Kako je zaustavljena izgradnja pruge Beograd - Budimpešta: Nema para, a nema ni obećane tehnologije
Izgradnja pruge Beograd - Budimpešta zaustavljena je jer Kinezi ne mogu da završe projekat - i to iz dva razloga.
Foto: 021.rs
Izgradnja traje godinama, ali nema naznaka da su Kinezi uspeli da ugrade sigurnosne uređaje i ETCS sistem upravljanja vozom, prenosi Nova pisanje mađarskog Telexa.
Kako piše Telex, Kinezi ne mogu da završe izgradnju, a za to postoji dva razloga - manjak novca i činjenica da Kinezi ne mogu da po evropskim standardima izgrade sistem osiguranja i kontrole vozova.
Kinezi su preuzeli izgradnju sistema osiguranja i kontrole vozova koji je ključan za investiciju – ali to ne mogu da urade po evropskim standardima.
Prema rečima glavnog urednika saobraćajnog lista Navigatorvilag Gergelija Andoa, koji je nekada radio u MAV-u, iako se u Kini koristi kontrola vozova slična ETCS-u, to je mnogo jednostavniji sistem nego u Evropi. Na primer, ne moraju da razmatraju uslove interoperabilnosti, jer zemlje povezane s njima železnicom (na primer Laos) takođe grade železničke linije po kineskim standardima.
Druga razlika je u tome što mreža pruga i osiguranje kineskih železničkih stanica skoro potpuno isti za svaku kategoriju, pa se oprema proizvodi serijski. Nasuprot tome, u Evropi je svaka stanica drugačija, kolosečne veze i druga tehnička rešenja su svuda različita. Iz tog razloga, prema evropskim standardima, sva sigurnosna oprema je jedinstven, ručno izrađen proizvod koji mora biti dizajniran, licenciran i proizveden posebno za svaku stanicu. Kinezi zapravo ne znaju šta da rade s ovim.
Kako kaže, drugi problem je to što u Mađarskoj barijere takođe kontrolišu zaštitna oprema na železnici. S druge strane, na novoizgrađenim kineskim prugama nema nijednog pružnog prelaza, tako da kineski inženjeri nemaju saznanja o tome kako bi rad barijera trebalo ili bi mogao da se integriše u sigurnosne uređaje.
Drugi veliki problem pruge Budimpešta-Beograd je nedostatak novca.
Ugovor o renoviranju i izgradnji potpisan je 2019. godine s ukupnom sumom od 750 milijardi. U to vreme, kritičari su smatrali da je cena veoma previsoka, ali prema rečima stručnjaka za transport Gergelija Andoa, budžet je zapravo bio prilično uzak, ostavljajući vrlo malo prostora za manevar.
U međuvremenu je došlo do inflacije od najmanje 35-40 odsto, skočile su cene repromaterijala i delova, zbog čega su izvođači već neko vreme u teškoj finansijskoj situaciji. U martu ove godine budžetu je jednom dodato još 20 milijardi, što svakako govori da kasa nije prepuna novca.
Međutim, ako za izgradnju sistema kontrole i osiguranja vozova bude trebalo da se ugovori nova kompanija, onda će to opet iznositi desetine, ako ne i stotine milijardi. Pitanje je da li mađarska država to želi da nadoknadi svojim novcem, da li se s Kinezima dogovaraju oko nekakvog rešenja ili će ceo sistem uticaja na vozove ostaviti, a umesto 160, vozovi će saobraćati u 100 km/h.
Ovaj problem je poznat u železničkim krugovima godinama, ali iz nekog razloga mađarska država koja je naručila projekat do sada nije uradila ništa. Prema informacijama Telex-a, Kinezi su iz nekog razloga dugo zamišljali da će moći da koriste svoju kinesku tehnologiju koja ne ispunjava standarde EU.
U ovoj situaciji, mađarska vlada ima dve mogućnosti.
