Više se neće plaćati penali zbog raskida ugovora sa mobilnim i kablovskim operaterom

Operateri mobilne i fiksne telefonije ubuduće neće moći da naplaćuju penale za prevremeni raskid ugovora sa korisnicima i moraće da menjaju opšte uslove poslovanja.
Više se neće plaćati penali zbog raskida ugovora sa mobilnim i kablovskim operaterom
Foto: Pixabay
To će važiti i za kablovske i internet provajdere u Srbiji, piše Politika.
 
Prema nedavno donetom rešenju Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija, dosadašnja praksa na koju su se često žalili građani, bila je prema Zakonu o zaštiti potrošača, nepravična. Korisnici, koji su raskidali ugovore sa operaterima, iz bilo kog razloga, do sada su morali da plate preostale rate iako im usluge nisu isporučene. Tako se dešavalo da je neko, ko je posle dva meseca od potpisivanja dvogodišnjeg ugovora, odlučio da promeni operatera, bio u obavezi da plati čak 22 preostale mesečne pretplate. Osim što su na ovaj način korisnici praktično kažnjavani, operateri su pokušavali tako da ih vežu za sebe.
 
Jasno je da je mnogim korisnicima bilo lakše da budu nezadovoljni uslugom i čekaju istek ugovora, nego da idu kod drugog operatera, a prethodnom plate pozamašnu sumu zbog prevremenog raskida ugovora.
 
"Poenta je u tome da korisniku treba dati mogućnost da u trenutku kada želi da raskine ugovor bira šta je za njega bolje, a ne da bude uslovljen. Operateri su tokom potpisivanja ugovora sa korisnicima, recimo, davali popuste na internet, pa je on uz ugovornu obavezu koštao 500, a bez ugovora 700 dinara mesečno. Pravično bi bilo da korisnik koji želi da raskine ugovor, posle dva meseca od potpisivanja sa operaterom, plati samo razliku u toj ceni, jer mu je ona snižena upravo zbog ugovornog odnosa od dve godine. U slučaju da želi da raskine ugovor posle 20 meseci, potrošaču je povoljnije da sačeka da obaveza istekne nego da retroaktivno plati tu razliku u ceni interneta", objašnjava Tamara Samardžić iz Sektora za zaštitu potrošača pri Ministarstvu trgovine. 
 
Ona kaže da su neki operateri već promenili opšte uslove, neki najavljuju da će to učiniti do kraja leta, ali je suština u tome da će od trenutka stupanja na snagu novih opštih uslova svi vlasnici ugovora, bez obzira na to kada su potpisani, biti u istom položaju.
 
U ministarstvu ne veruju da će ova promena teći tako lako. Pojedini operateri imaju iste opšte uslove za sve usluge, a drugi različite uslove za svaku pojedinačnu uslugu. To bi značilo da ministarstvo mora da donosi nova rešenja za svaku od tih usluga, a to bi dodatno otežalo situaciju. Po zakonu o elektronskim komunikacijama, oni posle promene opštih uslova imaju rok od 30 dana da počnu da ih primenjuju.
 
Ministarstvo je utvrdilo da se primenom sporne odredbe Opštih uslova stvara značajna nesrazmera u pravima i obavezama ugovornih strana, kao i opterećenje na štetu potrošača, naročito polazeći od načela jednakosti davanja propisanog članom 15 Zakona o obligacionim odnosima, koji kaže da u zasnivanju dvostranih ugovora strane polaze od načela jednake vrednosti uzajamnih davanja.
  • svašta pomalo

    12.07.2018 17:07
    naive
    ne vredi kukati,ili plaćati pretplatu ili uzimati dopunu.na vama je da sami odlučite.
    a mobilni je nužno zlo za mnoge.
    ja lično pripadam onoj vrsti ljudi ,da otkako sam ga uneo u svoj život,više ne pamtim ničiji broj telefona.nisam siguran da mi je to plus.
  • BAKA

    11.07.2018 14:05
    TELEFON
    Ja sam mojoj unuci pre 4 godine uzela u Telenoru, gde sam vec desetak godina clan, mali decji telefon za dinar. To je neka mesavina post pejd i pri pejd usluge, telefon se vodio na moje ime i bio je ogranicen na 700 dinara. Ako se potrosi vise, moralo se doplatiti. Naravno, unuka je mala, jedva da je nesto i trosila. U maju ove godine ostetila joj se kartica i ja odem da promenim. Tamo mi daju neki papir da potpisem, ja mislim za karticu, a bilo je to produzenje ugovora na 12 meseci. Sto nisam citala sta potpisujem? Jer je iz mene stajala kolona nestrpljivih ljudi, koji su cekali na red, a ja imam 66 godina. Unuka je sada od oca dobila novi Android telefon, sa novim brojem i ovaj decji telefon joj vise ne treba. Pokusavam da ugasim taj broj i kazu mi da moram platiti 7000 na ime penala. Napominjem da JA licno imam prastaru Nokiu, dobijenu pe 10 godina, muzejski eksponat. NIKADA NISAM TRAZILA NOVI TELEFON ZA 1 DINAR, a imala sam pravo svake dve godine, jer su mi automatski produzavali ugovor, ne pitajuci me. A unuka je za ove 4 godine potrosila za jednu mesecnu pretplatu, jer je mobilni koristila samo da se na minut, dva javi roditeljima, ili bakama i dekama. Sada cu da se zalim RATELU, Palmoticeva 2, 11000 Beograd, telefon 011 3242673.
  • B

    10.07.2018 21:27
    kakvi znalci
    pricaju o impulsima u mobilnoj telefoniji...

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija