Autor: Radio slobodna Evropa

Info
15.02.2019.
11:43
Dok je Srbija u samom svetskom vrhu po broju onlajn frilensera u odnosu na broj stanovnika, oni su gotovo nevidljivi za ovdašnji zakonodavni sistem.
  • /

    16.02.2019 23:33
    /
    advokatske kancelarije nisu frilenseri cim imaju kancelariju, radno vreme i musterije

    samostalni, advokati, tumaci, prevodioci-da

    ne brkajte babe i zabe
  • /

    16.02.2019 23:27
    /
    oba @Privatnika

    budite iskreni - otvorili ste male preduzetničke radnje, agencije, male privatne firme
    zato sto ne postoji drugaciji model za legalnost u ovoj drzavi

    svesni ste da se velik broj njih zatvori bas zbog nemogucnosti da se odrzavaju onako kako drzava nalaze bilo da je na vlasti ds ili sns

    a uz to treba biti iskren da opstaju samo ona koja su u sprezi sa vlasti i sluze da operu projekte vecih firmi
  • Savo

    16.02.2019 14:48
    Privatnik
    @Privatnik, ne razumem zašto iz mog prethodnog komentara to nije očigledno, ali evo naglasiću ovde: Slažem se sa svim što ste napisali, i ni jednom reči nisam bio ni pomenuo a kamoli posebno izdvojio IT sektor. Kao primer sam čak bio naveo profesora Engleskog jezika, ali slažem se naravno da se isto odnosi na sve delatnosti.

    Inače, razlog zbog kog mislim da bi u slučaju naše države možda bila dobra ideja ići ka smanjenju stope poreza i doprinosa (ali pri tom mislim na smanjenje za sve zaposlene, u svim sektorima, za svaki oblik zarade od rada, i sa jednakom stopom za sve) jeste samo zato što mislim da bi to smanjenje olakšalo proces prevođenja onih iz tzv. crne i sive u tzv. belu poresku zonu.
  • Privatnik

    16.02.2019 14:26
    //
    Svi mali privatnici su otvorili preduzetničke radnje ili agencije ili male privatne firme radi očuvanje egzistencije.
    Svi smo mi frilenseri, ne samo IT.
    Osim toga IT nije ni najobrazovaniji deo ,frilenseri su osim slobodnih umetnika i advokati, prevodioci, sudski veštaci,vlasnici privatnih školica jezika, arhitekte itd....
  • Privatnik

    16.02.2019 13:53
    Savo
    Porezi i doprinosi na zarade svih u Srbiji su 68% od isplaćene zarade i svima je mnogo.
    Zašto bi radnici u IT sektoru bili oporezovani manje?
    Frilenser nije samo onaj ko je zaposlen u IT i radi on line.
    Frilenseri su sve samostalne profesije i svi samozaposleni u Srbiji, koji su takodje o svom trošku otvorili za sebe radno mesto, jer nisu imali preporuke za rad u javnom sektoru.
    Država koja ništa nije uložila u njihova radna mesta, oporezuje ih drastično.
    Poreze i doprinose treba svima smanjiti, ne samo IT sektoru., svima je mnogo da plaćaju .
  • /

    16.02.2019 13:09
    /
    ma daj kakvo organizovanje rada.

    frilens je cuvanje egzistencije
    sve umetnicke branse su frilenserske /za razliku od ove srpske mastarije o tom zanatu/osim ako ne ulete u pripremu filmova ili olimpijskih igara
    ocekivati da ce ti neko 30g uplacivati osiguranja kod kratkorocnih projekata je nonsens

    nije ovo izmisljeno u srbiji. postoje eu i americki modeli posto ovi jugoslovenski vidimo da ovi nisu efikasni

  • Savo

    16.02.2019 11:20
    (ne)oporezivi freelance
    Slažem se da poreska stopa (porezi i doprinosi) od oko 40% iz bruto zarade, tj,. oko 67-68% na neto zaradu nije mala. Iako jeste ista takva u većini evropskih zemalja, slažem se da bi bilo svrsishodno u našoj zemlji ići na smanjenje te stope. Ipak nikako se ne slažem da rad po modelu standardnog zaposlenja treba da bude oporezovan višom stopom nego freelance rad. A to je nešto što freelance radnici prilično olako podrazumevaju i zagovaraju kada kažu da je to stopa poreza i doprinosa koju neće da plaćaju. Da pojasnim, mislim da bruto iznos koji zaradi neki profesor Engleskog jezika svojim radom kao zaposleni recimo u nekoj privatnoj školi stranih jezika u Srbiji ne bi smeo da bude oporezovan višom poreskom stopom od zarade istog takvog profesora koji kao freelance radi iz Srbije on-line za neku istu takvu privatnu školu u Kini.
    Freelance treba da bude pitanja načina organizovanja rada, a ne pitanje plaćanja ili neplaćanja poreza.
  • /