Prema rečima Gergelija Andoa, jedan od njih je da oni uopšte ne grade sistem kontrole vozova koji je u skladu sa standardima EU. U ovom slučaju, vozovi će moći da idu samo 100 kilometara na čas umesto planiranih 160, a upravljanje saobraćajem će morati da se reši s tehnologijom 20. veka i s mnogo više radnika.
Za teretne vozove sporije napredovanje nije toliki problem, jer oni retko idu brže od 100 km/h, a stanovništvu naselja duž pruge ne očekuje se da će toliko smetati 10-20 minuta duže vreme putovanja. Pogotovo što će to ipak biti manje nego pre rekonstrukcije, kad su vozovi na prilično velikom delu koloseka mogli da saobraćaju samo 60.
Druga opcija je da se izgradnja sigurnosne opreme i sistema upravljanja vozom poveri novom preduzeću. Međutim, ovo bi odložilo završetak projekta za još nekoliko godina, jer je vreme izrade takvog projekta, uključujući planiranje i izvođenje, isto koliko i vreme izgradnje koloseka.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
VIDEO: Policija intervenisala na mestu gde Dijana Hrka štrajkuje glađu, uhapšen prevoznik Jaćimović
02.11.2025.•
2
Pripadnici intervetne jedinice policije, u punoj opremi za razbijanje demonstracija, intervenisali su u Ulici kneza Miloša kod Skupštine Srbije gde je Dijana Hrka danas u 11.52 započela štrajk glađu.
Leks specijalis za Generalštab u utorak pred poslanicima - korak bliže realizaciji planova Trampovog zeta
02.11.2025.•
4
Predsednica Skupštine Srbije Ana Brnabić sazvala je za 4. novembar sednicu parlamenta na čijem će dnevnom redu biti leks specijalis za projekat kompanije Džareda Kušnera, zeta Donalda Trampa, na mestu Generalštaba.
Vučić u obilasku gradilišta Nacionalnog stadiona: Biće najbezbedniji
02.11.2025.•
10
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je da bi grubi građevinski radovi na Nacionalnom stadionu u Surčinu trebalo da budu završeni do 28. februara 2027.
Ministar Bratina: Oko nesreće u Novom Sadu napravljena bezvezna politička hajka
02.11.2025.•
26
Ministar informisanja Boris Bratina izjavio je da će izbori biti poslednja prilika za veliki haos, kada očekuje, kako navodi, rušenje biračkih mesta i ometanje glasanja.
Policajac iz Beograda uhapšen na Jarinju
02.11.2025.•
0
Na administrativnom prelazu Jarinje uhapšen je muškarac sa Kosova i Metohije, trenutno zaposlen u MUP-u Srbije, javlja KoSSev.
DNEVNI KVIZ: Deset pitanja - za one što znaju sve
02.11.2025.•
7
Još jedan 021.rs dnevni kviz je tu za vas.
Toma Fila: Srbi danas žive bolje nego ikad
02.11.2025.•
49
Funkcioner SPS i advokat Toma Fila izjavio je da "danas Srbi žive bolje nego ikad" i da danas "nijedni izbori nisu pokradeni".
Načelnik saobraćajne policije: Polovina dece prevozi se nepropisno u automobilima i toga je sve više
02.11.2025.•
2
Načelnik Uprave saobraćajne policije MUP-a Slaviša Lakićević izjavio je da je od početka godine u saobraćajnim nesrećama poginulo osmoro dece a sva ona su život izgubila kao putnici u vozilu.
Profesor Jovanović: Imali smo daleko grđe vlasti, ali Vučićeva je najbeščasnija
02.11.2025.•
3
Profesor na Pravnom fakultetu Miodrag Jovanović ocenjuje da dok je ova vlast na čelu države, institucije neće u punom kapacitetu raditi da obezbede jednakost pred zakonom.
Amerika sprema Zakon o demokratiji na Zapadnom Balkanu - tiče se i Srbije
02.11.2025.•
43
U američkom Senatu predstavljen je predlog zakona pod nazivom "Western Balkans Democracy and Prosperity Act" (Zakon o demokratiji i prosperitetu Zapadnog Balkana).
Politikolog Milivojević: Na predsednika Srbije utiču samo istraživanja javnog mnjenja
02.11.2025.•
2
Politikolog Cvijetin Milivojević ocenio je da na stavove domaćih vlasti, pre svega predsednika Srbije Aleksandra Vučića, utiču istraživanja javnog mnjenja - odnosno mišljenja njegovog biračkog tela.
Švajcarska radio-televizija: Vučić gleda samo da sačuva vlast, njegova izvinjenja su čista kalkulacija
02.11.2025.•
14
Učesnici masovnog skupa u Novom Sadu uvereni su da je Srbiji potreban novi početak i traže nove izbore, ali predsednik Srbije Aleksandar Vučić za to ne želi ni da čuje i njega zanima isključivo opstanak na vlasti.
Umesto dosadašnjeg naučnika na funkciji direktora Fonda za nauku: Vlada postavila Dariju Kisić
01.11.2025.•
33
Darija Kisić smenjena je sa funkcije direktorke Instituta Torlak koji je već duže vreme u teškoj finansijskoj situaciji. Ona je međutim dobila novu direktorsku funkciju.
VIDEO: U Nišu održan skup povodom godišnjice pada nadstrešnice
01.11.2025.•
0
U Nišu je večeras, u tišini, bez transparenata i pištaljki, obeležena godišnjica pada nadstrešnice u Novom Sadu, kada je stradalo 16 ljudi.
Beograđani održali 16 minuta tišine: Na više lokacija za one koji nisu otišli u Novi Sad
01.11.2025.•
1
Beograđani koji nisu mogli da danas odu u Novi Sad održali su 16 minuta tišine na Trgu republike.
Vozio 160 kilometara na čas: Uhapšen pijani vozač bez dozvole
01.11.2025.•
1
Policija je u Zemunu isključila iz saobraćaja vozača (55) koji je upravljao automobilom brzinom od 159,6 kilometara na čas.
Tadić: Licemerno izvinjenje Vučića, režim će već sutra nastaviti sa propagandom
01.11.2025.•
11
Bivši predsednik Srbije Boris Tadić ocenio je kao "licemerno" sinoćno izvinjenje sadašnjeg predsednika Aleksandra Vučića studentima i građanima koji su protiv vlasti.
Nova osnovica za utvrđivanje novčane socijalne pomoći iznosi 12.266 dinara
01.11.2025.•
2
Novi nominalni iznos novčane socijalne pomoći za pojedinca odnosno nosioca prava u porodici iznosi 12.266 dinara, objavljeno je u Službenom glasniku.
Bursać: SNS nepovratno izgubila deo rejtinga, zato ni ne raspisuje izbore
01.11.2025.•
18
Viši naučni saradnik u Institutu za filozofiju i društvenu teoriju Dejan Bursać ocenio je da je SNS nepovratno izgubila deo svog rejtinga.
Od danas obavezne zimske gume - ako na putu ima snega, leda ili poledice
01.11.2025.•
1
U Srbiji su od danas, 1. novembra do 1. aprila na vozilima obavezne zimske gume na sva četiri točka, ako na putu ima snega, leda ili poledice.
Vučić na listi "predatora slobode medija" Reportera bez granica
01.11.2025.•
1
Reporteri bez granica (RSF) objavili su listu 34 "predatora slobode medija" koji su 2025. godine napadali novinare i pravo na informisanje među kojima je i predsednik Srbije Aleksandar Vučić.
Komentari 80
Nesa
Morate nešto da vidite, i da osećaj u sobi, koliko god bio udoban, nije isti kao na terenu.
B
Verujem da su vecinom ljudi okrenuti zapadu, koji Ajfon vide kao vrhunsko dostignuce telekomunikacionih uredjaja.
Preko 90% tog prestiznog americkog uredjaja je iz Kine, a ono malo sto nije iz Kine im je prodao Samsung iz Juzne Koreje.
U svoj svojoj prici o demokratiji, toleranciji i slicnom, ste u stvari ogrezli u kolonijalnom rasizmu.
Samo ima tu mali problem, Sloveni ste.
Za Joksu
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar