Na srpskim putevima stradalo 25.000 motociklista, najčešće mladih

Proteklih 10 godina, na srpskim putevima stradalo je čak 25.000 motociklista, izjavio je danas predsednik Asocijacije za bezbednost motociklista Vladimir Jevtić.
"Nama je u poslednjih 10 godina stradalo 25.000 motociklista. Dakle, pričamo o celom jednom gradu koga više nema. U poslednjem vikendu koji je za nama, poginulo je pet motociklista, pet mladih života... To su sve momci 18-25 godina, kada se govori o saobraćajnim nezgodama u kojim učestvuju motociklisti", precizirao je Jevtić.
 
Ključni faktori rizika, pre svega, objašnjava, najčešće su konfliktne grupacije - vozači putničkih automobila i vozači motocikala, te kaže da se više od 60 odsto nezgoda desi između te dve grupacije i napominje da najčešći propusti koji se dešavaju kod vozača putničkih vozila su - nedavanje pokazivača pravca, zatim, korišćenje mobilnog telefona, a posebno ističe da vozači ne obraćaju pažnju na retrovizore.
 
"Ne obrate dovoljno pažnje na motociklistu. Recimo, pri brzini od 50 kilometara na sat, u sekundi prelazite oko 14 metara. Tako, motociklista će, vrlo često, pre nego što očekujete, doći bliže vama i zato je vrlo važno, posebno u zoni raskrsnice, dobro pogledati da li se u zoni nalazi neki motociklista. Obratite pažnju na retrovizore, nemojte da vam je teško. Takođe, motocikl se i čuje, kada ga čujete, vozači automobila, nemojte imati nagle promene brzine i pravca pre nego što ste se uverili gde je motociklista". savetuje Jevtić.
 
S druge strane, što se samih vozača motocikala tiče, Jevtić, pored nedovoljne obučenosti, kao vrlo čest njihov propust ističe - brzinu, posebno kod vozača sportskih motocikala i smatra da je vrlo teško očekivati da će neko ko ima 24 godine i vozi motocikl od 1.000 kubika - voziti 50 na sat.
 
"Znate kako, ljudi su mladi, adrenalin radi, svi ostali hormoni i pokušavaju da se dokažu preko tog motocikla. Dakle, lakše sa gasom, a posebnu pažnju obratite u zoni raskrsnice, kada prilazite motociklom, gas dole i to je jako važno. Takođe, koristite odgovarajuću zaštitnu opremu, trudite se da ona bude visoko uočljiva (high visibility gear), kao što je ova kaciga", rekao je Jevtić, pokazujući svoju kacigu jako upadljive i reflektujuće zelene boje.
 
Moraju postojati moto škole
 
Jevtić ističe da sada postoje motocikli koji su veoma brzi u gradskim uslovima vožnje i da je prošle godine postignut rekord od 400 km/h, te smatra da se i zbog performansi modernih motocikala mora raditi na dodatnoj edukaciji u obuci.
 
"U Srbiji je to prva stvar. Ne može se vršiti obuka za motocikle u auto školama. Dakle, moramo imati moto škole i to je ono ka čemu treba težiti. Evo 2017. je, a i dalje pričamo o samoobuci. Skoro 99 odsto naših vozača je samoobučeno i tu leži najveći problem. Ne može posle par nekih jednostavnih elemenata u izvođenju manevara motociklom da se kaže da je neko osposobljen za vožnju motocikla", napominje Jevtić.
 
Kaže i da njegova Asocijacija za bezbednost motociklista radi i treninge bezbedne vožnje, koji su se, kao dopunska obuka, pokazali kao vrlo korisni.
 
Jevtić je posebno napomenuo veoma učestalo i nebezbedno ponašanje motociklista u gradskim gužvama - provlačenje motociklom između kolona i istakao da je to zabranjeno zakonom.
 
