošloj godini bili 280,2 miliona evra.
 
"Samo troškovi lečenja 20.000 povređenih u saobraćajnim nezgodama godišnje su daleko veći od prihoda od kazni. Državu ne zanima da naplati kazne, već da niko ne plaća kazne i da nema povređenih u saobraćaju", ističe on za Danas, dodajući da se gubitak deteta zbog toga što nije vezano ne može iskazati nikakvom cenom.
 
Bolje nego '80-ih, gore nego u EU
 
Srbija je u poslednjih 30 godina zabeležila značajan napredak u smanjenju stradalih u saobraćajnim nezgodama, budući da je krajem 80-ih godina prošlog veka bilo oko 2.000 mtrvih na 100.000 vozila, a prošle godine 600, ali to je i dalje mnogo više od razvijenih evropskih zemalja. Okanović ističe da je razlog za ovoliku razliku to što se u zapadnoj Evropi počelo są sistemskim merama pre 40 godina, kao i da se kod nas danas vode diskusije o bezbednosti u saobraćaju, kakve su se tamo vodile pre 30 ili 40 godina.
  • veronika

    30.11.2016 23:17
    Jedine sluzbe koje kod nas funkcionisu su one koje kaznjavaju (Parking servis i komunalci) i to je verovatno iskljucivo radi nase bezbednosti! Da se o nasoj bezbednosti brinu, popravili bi, obelezili i obezbedili puteve. U svim evropskim zemljama, bez izuzetka, najlepsi putevi se prave u blizini granicnih prelaza... Naravno, to nije slucaj kod nas. Autoputevi su krpljeni, dzombavi i puni rupa, tako da ko pazi svoj auto, nece voziti preko 90...a mozda su putevi takvi-kakvi su, zbog nase bezbednosti? Primorani smo da vozimo sporije! A kako ne povecaju kazne za pronevere i korupciju?
  • rale

    28.11.2016 21:41
    dj_slavko@open.telekom.rs
    -Kad vidim i čujem tog Okanovića smuči mi se život.Niko pametniji od njega u Srbiji.Blago nama ,samo napred..............
  • Marko

    28.11.2016 11:21
    J
    Pojednostavljujete i vodite se filozofijom zastrašivanja rigoroznom kaznom. Po tom sistemu, u vreme sakaćenja i smrtnih kazni nikakav kriminal ne bi postojao da je to efikasno, a postojao je. Problem je što ljudi koji menjaju kaznenu politiku veze sa vezom nemaju sa kaznenom politikom i njenim efektima. Postoji čitava nauka o tome kako i zašto kazne funkcionišu ili ne funkcionišu, koje su najsvrsishodnije i kada itd. Nauka se zove penologija.

    Kod nas kazne uvodi kako ko hoće, po političkom ključu. Mislite o tome.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

Brnabić saopštila: Svi izbori 2. juna

Predsednica Skupštine Srbije Ana Brnabić izjavila je danas da je donela odluku da se prihvati zahtev stranaka opozicije da svi lokalni izbori budu održani zajedno sa beogradskim, 2. juna.