    15.02.2019 23:37
    /
    eh da
    a ta inicijativa da prvih 100e bude neoporezivo je samo za prvih godinu dana rada

    neke demonstracije povodom ovoga? ne?
  • /

    15.02.2019 21:47
    /
    aman,
    ima ih koji razmisljaju kao predstavnici one inicijative. koja je bezobrazno uporna u stavu da
    frilensing pripada samo itiju.

    a it je samo mali deo frilensinga

    postoje branse koje ne mogu zaraditi velike sume

    sa druge strane ko o cemu baba o ustipcima-mozete se osigurati samo po clanu 15
    koji kaze da ako legalno primite novac preko nekog ugovora - osiguranje vam se automatski prekida
    visina osnovica visi na ulazu socijalnog

    toliko o srbiji i onima koji tvrde da su osigurani
  • /

    15.02.2019 20:48
    /
    aman,
    ima ih koji razmisljaju kao predstavnici one inicijative. koja je bezobrazno uporna u stavu da
    frilensing pripada samo itiju.

    a it je samo mali deo frilensinga

    postoje branse koje ne mogu zaraditi velike sume

    sa druge strane ko o cemu baba o ustipcima-mozete se osigurati samo po clanu 15
    koji kaze da ako legalno primite novac preko nekog ugovora - osiguranje vam se automatski prekida
    visina osnovica visi na ulazu socijalnog

    toliko o srbiji i onima koji tvrde da su osigurani
  • VMC

    15.02.2019 19:40
    Porez
    Meni ne bi bio problem da placam 20% na uplatu kad ima uplate, kad ne zaradjujem nista, da me se ne dira, do tada radim na crno...
  • Privatnik

    15.02.2019 17:38
    @ Država na grbači
    Svim malim privatnicima ,a i seljacima, država nije obezbedila posao i svima je na grbači.
    Od IT sektora država, traži ono štp svim privatnicima decenijama unazad uzima.
    Nije IT sektor izuzetak-
    IT sektore dobro došao medju nas privatnike iz zemlje Srbije-
  • Preambula

    15.02.2019 16:34
    Kao botovski pacov moram napisati nesto mudro posveceno Vodji. Npr. - Nas Predsednik je resen da uvede nove tehnologije. Volemo njegov citat-"Sunce i Vetar treba koristiti". Sigurno i o Freelancerima ima nesto pametno. Samo da povucemo sredstva EU ,nekih 68 miliona sa temom-Kako izvrsiti promenu postzakonskih akata o polozaju Freelancera i uticaju na privredu Srbije,par medjunarodnih konferencija,zasedanja parlamenta i za 4 godine maksimum-biti ce resen njihov polozaj.
  • Samo kažem

    15.02.2019 15:34
    PAMET

    Na taj način naša država naplaćuje poreze i doprinose celom malom privatnom sektoru, privatnim preduzetnicima i seljacima unazad godinama, nije IT sektor izuzetak.
    Svi oni bi voleli da rade kod države, bez grča i opušteno,ali eto nema ko da ih preporuči.
    Najbrojniji visoko obrazovani frilenseri su advokati, oni nemaju mogućnost da rade na crno i izbegnu plaćanje poreza i doprinosa ,ako žele da se pojavljuju pred sudovima.
    Velika većina advokata bi drage volje prihvatila da ih država zaposli u javnom sektoru kao pravnike u JP, državnoj upravi, kao sudije, tužioce,stručne saradnike i slično. i da opušteno bez grća dočekaju penziju, Al ne može...Sad se pojavio IT sektor sa sličnim obrazloženjem-da se 68% poreza na neto zarade teško može zaraditi u Srbiji,. Pogotovo kada se za paušale uzimaju naduvane osnovice dobro zbrinutih "stručnjaka" u javnom sektoru, koji imaju visoko obrazovanje....a nemaju odgovornost ni grč za posao koji rade....ali imaju ideju da ih država slabo plaća i da ceo privatni sektor uključujući i frilensere treba žešće oporezovati jer treba za njihove plate....


  • _*_

    15.02.2019 15:17
    Frilenseri nisu samo IT sektor.
    Frilenseri su sve samostalne delatnosti koji ličnim radom obavljaju delatnost : frizeri, automehaničari, obućari, taksisti, sudski veštaci, prevodioci, profesori koji daju privatne časove, fitnes instruktori, privatne geodetske firme, projektanti, arhitekte, personalni asistenti, posluga po kućama, , raćunovodje, revizori, poreski savetnici, advokati , slobodni umetnici: glumci, režiseri, pevači itd
    To su ljudi različitih kvalifikacija koji žele da žive od svog rada, nisu na teretu državi, a sve zajedno i pojedinačno ih oporezuje država sa stopom od 68% na njihovu zaradu. Pri tom kad im odredjuje paušal, odredjuje im nerealno visoke osnovice. koje je teško platiti ,a za svako kašnjenje PU naplaćuje kaznenu kamatu. Postoji predlog da ubuduće ove dugove naplaćuju izvršitelji.
    Osim toga oni koji imaju legalno prijavljene agencije ili preduzetničke radnje stalno su optuženi da plaćaju male poreze ili da ih ne plaćaju uopšte, pa je neophodno uvesti im i fisklane kase i obavezati da plaćaju knjigovodju, kao da je životno realno da sami obavljaju neograničenu količinu posla i da sve poslove naplate u roku odmah.
    Sa druge strane ni jedan državni uposlenik njihovih kvalifikacija ne daje otkaz i ne pokušava da bude frilenser.Razlog je više nego očigledan.
  • _*_

    15.02.2019 15:14
    Frilenseri nisu samo IT sektor.
    Frilenseri su sve samostalne delatnosti koji ličnim radom obavljaju delatnost : frizeri, automehaničari, obućari, taksisti, sudski veštaci, prevodioci, profesori koji daju privatne časove, fitnes instruktori, privatne geodetske firme, projektanti, arhitekte, personalni asistenti, posluga po kućama, , raćunovodje, revizori, poreski savetnici, advokati , slobodni umetnici: glumci, režiseri, pevači itd
    To su ljudi različitih kvalifikacija koji žele da žive od svog rada, nisu na teretu državi, a sve zajedno i pojedinačno ih oporezuje država sa stopom od 68% na njihovu zaradu. Pri tom kad im odredjuje paušal, odredjuje im nerealno visoke osnovice. koje je teško platiti ,a za svako kašnjenje PU naplaćuje kaznenu kamatu. Postoji predlog da ubuduće ove dugove naplaćuju izvršitelji.
    Osim toga oni koji imaju legalno prijavljene agencije ili preduzetničke radnje stalno su optuženi da plaćaju male poreze ili da ih ne plaćaju uopšte, pa je neophodno uvesti im i fisklane kase i obavezati da plaćaju knjigovodju, kao da je životno realno da sami obavljaju neograničenu količinu posla i da sve poslove naplate u roku odmah.
    Sa druge strane ni jedan državni uposlenik njihovih kvalifikacija ne daje otkaz i ne pokušava da bude frilenser.Razlog je više nego očigledan.
  • /

    15.02.2019 15:07
    /
    'Veliki broj frilensera zbog visoke nezaposlenosti ' je jedina realna stavka u tekstu.
    ljudi moraju nesto raditi zbog egzistencije. nisu svi poreklom iz rs

    a nastavak teksta o 'nesigurnom redovnom poslu' je cist spin-gde ces nesigurnije a napornije od frilensinga.

    srbija obesmisljava i predstojece davanje legalnosti frilesingu-obzirom na inicijativu da prvih 100e bude neoporezivo
  • milan

    15.02.2019 14:01
    Nezajažljivi lopovluk
    Na sve moguće načine vlast pokušava da očerupa ili otera i ono malo sposobnih koji nešto rade a još uvek ne žele da napuste ove prostore!
    Ogoljeno priznaju da njih samo interesuje porez za svoje nezajažljive pljačkaške apetite, od kojih građani nemaju nikakve koristi.
    "Za to mnogi od njih nemaju dovoljno novca, jer su poreske stope za njih često previsoke."
    U toj rečenici sve piše
  • Nije svejedno

    15.02.2019 13:16
    Bičevanje poželjno
    Ma, ima tu para, treba to oglobiti, oteti poreza... biće tu aviona, kamiona.... za vladu.
    Šalji policiju, poresku, izvršitelje... da da budemo napredni kao u Evropama.
    E, a čuo sam da i smetlari rade posle redovne smene - slobodno.
    Totalno freelancer-ski, za neke, privatno.
    Treba to istražiti.
    Ako se može oteti još koji dinar za državu, pre nego čuju kolike su plate smetlara u Švedskoj, koliko su traženi i isele se... navali državo.
    I konačno nabavite konje izvršiteljima.
    Da budu u skladu sa srednjim vekom.
  • Što jes jes

    15.02.2019 13:12
    Najsigurnija je državna platica, nema grča, plata redovno stiže, a i kapne povećanje s vremena na vreme.
    Osim toga kapnu i razni dodaci, solidarne pomoći, dečiji paketići , otpremnine,, opušteno sve do penzije i to velike jer država ne škrtari- plaća doprinose na visoke osnovice prema školskoj spremi, ne prema rezultatima rada.
    Nisam lud da budem frilenser. Rodila me majka pametnog pa radim u JP, a pribavio sam i diplomu master.
  • Pobrkani lončići

    15.02.2019 13:01
    Frilenser nije nezaposleno lice. Veliki broj frilensera posluje legalno preko svoje agencije ili preduzetničke radnje. Vi pišete o frilenserima koji rade na crno i ne plaćaju poreze i doprinose na svoju zaradu.
    Osnovni razlog njihovog poslovanja na "crno" su visoki porezi i doprinosi na rad u Srbiji 68% na prijavljenu neto zaradu., a u slučaju da frilenser hoće da se prijavi kao paušalni obveznik PU ga oporezuje kao da zaradjuje neto kao zaposleni u javnom sektoru koji ima isti stepen stručne spreme. Primera radi mesečni porezi i doprinosi na prijavljenu platu od 100.000 dinara su 68.000 dinara! Na neto od 50.000 frilenser bi imao obavezu da plaća 33.000 dinara kao paušalac.
    Ukoliko se opredeli da vodi knjige, morao bi da plaća dodatno i knjigovodju, što takodje košta, a svakako će plaćati poreze i doprinose na minimalac od 27.000 dinara što je mesečno oko 19.000 dinara!
    Veliki broj "frilensera na crno" ima i medju zaposlenima u javnom sektoru koji obavljaju "dodatno" posao posle podne i nemaju interes da poreze i doprinose plaćaju jer za njih po osnovu zaposlenja to već plaća država! ( profesori daju privatne časove, medicinari dodatno leče, a rhitekte dodatno rade projekte, pravnici sačinjavaju ugovore, ekonomisti izradjuju biznisplanove i slično) Ovi Javno-privatni frilenseri su nelojalna konkurencija frilenserima koji su legalno prijavili svoj posao i plaćaju paušalno poreze i doprinose.
  • Drzava na grbaci

    15.02.2019 12:59
    S obzirom da drzava nije obezbedila ta radna mesta , ona nema prava ni da naplacuje porez. Vecina ljudi vec radi prekovremeno i za minimalac. To je nesiguran povremen i tezak posao koji narusava zdravlje. Samo jos fali drzava na njihovu grbacu.
  • PAMET

    15.02.2019 12:51
    POREZ
    Kako je pametna nasa drzava. Samo gledaju gde ce da nahvataju porez. Mislite li da ti ljudi vole to sto rade? Sto nemaju godisnji odmor, praznike, ne mogu da idu na bolovanje? Oni to rade zato sto ne mogu da nadju drugaciji posao. Zasto bi jedan IT strucnjak radio nocu, od kuce, ako moze da dobije posao u firmi, 7, 8 sati dnevno, slobodan vikend, praznike, godisnji odmor, bolovanje...? I zasto bi jedna lepa, mlada profesorka engleskog jezika radila od kuce u pidzami, kad i ona voli da se dotera, setka po skoli nasminkana, druzi se sa kolegama i djacima? ZATO STO MORAJU TAKO DA RADE, JER ZA NJIH POSLA NEMA U OVOJ DRZAVI, JER NISU CLANOVI NI JEDNE STRANKE. I sad, evo drzave da im naplati porez??? Pa naplatite vasim stranackim kolegama, koji lelemudaju po drzavnim firmama.
  • Pravi Opalim te g...

    15.02.2019 12:33
    E jbga, setili se.
  • Tannhauser

    15.02.2019 12:26
    Naravno da nas ima mnogo, to je jedini način da se izbegne bilo kakav kontakt sa lopovskom državom i poslodavcima i apsurdnim poreskim zakonima - frilenseri su ljudi koji su se virtualno iselili.
    Još uvek vam plaćamo PDV, akcize i porez na imovinu a ako želimo zdravstveno i penzijsko, možemo da uplatimo sami što mnogi i rade.
    Bolje je da tu ništa ne čačkate jer ako razmišljate o, citiram, "kako regulisati i kako primorati" nećete se mnogo ovajditi samo ćete oterati još više ljudi u emigraciju.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna