Kompanija u vlasništvu Volkswagena više neće gume iz Linglonga - zbog eksploatacije radnika
Nemačka kompanija MAN Truck & Bus tvrdi da je u novembru obustavila nabavku guma iz zrenjaninske fabrike kineske kompanije Linglong, posle višegodišnjih navoda o eksploataciji radnika u ovoj fabrici.
Automobilski gigant Volkswagen, u čijem vlasništvu je ova firma, i dalje sarađuje sa Linglongom i navodi da još pokušava da "razjasni činjenice".
Minhenska kompanija MAN Truck & Bus, deo Traton grupe koja je u vlasništvu nemačkog automobilskog giganta Volkswagena, raskinula je ugovor o nabavci guma iz fabrike kineske kompanije Šandog Linglogn u Zrenjaninu, zbog navoda o "kršenju ljudskih prava" tokom izgradnje fabrike, otkrivaju BIRN i nemački Manager Magazin.
"Pratili smo izveštaje o radnim uslovima u srpskoj fabrici jednog od naših dobavljača. Optužbe o kršenju ljudskih prava u ovom kontekstu shvatamo vrlo ozbiljno i zbog ovih sumnji prestali smo sa svim narudžbinama od tog dobavljača krajem novembra", saopštili iz kompanije MAN Truck & Bus za Manager Magazin.
BIRN je od 2021. detaljno izveštavao o sistematskoj eksploataciji vijetnamskih i indijskih radnika na gradilištu Linglonga u Zrenjaninu, lokaciji koja ima ključnu ulogu u ambicijama kineske kompanije da snabdeva evropsko tržište.
Organizacija ASTRA, koja se bavi borbom protiv trgovine ljudima, kao i Inicijativa za ekonomska i socijalna prava A11, godinama objavljuju izveštaje koji ukazuju na potencijalnu trgovinu ljudima u cilju radne eksploatacije na gradilištu Linglonga.
Dokumentacija i svedočanstva radnika koje je prikupio i BIRN, pokazuju da su njihovi ugovori bili u suprotnosti sa srpskim Zakonom o radu, da često nisu imali ni radne dozvole, da im nisu isplaćivane dogovorene plate, da su im oduzimani pasoši, kao i da su živeli u prenatrpanim i nehigijenskim prostorijama.
Evropski parlament je u novemberu 2021. čak usvojio i rezoluciju tražeći od srpskih vlasti da istraže navode, a isto su zahtevali specijalni izvestioci UN za ljudska prava.
Od januara 2023. godine, nemačke kompanije su obavezne da sprovode procenu rizika u vezi sa poštovanjem ljudskih prava u globalnim lancima snabdevanja, u skladu sa nemačkim Zakonom o dužnoj pažnji u lancima snabdevanja.
Nemački Zakon o dužnoj pažnji u lancima snabdevanja koji je stupio na snagu prošle godine, kritikovan je sa svih strana - neki ga smatraju previše blagim prema kompanijama, dok ga drugi vide kao nepotreban teret za posrnulu nemačku privredu.
Zakon se poziva na opsežnu listu međunarodnih konvencija o ljudskim pravima, uključujući zabranu dečijeg rada, ropstva i prinudnog rada, nepoštovanje zdravstvenih i bezbednosnih standarda na radu, uskraćivanje adekvatne zarade, kršenje prava na organizovanje sindikata, uskraćivanje hrane i vode, kao i nezakonito oduzimanje zemlje i sredstava za život.
Kompanijama koje ne sprovode procenu rizika u lancima snabdevanja prete kazne do osam miliona evra ili dva odsto globalnog godišnjeg prometa, što se primenjuje samo na kompanije sa prometom većim od 400 miliona evra. Takođe, takve kompanije rizikuju isključenje iz postupaka javnih nabavki.
Iako je MAN Truck & Bus, firma u krajnjem vlasništvu Volkswagen-a, prekinula saradnju sa Linglongom u Srbiji, sam Volkswagen kaže da još pokušava da "razjasni činjenice".
"Pratili smo izveštaje o radnim uslovima u srpskoj fabrici jednog od naših dobavljača. Optužbe o kršenju ljudskih prava shvatamo vrlo ozbiljno i već smo preduzeli odgovarajuće korake kako bismo razjasnili činjenice. Molimo vas za razumevanje što zbog ugovornih obaveza poverljivosti ne možemo da pružimo dodatne detalje o našim odnosima sa dobavljačima", navodi Volkswagen.