"Provlačenje motociklom zabranjeno je zakonom. Tu stavljamo tačku. Motociklisti, nemojte se provlačiti i nemojte se provlačiti kada se kolona kreće. To je zabranjeno, nemojte to raditi, rizik da stradate veoma je veliki", naglašava Jevtić. Kaže da, na primer, u Francuskoj postoje obuke gde se uči na koji način da se "provuče između kolona", da to bude bezbedno i da se to isključivo radi kada kolona stoji, i pri brzinama do 15 km/h.
 
Takođe, Jevtić smatra da roditelji ne treba da popuste upornosti deteta, ako želi skuter, moped, bez adekvatne obuke i zaštitne opreme.
 
"Kupi, kupi, vi kupite, pa ne posvetite dovoljnu pažnju odgovarajućoj zaštitnoj opremi, ne uzmete je i ključna stvar, niste dete dovoljno obučili i edukovali za taj vid vožnje. Isto je, kao da ste detetu dali napunjeno oružje i očekujete da će sve biti u redu. Neće sve biti u redu", napominje Jevtić.
 
Naveo je i da je rizik da se strada u vožnji sportskog motocikla 10 do 15 puta veći u odnosu na neki komercijalni motocikl ili skuter, a da je najveći rizik da se strada na motociklu u prvih 12 meseci vožnje i da za svaku narednu sezonu, kako kaže statistika, opada za nekih sedam odsto.
  • andrija

    13.04.2017 08:12
    broj motora
    Kakav crni veliki broj motocikala. Pa da ih ima više i ostali bi više obraćali pažnju na njih.Pogledajte Italijane u gradovoma, na jedan četvorotočkaš ide i do tri dvotočkaša, pa nema u procentima ni približno toliko stradalih. Mi pričamo Italijani su ovakvi, onakvi vozači, ali za nas su izmislili vožnju i na 2 i na 4 točka.
  • statistika

    12.04.2017 16:31
    Kad je vec nekom jedini posao da se brine o statistici, i dajete izjavu za novine, lepo bi bilo npr. imati malo vise razlicitih raznih statistickih podataka (i da su tacni, vest je verovatno o broju udesa, ukljcujuci i lake, a ne smrti). Npr. neko je uvek u udesu kriv, za to se sud pobrine da odredi. Kad se radi o udesima izmedju motocikala i automobila, koliki je odnos krivice? 50-50% ili 20-80%, i za koga?
  • PERICA

    12.04.2017 15:02
    Žalosno
    Upravo ona konstatacija da vozilo ( automobil ili motocikli) u jednoj sekundi kod brzine od 50 km/h prelazi je nešto što neki nemogu da shvate a da ne govorimo o tome kako motocikli ubrzava i koliko prelazi pri brzini od 150-200 km/h koju strahovito brzo postiže. 200 km/h = 55 m/s 100 km/h = 27,77 m/s 100 km/h je uobičajena brzina , da kažemo krstareća. Pri ovim brzinama teško nekom možete ustupiti prvrnstvo prolaza ili ga uočiti u retrovizoru. Sve se svodi sad ga vidiš sad ga ne vidiš. Žalosno ali istinito .otoplilo je i oni kao zolje jure. nema šanse da se uklope u saobraćajne propise a prvenstveno u ograničenja brzine

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

Priveden Sergej Trifunović

Glumac Sergej Trifunović priveden je nakon što je kod njega pronađena marihuana, nezvanično saznaje Nova.rs.

Možda uopšte ne bude bagremovog meda

Naglo zahlađenje i veoma niske temperature nepovoljno su se odrazile na pčelarstvo, a od prve bagremove paše praktično neće biti nikakvog prinosa meda.

Brnabić saopštila: Svi izbori 2. juna

Predsednica Skupštine Srbije Ana Brnabić izjavila je danas da je donela odluku da se prihvati zahtev stranaka opozicije da svi lokalni izbori budu održani zajedno sa beogradskim, 2. juna.