Majka zabrinuta zbog teksta u Čitanci, izdavač ne vidi ništa sporno

Gordana J, majka osmogodišnjakinje koja pohađa drugi razred jedne novosadske osnovne škole, zabrinula se zbog teksta u Čitanci u kojem, između ostalog, piše kako bi dečak devojčicu "istukao kao magare".
"Nisam sigurna da li je ovde u pitanju šaljivi tekst ili sistemsko učenje dece da je nasilje nad ženama nešto normalno. Možda sam ja paranoična, ali u svetlu sve većeg nasilja u društvu, ovakav tekst i nedostatak diskusije, nikako ne pomažu", kaže Gordana za 021.
 
Tekst pod naslovom "Erika" opisuje odnos između devojčice i dečaka u kom je devojčica u svemu bolja od dečaka, pa on zato želi da je "kazni" i "svojski joj pokaže" tako što će je "istući kao magare". Nakon teksta sledi rubrika "pitamo, pričamo" predviđena za diskusiju učenika i učitelja, ali se u njoj ne skreće pažnja na to da nije u redu što dečak želi da tuče Eriku, već se čak i postavlja pitanje kako bi je sve on kaznio.
 
"Osećala sam se vrlo nelagodno dok je moja ćerka čitala ovu priču, pa sam joj na kraju objašnjavala da to što dečak planira nije u redu i da nikada ne treba da obraća pažnju na dečake koji tako razmišljaju", kaže Gordana.
 
Kako su iz izdavačke kuće "Eduka" objasnili za 021, svaki književni tekst koji se nađe u Čitanci podrazumeva ne samo kontekst metodičke obrade unutar udžbenika, već i kontekst školskog časa koji oblikuje nastavnik. Svaki njihov udžbenik praćen je i posebnim priručnikom za nastavnika, jer je udžbenik samo osnovno polazište za rad.
 
"Pitanja uz tekst stavljaju u fokus upravo razvijanje ispravnog i poželjnog odnosa između devojčica i dečaka: 'Šta bi mogli da učine dečaci, a šta devojčice, pa da im druženje bude bolje?' Zatim se od dece traži da podele prostor u sveskama uspravnom linijom i da napišu svoje predloge, čime se podstiče kritičko mišljenje. To je čitava jedna aktivnost na času tokom koje deca bivaju u prilici da na tom uzrastu objektivizuju dinamiku tog odnosa, te uoče i definišu poželjne oblike socijalizacije" navode u izdavačkoj kući.
 
Po njima je iz celog odabranog teksta sasvim jasno da je dečak iz priče zaljubljen u Eriku. 
 
"U tumačenju teksta nastavnik će deci na času skrenuti pažnju na dečakov model ponašanja koji je čest u tom uzrastu: sa jedne strane dečak govori da mu je Erika nepodnošljiva, a istovremeno prema njoj iskazuje divljenje. Upravo ovakav unutrašnji konflikt dovodi do negativne socijalizacije između devojčica i dečaka i otuda je tekst izuzetno koristan jer nastavnik biva u prilici da sa učenicima dekonstruiše taj problem, čest među decom", dodaju.
 
Kako objašnjavaju, književni tekst nam na svakom uzrastu pomaže da postavimo prava pitanja, relevantna za decu. 
 
"U tom postavljanju pitanja i vođenju deteta kroz proces tumačenja teksta, sopstvenog ponašanja i sveta u kome živimo, tekst je samo polazna osnova. Metodička aparatura u udžbeniku je dalji potokaz, a nastavnikovo usmeravanje diskusije i pažnje na času istinski kontekst", zaključuju u izdavačkoj kući.
 
Sandra Rašković, psiholog iz Centra ličnog razvoja, slaže se sa izdavačem i kaže za 021 da je taj jedan pasus, kada se čita izolovano, možda problematičan, ali da se kada se tekst čita u celini zapravo vidi ta je to samo frustracija jednog dečaka.
 
"Ovo je standardan tekst za čitanke i sam po sebi ne produbljuje agresiju", zaključuje Rašković.
 
Iz kancelarije Poverenice za zaštitu ravnopravnosti za 021 kažu da u vezi sa ovim ne mogu davati paušalne ocene, ali da su načelno mišljenja da nijedan tekst ne treba da propagira bilo kakvu vrstu vršnjačkog nasilja.
 
"Treba imati u vidu da je udžbenik osnovno nastavno sredstvo i da se koristi u obrazovno-vaspitnom radu u školi za sticanje znanja, veština, formiranje stavova, podsticanje kritičkog razmišljanja, unapređenja funkcionalnog znanja i razvoj intelektualnih i emocionalnih karakteristika učenika. Treba razumeti i da sadržaj može da posluži za polemiku i razbijanje stereotipa, odnosno može da posluži da deca formiraju svoje mišljenje. Važno je istaći da to svakako zavisi od nastavnika koji pomaže učenicima u procesu učenja i polemike", navode u kancelariji Poverenice.
 
Oni dodaju i da je dužnost svakog nastavnika da se u svom radu rukovodi principima nediskriminacije i unapređenja ravnopravnosti.
  • Lala

    20.10.2018 06:19
    Crnjak
    Hbt,srednji vek..homosrbikus jos zivi u uverenju da je zena njegovo vlasnistvo.
  • jasno

    19.10.2018 13:31
    ta, "nemojte"
    ovaj tekst uvrstiti u primer propagiranja nasilja nad ženskim rodom. Organizovati potpisivanje peticije za izbacivanje ovakvih, vrlo konkretno i sličnih priča, kojima se podstiče i širi nasilje, pa zavist i netrpeljivost. Roditelji, akcija!! Napolje iz udžbenika! Svako ko je trpeo nasilje i proganjanje ZNA da relativizacija"ne pali"!!!
    Kako mu ne pade na pamet da "ko "magare" prebije, recimo ,pametnijeg dečka, koji je dobio nagradu na državnom takmičenju iz matdmatike, I MESTO??
  • Dragan

    19.10.2018 10:55
    Nije nasilje samo u knjigama
    Moj sestric pocne da peva neku pesmu i ispeva "slomicu ti noge".
    Pitah ga "Sta?"
    Kaze "Pa iz Šreka pesma", sav radostan.

    Nasi su tako sinhronizovali. Jbg. Idioti.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti