Menu 021

Pranje novca i kontrolisane informacije u srpskim medijima

Država godinama plaća tri vlasnički povezane kompanije za produkciju televizijskog materijala o svojim aktivnostima.
Info 29.01.2014. | 07:43 > 07:47
Država godinama plaća tri vlasnički povezane kompanije za produkciju televizijskog materijala o svojim aktivnostima, koji TV stanice u Srbiji emituju bez upozorenja da je taj materijal naručen.

Dok gledaju vesti u kojima se smenjuju političari građani ne znaju da u stvari gledaju neke izjave koje su u svrhu sopstvene promocije naručili i platili vladina ministarstva, državne agencije, javna preduzeća, gradske opštine... Mediji ovaj sadržaj ne obeležavaju kao preuzet.

Iako država na budžetu ima već dva skupa medijska sistema, RTS i državnu agenciju Tanjug, podaci Uprave za trezor koje je BIRN prikupio, pokazuju da je najmanje 446 miliona dinara potrošeno u poslednjih devet godina za usluge tri vlasnički povezane privatne kompanije, Infobiro, Frejm (Frame TV production) i Videonet. Protiv Frejma i jednog od njegovih vlasnika podignuta je još 2011. krivična prijava za utaju poreza i pranje novca.

Budžet Ministarstva za kulturu i informisanje za projektno finansiranje u oblasti javnog informisanja u 2013. godini iznosio je oko 65,5 miliona dinara za 260 prihvaćenih projekata. Dok pomoć medijima u proseku nije bila veća od 2.500 evra po projektu, Agencija za privatizaciju je, na primer, od 2007. pa sve do oktobra 2013. godine mesečno odvajala 9.000 evra kompaniji Frejm za "promociju pozitivne ekonomske klime i privatizacionih procesa".

Optužnica za utaju poreza i pranje novca

Poslovna ideja o produkciji televizijskog materijala za potrebe različitih državnih institucija rodila se još 2005. godine, kada je formirana kompanija Frejm, koja te godine kao jednog od prvih klijenata ima tadašnje Ministarstvo finansija na čelu sa Mlađanom Dinkićem. Vlasnici Frejma su Mile Balać i Bojan Trajković.

U 2007. godini, Balać i Trajković se udružuju sa Sanjom Ignjatović i Ljubišom Paunovićem i osnivaju Infobiro, sa identičnom delatnošću. U tom trenutku Paunović i Ignjatović su vlasnici marketinške agencije Lobi PR sve do januara 2012. godine kada se Sanja Ignjatović briše iz vlasničke strukture.

U  maju 2011. godine Služba za borbu protiv organizovanog kriminala podnosi krivičnu prijavu protiv Lobi PR i Frejma i njihovih direktora Paunovića i Trajkovića, za utaju poreza i pranje novca. Optužnica je podignuta u junu 2013. godine, a slučaj je trenutno pred Višim sudom u Beogradu.

Većinu ugovora sa Infobiroom, Frejmom i Videonetom državne institucije su zaključile direktno, jer Zakon o javnim nabavkama propisuje da za usluge radio i televizijske produkcije nije potrebno sprovoditi postupak javne nabavke.  Ugovori uglavnom specifikuju da se pomenute kuće obavezuju da izrade materijal u formi dostupnoj za emitovanje na TV stanicama.

Tako su različite institucije za usluge ovih firmi plaćale od 100 do 500 hiljada dinara na mesečnom nivou. Prihodi od države, od nastanka ovih firmi, uvek su prelazili polovinu njihovih ukupnih godišnjih prihoda, a nekada su dostizali i 90 odsto.

Kompletno istraživanje BIRN-a možete pročitati OVDE.

Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno bez ikakve naknade, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.021.rs. Preuzimanje fotografija je dozvoljeno samo uz saglasnost autora.
  • makijaveli
    29.01.2014 14:27
    sadasnji trenutak
    Puno gore se dogadja sada, jer je pritisak na medije ogroman, da oni cak uvode i auto cenzuru, samo da se nebi zamerili vlastodrrcima. Bilo je primera uklanjanja informacija sa sajtova po direktivama odozgo, pa cak i hakerisanja onih koji to nisu odmah uradili ! Kuda to sve vodi, znace se uskoro posle ovih novih izbora, koji su zabava za narod, a za one druge prilika za totalnu centralizaciju vlasti.
  • Working class hero
    29.01.2014 14:08
    Radim u jednoj od ove tri firme i mogu vam reci da nismo nista manje objektivni od bilo koje druge agencije ili privatne televizije.Informacije koje prenosimo su tacne,s tim sto mi radimo za klijenta koji sam odlucuje sta zeli da plasira.I tako se radi svuda u svetu ovaj posao.Samo to nas u Srbiji jos niko nije obavestio.Jedino je javni servis duzan da prenosi bas svaku informaciju i da se bavi istrazivackim novinarstvom, mi nismo.Nekom "pravedniku" ocigledno smetamo pred izbore pa je resio da nas malo prozove zato sto se mi bavimo informativnim poslom.Koliko je samo privatnih firmi koje rade za drzavu druge delatnosti i od toga zaradjuju...Ne verujte svemu sto pise ovo mi lici na klasican predizborni "lov na vestice". Srdacan pozdrav!
  • ZoranNS
    29.01.2014 12:23
    Postoji li nešto finansijski mutno
    Postoji li u Srbiji nešto finansijski mutno, a da se tu ne spomene Dinkićevo ime.
  • 29.01.2014 11:14
    Svasta se radi,a sve narod trpi !

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar



Preostalo 1500 Karaktera


* Ova polja su obavezna
Cenovnik Impresum Kontakt Pravila i uslovi korišćenja Pošalji vest