Mićović: Veća potrošnja goriva uprkos povećanju cena - koje će i ostati visoke

Trend visokih cena goriva biće nastavljen u dužem vremenskom periodu, rekao je za Tanjug predsednik Udruženja naftnih kompanija Srbije Tomislav Mićović.
Mićović: Veća potrošnja goriva uprkos povećanju cena - koje će i ostati visoke
Foto: Pixabay
Mićović je istakao da je uprkos rastu cena potrošnja goriva u našoj zemlji, kao i u regionu, veća nego prošle godine.
Takođe, on je naglasio da nema razloga za strah od nestašica, jer su benzinske stanice snabdevene gorivom i pored svih poteškoća sa transportom.
Objasnio je da su se neke države, da bi smanjile cenu goriva, odrekle fiskalnog prihoda, ali i da su cene i dalje visoke bez obzira na mere koje se sprovode, te izrazio uverenje da ćemo duži vremenski period imati ovako visoke cene.
 
"Granice rasta cena određuje pojedinačno svaka država. Cena goriva ima značajan deo državnih dažbina u svakoj zemlji i kod nas je to negde oko 43 odsto pri ovim cenama goriva. Samo pomeranjem fiskalnih dažbina cena goriva se može smanjiti, inače zbog ovog drugog tržišnog dela, ukoliko se bude previše smanjio, prosto neće biti dovoljno goriva", objasnio je Mićović.
 
Prema njegovim rečima ove godine će neke naftne kompanije zabeležiti rekordne prihode i to su u pitanju isključivo kompanije koje proizvode sirovu naftu i one koje imaju rafinerije, jer je cena dizela daleko viša u odnosu na cenu sirove nafte. Mićović je poručio da ostali distributeri nemaju korist od viskoh cena, već se suočavaju sa ozbiljnom krizom u svom poslovanju.
 
Na pitanje da li će biti nestašice nafte Mićović je rekao da javnost nije upućena u to šta se dešavalo "s druge strane benzinskih stanica", te da je bilo izuzetno kritičnih momenata kada je snabdevenost tim derivatom u pitanju.
 
Rekao je da je transport nafte Dunavom u jednom trenutku bio potpuno obustavljen, a da je sada znatno redukovan, pa su se naftne kompanije snalazile angažujući auto-transport i železnicu, ali i istakao da je goriva uprkos svemu bilo.
 
Poručio je da se kriza nalazi "iza" - u radu i funkcionisanju tržišta, ali da su same benzinske stanice uvek snabdevene. Naglasio je da je situacija malo drugačija kada su u pitanju velike privredne organizacije koje se snabdevaju u veleprodaji, poput pljoprivrednih proizvođača kada krene setva.
 
"Tu je početkom septembra stanje takvo da postoje određene zalihe kod veleprodavaca, ali ne bi smelo da se naruši ništa u njihovom obnavljanju kako bi sve moglo da se obavi kako treba" rekao je on.
 
Istakao je da za sada nema razloga da se bojimo nestašica, ali da je veleprodajno tržite u velikom riziku i objasnio da bi država, merama koje uvodi, trebalo da obezbedi uslove za sigurniju proizvodnju derivata nafte i sigurniji uvoz.
 
Na pitanje kako će se NIS i ostale naftne kompanije snabdevati naftom od novembra, kada zbog šestog paketa sankcija prema Rusiji bude onemogućen uvoz preko naftovoda Janafa u Hrvatskoj, Mićović je potvrdio da je mediteransko tržište, odakle se NIS snabdeva sirovom naftom, imalo značajan udeo nafte, a koja od 5. decembra više neće moći da se transportuje na evropsko kopno.
 
Međutim, poručio je da postoje drugi izvori nafte i mogućnost da se ona doveze tankerima, kao i da postoje naftovodi koji iz drugih regona mogu da snabdevaju brodove na Mediteranu.
 
"To je na primer kirkuk nafta iz Iraka, ona se ne uvozi iz Iraka već postoji naftovod koji izlazi na Mediteran na tursku obalu i tu se ta nafta otprema, tako da verujem da naftni sektor, transporteri i vlasnici tankera već uveliko rade na tome da obezbede potražnju, ali će to sigurno podići cenu sirove nafte i njen transport", kazao je predsednik UNKS-a za Tanjug.
 
Na pitanje zašto su cene dizela u Severnoj Makedoniji i Grčkoj niže nego cene benzina, dok je u Srbiji obrnuta situacija, Mićović je kazao da ukoliko se iz svih cena izbace državne dažbine, dolazi do rezultata da su cene zapravo ujednačene.
 
"Mi svi imamo jedno tržište za snabdevanje, a razlike su minimalne. Ključnu razliku, koje će gorivo biti skuplje ili jeftinije, čine državne dažbine, pa ako izbacite iz naše cene goriva sve državne dažbine i primenite makedonske dažbine dobićete taj odnos", rekao je on.
 
Kada je u pitanju potražnja za gorivom i da li je visoka cena uticala na to da građani manje kupuju naftu, Mićović je istakao da je do sada uvek padala potrošnja kada je cena goriva rasla, međutim, u vreme energetske krize dešava se upravo obrnuta situacija od očekivane. Istakao je da je to jedinstveni slučaj koji je komplikovano objasniti, s obzirom da je potrošnja goriva podjednako porasla u svim zemljama regiona.
OGLASI RADNO MESTO!

Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.

Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.

  • Zos

    31.08.2022 16:43
    Dizel
    U Crnoj Gori cena dizela na pumpama je 1,46 evra ili 171 dinar litar.
  • Mikan

    31.08.2022 15:32
    I po ovome se vidi da narod ima para ali kuka po navici. Gorivo je sve skuplje a kupuje se sve vise.
  • Xx

    31.08.2022 13:18
    Sve je rekao
    Razlika u ceni u odnosu na druge zemlje je samo zbog drzavnih nameta. Kod nas drzava najvise uzme, jer izgleda jedino tako najvise moze da uzme od obicnog naroda. Stvarno smo jadni.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija

Rat za retke minerale

Do pre pola veka samo su fizikohemičari znali za elemente poput galijuma ili telura čija je upotreba i na globalnom planu, samim tim i potražnja, bila minimalna.

BDP Srbije veći dva odsto

Realni rast bruto domaćeg proizvoda (BDP) Srbije u periodu od januara do septembra 2025. međugodišnje je uvećan za oko dva odsto, a najveću zaslugu za to ima rast industrijske proizvodnje.

Banka broj 1 za oročenu deviznu štednju

AikBank, najveća domaća privatna banka u Srbiji, još jednom opravdava svoju reputaciju banke broj jedan za oročenu deviznu štednju građana i u Nedelji štednje.

Arktička ruta: Kraći put od Kine do Evrope

Brod "Istanbulbridge" u vlasništvu nacionalne kineske kompanije za pomorski saobraćaj ostaće zabeležen kao prvi brod koji je iz kineskih voda do Evrope doplovio koristeći se plovnom rutom kroz Arktik.