Oslo ušao u "rat" protiv automobila, polako ih proteruje iz centra

Glavni grad Norveške odlučan je da iz svog centra polako, ali sigurno, protera automobile.
Oslo ušao u "rat" protiv automobila, polako ih proteruje iz centra
Foto: Pixabay
Po rečima gradske ekološke savetnice Hane Markusen, grad se mora vratiti ljudi, kako bi deca mogla bezbedno da se igraju, a da stariji imaju svoju klupe.
 
"Za to moramo ukloniti automobil koji uzima nesrazmerno mnogo prostora", kaže Markusen.
 
Naravno, ne radi se o potpunoj zabrani saobraćaja automobila u centru od 2019. godine, što je prvobitno bilo nazvano "Berlinski zid protiv vozača". 
 
Oslo je uveo niz destimulativnih, mada nespektakularnih mera: ukidanje 700 parking mesta, uvođenje zona u centru kroz koje nije moguće proći automobilom, pretvaranje nekih ulica u pešačke, poskupljenje gradske takse za puteve. Rezultat je da se saobraćaj, uključujući popularne električne automobile, sveo na minimum u zoni od 1,9 kvadratnih kilometara u centru grada, gde živi oko 5.500 ljudi, a radi 120.000.
 
"Godine 2020. većina automobila biće uklonjena iz centra grada. Osim automobila za invalide, drugih neće biti", dodaje Hana Markusen.
 
Umesto njih, šire se bašte kafea, ulične klupe i stolovi, biciklističke staze i parkinzi za bicikle i stanice za njihovo iznajmljivanje.
 
S titulom "Zelena prestonica Evrope" za 2019. godinu, Oslo računa na čistiji vazduh, na više kulturnih aktivnosti i manje emisije ugljen-dioksida koji namerava da smanji za 95 odsto do 2030. godine. I drugi gradovi, kaže Markusen, Pariz, Madrid, Brisel i Helsinki napuštaju "logiku sve za automobile".
 
Ali, ne slažu se svi s tom evolucijom.
 
"Najtragičnije u tom ratu protiv automobila je što političari napadaju slobodu građana i njihove novčanike", protestuje Jarle Aabe. Taj stručnjak za odnose s javnošću izdaje bilten "Da automobilu u Oslu", a njegova stranica na Fejsbuku ima skoro 23.000 pristalica čiji su komentari ponekad grubi.
 
"Ljudi strahuju da centar Osla umire, postaje veoma tužno mesto. Ne znam kako će se to završiti, ali ne mislim da će biciklisti dolaziti na ulične pozorišne predstave ili plesati u januaru na minus 20 stepeni, po snegu do kolena", kaže on.
 
Nasuprot tome, biciklisti se raduju. 
 
"Biće odlično. Jak je sukob vozača i biciklista. Ali ako potpuno eliminišemo automobil, i dalje treba poboljšati cenu i kvalitet javnog prevoza", kaže Kristofer Olsen, fotograf koji svuda po gradu ide biciklom. 
 
I tu leži problem. S cenom karte od skoro šest evra, javni prevoz je skup i korisnicima smetaju kašnjenje i kvarovi, posebno kada je vreme hladno. Nešto više od polovine stanovništva i dalje podržava da u centru grada bude "što je manje moguće automobila", na šta se neki trgovci mršte.
 
Nedaleko od Gradske kuće, na trgu zatvorenom za saobraćaj od 1. juna, prodavnica posteljine je očajno prazna.
 
"Naši klijenti se žale da ne mogu doći. Prodajemo robu koja se ne može odneti pod miškom, mnogi zato zavise od automobila", objašnjava vlasnik Terje Kosma
 
Ta prodavnica je do juna imala prihod, a potom ga je nestalo.
 
Dve susedne prodavnice su već stavile katanac na vrata. Kupci će ubuduće kupovati u posebnim trgovinskim centrima na periferiji grada.
 
"Restorani, kafei i barovi verovatno imaju dobit, ali ne i specijalizovane prodavnice, gubimo raznolikost", rekao je Kosma.
 
Hana Markusen, ekološka savetnica opštine, kaže da ima poverenja.
 
"S automobilom ili bez njega, morfologija centra grada se vremenom uvek menja. Trgovina će nastaviti da napreduje u centrima gradova, gde se kupovina može povezati s odlaskom neku priredbu ili izlaskom u restoran", zaključuje ona.
  • saruman

    25.09.2018 08:45
    Norveška.....5 miliona svetlosnih godina ispred sveta, i još 5 ispred nas

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Region i svet