Kineski proizvođač automobila razmatra otvaranje fabrike u Srbiji: Šta bi to donelo našoj zemlji?

Kineska kompanija "Čeri", jedan od najvećih proizvođača vozila u toj zemlji, razmatra Srbiju kao potencijalno mesto za otvaranje svoje druge fabrike u Evropi.
Kineski proizvođač automobila razmatra otvaranje fabrike u Srbiji: Šta bi to donelo našoj zemlji?
Foto: Screenshot (Youtube/CN Auto Explained)
To je iz Šangaja najavila ministarka privrede Srbije Adrijana Mesarović koja je razgovarala sa predsednikom te automobilske kompanije Jinom Tongjuom. Ona je najavila da će Tongju uskoro posetiti našu zemlju, gde će se razgovori o potencijalnoj investiciji nastaviti.
 
Kineska kompanija "Čeri", kao i drugi veliki automobilski proizvođači iz te zemlje, u velikoj su ekspanziji u Evropi. "Čeri" je, primera radi, svoju prodaju van Kine za samo pet godina udesetostručio, budući da je 2020. u svetu prodao nešto više od 110.000 vozila, a prošle godine čak milion i sto hiljada primeraka. Tako je "Čeri" u 2024. godini bio najveći izvoznik među kineskim proizvođačima automobila, 22. godinu zaredom. "Čeri", koji je osnovan 1997. godine, u 2024. imao je ukupnu prodaju od 2,6 miliona vozila, što je povećanje od 38,4 odsto u odnosu na 2023, piše NIN.
Jedan od razloga za ekspanziju van ogromnog kineskog tržišta je i svojevrsni "rat snižavanjem cena" u domaćoj prodaji, ali i državne subvencije za električna vozila i šansa da se dođe do kupaca na platežnim tržištima poput evropskog. 
 
Međutim, suočeni sa ograničavajućim merama EU, koja želi da zaštiti svoje proizvođače od jeftinije, pa i tehnološki naprednije kineske konkurencije, kineski proizvođači sada žele da lokalizuju proizvodnju u Evropi. To namerava ili je već učinilo nekoliko kineskih kompanija, među kojima su i one najveće kao što su BYD ili "Čeri". Ovaj drugi proizvođač, koji se dovodi u vezu sa Srbijom, već je otvorio jednu fabriku u Evropi, krajem prošle godine u Španiji, gde je investirao 400 miliona evra.
Međutim, kako planira dalju ekspanziju (za početak su planirana tri modela do 2026.), očekuje se da kineski proizvođač otvori još jedan pogon. Do sada su se, pored Srbije, kao moguće lokacije pominjale i Velika Britanija ("Čeri" blisko sarađuje sa britanskom kompanijom "Jaguar Land Rover" u proizvodnji u samoj Kini) i Nemačka.
 
Eventualni dolazak "Čeri automobila" značio bi da u Srbiji postoje dve visoko izvozno orijentisane automobilske fabrike, budući da u Kragujevcu radi "Stelantisova" fabrika koja proizvodi model "fiat grande panda". Iako podaci o prodaji modela iz Kragujevca još nisu poznati, jer je tek ove godine počeo da se prodaje, zna se da je, na primer, u septembru ušao među 10 najprodavanijih modela u Italiji, a italijanski mediji tvrde da je plan "Stelantisa" da u Kragujevcu proizvodi čak 500 primeraka dnevno.
 
Detalji o potencijalnom pogonu "Čerija" nisu poznati, niti koji bi kapacitet pogona bio, ali ukoliko bi "Stelantis" ostvario projektovani plan, a Kinezi imali svoju proizodnju, suvišno je govoriti koliko bi takav izvozni kapacitet značio za privredu Srbije, zapošljavanje i državne finansije. Pogotovo što je automobilska industrija inače veliki generator posla, jer angažuje značajan broj komponentaša.
 
Jednostavnije i brže do Evrope
 
Predsednik Udruženih sindikata Srbije "Sloga" Željko Veselinović za NIN kaže da bi dolazak "Čeri automobil" na naše prostore bila značajna stvar u smislu otvaranja novih radnih mesta.
 
"Kineski automobili su popularni u celom svetu, a jeftiniji su od onih koji se proizvode na Zapadu što predstavlja njihovu prednost. Iz razgovora sa ljudima iz komponentaških firmi u Srbiji, dakle onih koji proizvode delove za automobilsku industriju saznao sam da  su evropski proizvođači prinuđeni da smanjuju kvalitet svojih vozila kako bi mogli da izdrže kinesku konkurenciju. Činjenica da kod nas posluje i Stelantis mislim da ne bi predstavljala prepreku Kinezima da i oni pokrenu svoj pogon. Kao što je već rečeno, njihovi automobili su traženi na evropskom tržištu, a fabrika u Srbiji bi im omogućila da svoje proizvode na njega plasiraju jednostavnije i brže", ističe sagovornik beogradskog lista.
 
Dodaje da bi ova kineska investicija omogućila otvaranje više hiljada radnih mesta.
 
"Kada to kažem ne mislim samo na radnike koji bi bili zaposleni u fabrici za proizvodnju automobila, već i na brojne komponentaške firme koje bi za te potrebe izrađivale automobilske delove. Tako da će u slučaju da najavljena investicija zaista i zaživi, to biti dobra vest za Srbiju", zaključuje Veselinović.
Ekonomista Aleksandar Stevanović za NIN kaže da ako "Čeri automobil“" zaista namerava da otvori pogon u Srbiji, realno je očekivati da bi se ta vozila izvozila u zemlje Evropske unije.
 
"Ako Briselu ne bude smetalo kinesko poreklo tih vozila, Čeri automobil bi mogao da pokrene proizvodnju putničkih vozila kod nas. Istina je da je evropska automobilska industrija u krizi, ali to nikako ne važi i za kinesku. Ta zemlja nema problem da bude produktivnija od konkurencije na Zapadu, i što je za kupce i najvažnije, znatno jeftinija. U tom smislu pokretanje ovog biznisa u Srbiji kineskoj kompaniji 'Čeri automobil' i te kako može da se isplati", objašnjava ovaj sagovornik. 
 
On očekuje da bi kineska kompanija tražila subvencije Srbije. Kako kaže, politika subvencija se nije dobro pokazala, ali nadležni ne odustaju od nje. Prema njegovim rečima, dolazak kineske automobilske kompanije u našu zemlju mogao bi da izazove i reakciju Brisela.
 
"U slučaju da potražnja za električnim vozilima u EU bude velika, sasvim je jasno da Brisel ne bi pravio smetnje da iz Srbije, gde su proizvedene, budu uvezena na teritoriju zemalja članica, ali to nikako ne znači da ne bi bilo određenih ograničenja", kaže Stevanović i dodaje da EU ne gleda sa odobravanjem na državne subvencije, pa bi u takvom slučaju Brisel na kineske proizvođače i dalje mogao da gleda kao na nelojalnu konkurenciju.
OGLASI RADNO MESTO!

Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.

Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.

  • Детелинара

    17.11.2025 14:21
    @Miko
    Da je volje bilo,vozili bi naša auta. Kad ste kolonija,sve je jedno.

    Чија кола возе Португалци, Швајцарци или можда Норвежани? Своја?
  • apatrid

    17.11.2025 14:20
    Moja zemlja je bila SFRJ
  • Jdjd

    17.11.2025 14:18
    Jesu li električni, posto goriva nećemo imati

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija

Gugl će investirati 40 milijardi dolara u Teksas

Kompanija Gugl saopštila je da će do 2027. godine investirati 40 milijardi dolara u Teksas kako bi izgradio novu infrastrukturu za "dematerijalizovanu informatiku" (Cloud) i veštačku inteligenciju (AI).