Iz ove firme dodaju da "ozbiljna kršenja radnih normi i ljudskih prava mogu dovesti do raskida ugovora sa dobavljačima ukoliko se ne preduzmu korektivne mere".
Kompanija je pojasnila da do sada nije koristila gume proizvedene u Zrenjaninu, ali da im Linglong Kina isporučuje gume od 19 inča koje su od ove godine prvi put korišćene na modelima VW Tiguan i Cupra Terramar i koje se proizvode isključivo u Kini.
"Pored toga, Linglong Kina je dobavljač rezervnih guma koje se koriste u celoj Volkswagen grupaciji", navodi u svom odgovoru nemački automobilski gigant.
Linglong je jedan od sponzora bundesligaškog fudbalskog kluba Volfsburg koji je u vlasništvu Volkswagen Grupe i koji je i nastao kao klub radnika fabrike Volkswagena u nemačkom gradu Volfsburgu.
Linglongova fabrika u Zrenjaninu zvanično je otvorena u septembru ove godine. Na svečanosti kojoj je prisustvovao i predsednik Srbije Aleksandar Vučič, generalni direktor Linglong Tire-a Vang Feng je naveo da su prvi kupci fabrike upravo Volkswagen, zajedno sa Nissanom, Audijem, Fordom, Stellantisom, Hyundaiem, Kijom i kompanijom MAN Truck & Bus.
Ceo tekst BIRN-a čitajte OVDE.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
NBS o nestašici evra u menjaničnicama: Došlo do rasta tražnje
08.12.2025.•
4
Narodna banka Srbije oglasila se povodom navoda o nestašici evra u pojedinim menjačnicima, poručujući da je došlo do rasta tražnje za ovom stranom valutom.
Raspisan program finansijske podrške za početnike i mlade preduzetnike
08.12.2025.•
0
Ministarstvo privrede Srbije raspisalo je program podsticanja razvoja preduzetništva kroz finansijsku podršku za početnike u poslovanju i mlade u ovoj godini.
Ako NBS bude na udaru sekundarnih sankcija: Ekonomista objašnjava koji su mogući scenariji
08.12.2025.•
11
Profesor na Ekonomskom fakultetu Veljko Mijušković rekao je da bi eventualne sekundarne sankcije Narodnoj banci Srbije mogle da izazovu širok spektar poremećaja.
Prevoznici iz Srbije i BiH najavljuju radikalne mere ako EU ne bude rešila problem sa boravkom
08.12.2025.•
11
Zbog pravila EU o skraćenom boravku u državama Šengena, transportne kompanije iz Srbije i BiH rade u otežanim uslovima.
Vlada produžila uredbu o obaveznoj proizvodnji hleba od brašna T-500
07.12.2025.•
2
Vlada Srbije donela je Uredbu o obaveznoj proizvodnji hleba od brašna T-500.
EU odlučna da do 2027. zabrani uvoz ruskog gasa: Stručnjaci o tome da li je to novi problem za Srbiju
07.12.2025.•
28
U trenutku kada Naftna industrija Srbije trpi američke sankcije, a gasni aranžman s Rusijom visi u vazduhu, EU objavljuje da će do 2027. potpuno ukinuti uvoz ruskog gasa.
NIS kao poluga za uticaj - i Rusija ga se ne odriče lako
07.12.2025.•
20
Za probleme nastale zbog američkih sankcija NIS-u još se ne nazire rešenje.
Generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika vozila: Tri razloga zašto su novi automobili sve skuplji
07.12.2025.•
7
Rastu cene novih automobila, a modeli koji su nekada bili pristupačni za kupovinu gotovo su nestali.
Bugari imaju problema da dođu do kovanica evra uoči promene valute
07.12.2025.•
4
Bugarska zaštitnica prava građana uputila je centralnoj banci pismo u kom je ukazala na probleme koje građani imaju sa nabavkom početnih paketića kovanica evra, neophodnih zato što zemlja od 1. januara ulazi u evrozonu.
Ministarstvo poljoprivrede uvelo nove subvencije
06.12.2025.•
0
Izmenama Pravilnika o podsticajima za investicije u fizičku imovinu poljoprivrednog gazdinstva za nabavku kvalitetnih priplodnih grla uvodi se nova vrsta podsticaja, za nabavku priplodne matice riba šarana i pastrmke.
Javni dug Srbije na kraju oktobra bio 43,1 odsto BDP-a
06.12.2025.•
5
Javni dug Srbije na kraju oktobra ove godine bio je 38,16 milijardi evra, odnosno 43,1 odsto bruto domaćeg proizvoda (BDP), objavilo je Ministarstvo finansija.
Američki sud blokirao novac za plaćanje "Slobodi" iz Čačka zbog veze sa Slobodanom Tešićem
06.12.2025.•
30
Okružni sud u Vašingtonu presudio je da kompanija Calidus LLC iz Ujedinjenih Arapskih Emirata nema pravo na povraćaj 582.000 dolara, zaplenjenih tokom pokušaja plaćanja fabrici namenske industrije Sloboda iz Čačka.
Snabdevanje gorivom u Srbiji rekordno: Uvezeno više nego u 2023. i 2024. zajedno
06.12.2025.•
10
Srbija je u prvih osam meseci ove godine uvezla više benzina nego u celoj 2023. i 2024. godini.
Srbija pred energetskim zidom: Gas za ovu zimu izvestan, sve ostalo - nepoznato
06.12.2025.•
19
Srbija nije bila u težoj energetskoj krizi od devedesetih godina, a osim problema sa NIS-om, nije izvesno hoće li i kolikih problema imati sa gasom od koga zavisi veliki deo privrede, toplane i brojna domaćinstva.
Na meti EU i ruski tankeri za gas koji koriste evropske luke
05.12.2025.•
0
U sklopu nastojanja da konačno prekine veze sa ruskom flotom za transport, EU želi da spreči da ruski tankeri za gas koriste belgijsku luku za transport tog energenta koji nije ruski širom sveta.
Koliko će nas koštati gas?
05.12.2025.•
15
Srpske vlasti su preko amandmana na budžet za ovu godinu uspele da izdvoje 1,4 milijarde evra za Naftnu industriju Srbije, a izdvajanja za gas koja tek čekaju Srbiju biće dodatni udarac fiskalnoj politici.
Direktor NIS-a: U toku pregovori o promeni vlasničke strukture, još ima šanse da dobijemo licencu
05.12.2025.•
22
Akcionari aktivno pregovaraju sa nekoliko zainteresovanih strana o promeni vlasničke strukure NIS-a, naveo je generalni direktor NIS-a Kiril Tjurdenjev u internom pismu radnicima.
NIS danas isplaćuje zarade za decembar, očekuje se obraćanje direktora
05.12.2025.•
2
Naftna industrija Srbije isplatiće danas zarade za decembar.
Udruženje banaka Srbije: Blagi rast kredita u novembru
05.12.2025.•
1
Ukupni krediti privrede, građana i preduzetnika na kraju novembra ove godine iznosili su oko 4.283 milijarde dinara, što je 1,6 odsto više nego u oktobru, objavilo je Udruženje banaka Srbije.
Pojeftinio dizel u Srbiji, benzin na istom
05.12.2025.•
5
Dizel u Srbiji je pojeftinio za tri dinara, dok je cena benzina ostala ista kao i u prethodnih nedelju dana.
Hronika najavljenih sankcija: Vlast o NIS-u poslednjih nedelja govori mnogo, ali kontradiktorno
04.12.2025.•
13
Sve opcije su i dalje na stolu kada je reč o NIS-u, a kupovina vremena se nastavlja uz, kako su govorili sami predstavnici vlasti, ogromne rizike za celu državu zbog produžetka platnog prometa sa NIS-om do kraja nedelje.
Komentari 17
DachaNS
Rezidua
A evo kako struktura plata izgleda:
- radnici u Nemackoj, prosek 100,000eur (da li je bruto ili neto, tip nije znao, neki Australijanac koji se bavi kolima, ne politikom)
- radnici u EU bez Nemacke, prosek 50,000eur
- radnici u Kini 27,000eur (samo sto je u Kini sve duplo jeftinije, ovo ja dodajem, cena zivota nije kao u EU)
Taj Australijanac kaze da su u Nemackoj na cistom gubitku, da to tako ne ide...
Ko je dao izjavu ako su u strajku, i da li im je to bas najprece u ovom trenutku?
Uos
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar