
Kamionima ispada tovar po auto-putu što može uzrokovati nesreću: Za sada bez kažnjavanja
Na društvenim mrežama često se mogu videti snimci kako na domaćim auto-putevima, pri najvećim brzinama, sa kamiona ili šlepera koji prevoze šljunak ili pesak, spadaju delovi tereta.

Foto: Pixabay
Iako je u pitanju nemali rizik po vozače koji se kreću iza takvih teretnjaka, jer kamen koji sleti s njega može pričiniti štetu na automobilu i izazvati saobraćajnu nesreću, sve je zapravo - po zakonu, piše Blic.
Jer, po Zakonu o bezbednosti saobraćaja (ZBS) još od 2018. godine izbrisana je odredba da "teret u rasutom stanju obavezno mora biti pokriven zaštitnom ceradom", a umesto toga na snazi je mnogo labaviji propis - kamioni i šleperi sa kadom koji prevoze rasuti teret ne moraju imati ceradu "ako se taj teret ne rasipa".
Najveći broj takvih teretnjaka, međutim, prevozi teret koji se rasipa kao što su šljunak, šljaka, rizla i pesak, a s obzirom na to da građevinska industrija radi punom parom, puno ih je i to bez cerade na gotovo svim putevima Srbije.
Prema rečima sagovornika "Blica", to predstavlja apsolutni rizik po bezbednost saobraćaja jer, s jedne strane, deo takvog tereta može pasti direktno na vozilo koje se nalazi iza kamiona, a s druge strane, može završiti na kolovozu i kao svojevrsna prepreka takođe izazvati saobraćajnu nesreću. A da se to dešava svakodnevno svedoči i saobraćajni inženjer Srđan Milićević, koji živi na lokaciji gde se gradi deonica auto-puta.
"Od Lučana do Požege svi kamioni koji prevoze rasuti građevinski materijal kao što su šljunak, rizla ili zemlja, nemaju cerade. Pri njihovoj brzini od 50-60 kilometara na sat dolazi do velikog strujanja vazduha koji podiže prašinu i materijal koji prevoze, a pošto su često pretovareni, s tih kamiona padnu krupniji delovi kamena i rizle, pa su česte situacije da na drugim vozilima na toj deonici dolazi do oštećenja vetrobranskog stakla, farova, haube i uopšte prednjeg dela vozila", priča Milićević za "Blic".
Prema njegovim rečima, "ovo je nedostatak i previd u ZBS koji bi trebalo ispraviti", odnosno da na snagu treba vratiti odredbu o obaveznom postavljanju cerade preko tereta koji se rasipa.
"I to ne samo na kamionima, nego na svim vozilima, uključujući i prikolice sa lakim teretom, jer uvek se nešto može otkačiti, pasti i napraviti problem vozilu i vozaču koji se kreće iza", smatra saobraćajni inženjer.
A kako ih kazniti?
I Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja navodi da dobijaju sve više primedbi vozača koji i na društvenim mrežama postavljaju fotografije i video zapise u kojima se vidi da teret u kamionima sa kadom nije obezbeđen i da pada na kolovoz.
"Šta je, međutim, problem? Najveći broj policijskih kontrola bazira se na saobraćajnim patrolama koje su u mestu, a ne u pokretu. Da li se nesumnjivo radi o teretu koji se rasipa saobraćajac ne može da utvrdi kada zaustavi takav kamion na, na primer, Ibarskoj magistrali. Jer je onda takav kamion svakako stao i tada mu se ne teret iz kade ne rasipa, osim ako ne duva jak vetar. Dakle, kontrola koja bi to nesumnjivo utvrdila bi morala da bude u pokretu, a saobraćajna policija sem presretača ne vrši kontrolu u pokretu, dok motociklista saobraćajne policije, na žalost, nema mnogo", objašnjava Okanović.
Sem nemogućnosti kontrole na samim putevima, on ističe da je u ovom slučajevima najveći problem pretovar teretnjaka. S druge strane, kod nas s obzirom na dozvoljene mase i osovinsko opterećenje postoje tačni propisi koliko neko vozilo može da bude opterećeno.
"Vozilo ima svoju fabričku nosivost, ali postoje zakonski maksimumi koji se odnose na takozvano osovinsko opterećenje, odnosno, koliko jedna osovina opterećuje kolovoz, pa se po broju osovina gleda koliko onda može da bude ukupna masa teretnog vozila. Suština je da kada vidimo da rasuti teret prelazi ivice kamiona ili šlepera, da se radi o pretovaru, a ako na određenim deonicama vidimo da se takva vozila češće kreću, onda upravljaču puta treba postaviti pitanje da li on kontroliše dozvoljene mase na tom putu", kaže isti sagovornik Blica.
Kako dodaje, svako prelaženje rasutog tereta preko ivica kade teretnjaka ne predstavlja samo saobraćajni prekršaj neobezbeđivanja tereta, već i privredni prestup prekoračenja osovinskog opterećenja i dozvoljene mase vozila.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Kamioni na Batrovcima i Sremskoj Rači čekaju četiri sata
02.09.2025.•
0
Na putničkim terminalima graničnih prelaza zadržavanja traju do 30 minuta dok kamioni čekaju do četiri sata, saopštio je večeras Auto-moto savez Srbije (AMSS).
Vučić o dešavanjima u Novom Sadu: Država reaguje i pobeđuje
02.09.2025.•
3
Komentarišući sinoćnja dešavanja u Novom Sadu, kada je policija bez razloga primenila silu nad učesnicima komemorativne šetnje, predsednik Srbije Aleksandar Vučić je rekao da država "reaguje i pobeđuje".
Smederevo: Pronađeno tri tone mesa bez deklaracije, uhapšen vlasnik improvizovane mesare
02.09.2025.•
0
U Smederevu i okolini pronađeno je oko tri tone mesa bez porekla i deklaracije a uhapšen je vlasnik improvizovane mesare, saopštila je policija.
Smenjena dekanka Medicinskog fakulteta u Beogradu, dekanu FDU istekao mandat
02.09.2025.•
0
Dekanka Medicinskog fakulteta Univerziteta u Beogradu Tatjana Simić smenjena je sa funkcije na današnjoj sednici Saveta ovog fakulteta.
Beograđanin: SNS botovi zloupotrebili identitet mog pokojnog sina, sa lažnog profila kritikuju proteste
02.09.2025.•
0
Beograđanin Zoran Petrović izjavio je da su SNS botovi zloupotrebili identitet njegovog pokojnog sina i da su otvorili lažni profil pod njegovim imenom, sa kog pišu poruke podrške vlastima i kritikuju učesnike protesta.
Novo istraživanje Ipsosa: Studentska lista ima osam odsto podrške
02.09.2025.•
22
Agencija Ipsos, koja je nedavno objavila rezultate istraživanja prema kojima studentska lista ima pet odsto podrške (bila je opciona), izašla je sa novim rezultatima.
Niška opozicija: Gradonačelnik promovisao firmu koja se dovodi u vezu s ubijenima u sukobu kartela u Boliviji
02.09.2025.•
1
Zaplena četiri tone kokaina i četiri smrti u Boliviji kao posledica sukoba u kriminalnim grupama zbog šverca droge u Južnoj Americi privlače pažnju niške javnosti jer su četvorica ubijenih Nišlije.
Vučić Putinu: Trudićemo se da ostanemo jedini u Evropi koji vam nisu uveli sankcije, ruske firme su dobrodošle
02.09.2025.•
14
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić rekao je na sastanku sa ruskim predsednikom Vladimirom Putinom da će se Beograd, "uprkos velikim pritiscima, truditi da ostane jedina zemlja u Evropi koja nije uvela sankcije Moskvi".
"Ko je tebi kriv?": Studenti u blokadi pokreću podkast o aferama vlasti
02.09.2025.•
3
Studenti u blokadi najavili su da pokreću podkast emisiju "Ko je tebi kriv?", u kojoj će govoriti o, kako su naveli, aferama vlasti.
Preminuo Ljubiša Ljuba Milić, jedan od Sedmorice mladih
02.09.2025.•
3
Jedan od osnivača legendarne grupe Sedmorica mladih, Ljubiša Ljuba Milić, preminuo je danas u 86. godini, saopštila je porodica.
Kosovska policija na Brnjaku oduzela i pocepala zastavu srpskom pevačkom udruženju
02.09.2025.•
5
Kosovska policija je na punktu Brnjak kod Zubinog Potoka oduzela zastavu srpskog Udruženja žena centralnog Kosova i pevačke grupe "Kosovke" iz Batusa kod Kosova Polja, pocepala je i bacila u kontejner, objavio je RTS.
VIDEO: "Ćaciji" presreli navijača Srbije na Evrobasketu, pumpa se i u Rigi
02.09.2025.•
16
Već nekoliko dana na društvenim mrežama i u medijima piše se o prisustvu "ćacija" i "SNS batinaša" na Evrobasketu i na mečevima Srbije.
Srednjoškolci koji primaju porodičnu penziju moraju da dostave potvrdu PIO fondu, isto čeka i studente
02.09.2025.•
0
Učenici srednjih škola koji primaju porodične penzije treba da dostave potvrde o školovanju u septembru odmah po upisu školske godine kako bi nesmetano nastavili da primaju tu naknadu.
Ministar prosvete ili osvete: Šta stoji iza Stankovićeve masovne smene direktora škola?
02.09.2025.•
17
Uveravao je ministar prosvete Dejan Vuk Stanković da ne postoji "julska lista" za smenu direktora kada je "sezona lova" na neposlušne rukovodioce otvorena razrešenjem direktorke beogradske OŠ "Banović Strahinja".
Ministar Stanković: Problem na početku školske godine samo u OŠ "Pavle Savić", ali stiže novi direktor
02.09.2025.•
2
Ministar prosvete Dejan Vuk Stanković izjavio je da je problema sa početkom nove školske godine, osim manjih u gimnazijama u Čačku i Mladenovcu, od 1.680 škola u Srbiji bilo samo u OŠ "Pavle Savić" na Mirijevu.
Iako je obavezna: 9.000 prvaka nije primilo MMR vakcinu ili su samo delimično vakcinisani
02.09.2025.•
3
Oko 9.000 đaka koji su ove godine krenuli u školu nije primilo vakcinu protiv malih boginja, zaušaka i rubela (MMR vakcina) ili su samo delimično vakcinisani.
Politikolog Milivojević: Od pritiska ulice zavisi da li će i kada biti vanrednih izbora
02.09.2025.•
15
Politikolog Cvijetin Milivojević izjavio je da od pritiska na ulicama zavisi to da li će i kada biti raspisani vanredni parlamentarni izbori koje traže studenti u blokadi, a koje vlast odbija da raspiše.
Počela primena nižih trgovačkih marži: Neki proizvodi jeftiniji, neki isti kao i pre, a neki čak i poskupeli
02.09.2025.•
46
Uredba kojom se ograničavaju trgovačke marže stupila je na snagu. Tako će u narednih šest meseci marže biti ograničene na 20 odsto, što bi, kako tvrde predstavnici vlasti, trebalo da snizi cene za 10 do 20 procenata.
Vučić putuje u Kinu u osetljivom trenutku za Srbiju: Zašto?
01.09.2025.•
30
Analitičari ocenjuju da Aleksandar Vučić odlazi u Kinu na obeležavanje 80. godišnjice pobede u Drugom svetskom ratu u osetljivom trenutku za Srbiju.
DNEVNI KVIZ: Deset pitanja - sve što (ni)ste znali
01.09.2025.•
13
Nova nedelje, novi set pitanja u 021.rs dnevnom kvizu.
Komentari 9
Slav.Co
Savica
Kamen Chan
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar