Zelena tehnologija auto-industrije

Od zimske sezone 2017/2018 u Nineksovom servisu na adresi Ledinačka 4 u Novom Sadu, možete izvršiti brzu i povoljnu validaciju sistema sa START-STOP funkcijom, pomoću uređaja TAB Battery Replacement Tool (BRT).
Ovim uređajem može se takođe dobiti informacija o stanju akumulatora, koji se trenutno nalazi na Vašem vozilu sa START-STOP sistemom.
 
Izduvni gasovi motornih vozila izazivaju trenutne i dugotrajne posledice po čovekovu okolinu. Auspusi izbacuju širok spektar gasova i čvrstih čestica, prouzrokujući globalno zagrevanje, kisele kiše i štete čovekovoj okolini i zdravlju.
 
Auto-industrija je zbog ovoga bila primorana da novim tehnologijama smanji emisiju štetnih gasova, a jedno od rešenja je i START-STOP tehnologija, koja se primenjuje kod proizvodnje gotovo svih novih modela putničkih automobila.
 
Šta je START-STOP tehnologija?
 
Osnovni sistemi sa START-STOP tehnologijom na vozilima funkcionišu tako što isključuju motor vozila, dok je vozilo u mirovanju (npr. tokom čekanja na zeleno svetlo na semaforu). "Kada se pristisnu pedala kočnice ili gasa, motor se ponovo pokreće, omogućavajući Vam da nastavite vožnju. Unapređeni sistemi START-STOP tehnologije koriste kinetičku energiju koja se oslobađa dok vozilo koči da je pretvore u električnu energiju i dopune akumulator (regenerativno kočenje). Ovi sistemi isključuju motor radi manje potrošnje i emitovanja štetnih gasova čak i u momentima dok se vozilo kreće (kretanje nizbrdo bez angažovanja snage motora)", kažu u Nineksu.
 
Zbog čega START-STOP tehnologija?
 
Ovi sistemi na vozilima razvijeni su da bi se unapredila efikasnost potrošnje goriva i smanjila emisija ugljen-dioksida (CO2). START-STOP sistemi u vozilima uspeli su da smanje emisiju ugljen-dioksida i potrošnju goriva čak od 5 do 10 odsto. Broj vozila sa ugrađenim START-STOP sistemima ubrzano raste iz meseca u mesec. Vozila sa ugrađenim START-STOP sistemom nazivaju se još i mikro hibridi.
 
 
Uobičajeni sistemi isporučuju 263.000 watt-sekundi energije. START-STOP sistemi isporuče i po 487,50 miliona watt-sekundi energije.
 
Vrste START-STOP akumulatora 
 
U zavisnosti od energetskih potreba vozila, proizvođači automobila ugrađuju dve vrste START-STOP akumulatora u prvoj ugradnji – EFB (unapređeni kiselinski akumulator) i AGM (akumulator sa upijajućom staklenom vunom).
EFB akumulatori koriste se u START-STOP vozilima sa motorima manje snage koja nemaju velike potrebe za energijom (mikro hibrid1 vozila). Ovo je u suštini unapređeni uobičajeni kiselinski akumulator koji ima veći broj dubokih ciklusa punjenja i pražnjenja a istovremeno podržava delimičnu napunjenost.
 
"AGM akumulatori koriste se u snažnijim i opremljenijim START-STOP vozilima opremljenim naprednim sistemom regenerativnog kočenja (mikro hibrid2 vozila). Glavna razlika između AGM i uobičajenog akumulatore je u tome što su olovne ploče gušće zbijene jedna uz drugu, a između njih postavljena je ultra fina tkanina od fiberglasa koja može da upije i do 95 odsto elektrolita. Ova tehnologija obezbeđuje tri puta veći nivo izdržljivosti akumulatora i do pet puta brže punjenje, u odnosu na uobičajeni akumulator", poručuju u Nineksu.
 
Zamena istrošenog START-STOP akumulatora novim
 
Pri zameni akumulatora u vozilu opremnljenog START-STOP tehnologijom, nikako se ne sme ugraditi uobičajeni akumulator. Ukoliko je u vozilu AGM akumulator, novi akumulator takođe mora biti AGM. Ukoliko je u vozilu EFB akumulator, novi akumulator može biti EFB ili AGM.
 
"Za pojedine modele sa START-STOP tehnologijom postupak zamene istrošenog akumulatora ne razlikuje se od zamene uobičajenog akumulatora. Međutim, mnogi nojviji modeli sa START-STOP funkcijom proizvođača kao što su Audi, BMW, Citroen, Ford, Jaguar, Land Rover, Mazda, Mini, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, SAAB, Seat, Subaru, Škoda, Toyota, Volkswagen i Volvo zahtevaju strogo propisanu proceduru validacije novougrađenog akumulatora. Validacija novog akumulatora je ponovno konfigurisanje upravljačkog dela koji se zove Sistem upravljanja akumulatorom  (Battery Management System) koji se nalazi na minus klemni", dodaju u Nineksu.
 
Kako objašnjavaju, ovaj sistem u svakom momentu kontroliše sistem punjenja, kako bi se obezbedio optimalni učinak akumulatora. Pomoću senzora za nadgledanje akumulatora BMS meri kapacitet, snagu i temperaturu akumulatora. Ovi podaci koriste se za izračunavanje opšteg stanja i napunjenosti akumulatora. Na osnovu ovoga, BMS određuje režim rada alternatora tj. punjenja akumulatora, koji mora da odgovori na energetske potrebe svih potrošača. Ukoliko se pri zameni istrošenog START-STOP akumulatora ne izvrši validacija novog akumulatora, vozilo odnosno BMS će nastaviti da primenjuje režim punjenja kakav je ranije primenio na istrošeni akumulator, što će neminovno dovesti do skraćenog životnog veka novog akumulatora. 
 
Bez obzira na prisustvo START-STOP tehnologije, određeni modeli vozila neće uopšte registrovati nov akumulator, ukoliko im se validacijom to ne upiše u centralnu upravljačku jedinicu.  
 
Do sada se procedura validacije mogla izvesti samo dijagnostičkim alatima u ovlaštenim servisima, gde su cene samog akumulatora i zahvata validacije podrazumevale značajne troškove, a uslovi u Nineksu su znatno povoljniji.

Komentari 0

    Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti

Da li će Novosađani slušati Beograd?

Po prvi put od 2016. godine deluje da je opozicija u Novom Sadu koliko-toliko na nogama. Nije sjajno, ali je rezultat koji bi prodrmao aktuelnu vlast bio na vidiku.