
Kvadovi sve češće na putevima Srbije, a njihova upotreba u sivoj zoni: Ovo su problemi
Kvadovi, mala terenska vozila na četiri točka, sve su popularnija kod mladih, ali su sve češće i učesnici u saobraćajnim nezgodama koje mogu da budu tragične po mlade koji ih voze.

Foto: Pixabay
Prošle nedelje je maloletnik teže povređen u saobraćajnoj nezgodi koja se dogodila u Sremčici kada su se sudarili kvad i automobil. Tako se ponovo u javnosti otvorila tema o problemima koji se javljaju korišćenjem ovog četvorocikla u saobraćaju, piše N1.
Ukoliko su registrovani kao četvorocikli, za vožnju kvada je dovoljna B1 vozačka dozvola. Međutim, većina kvadova ima zelene tablice, kao traktori ili teške mašine, pa je potrebna vozačka dozvola F kategorije.
Oni koji se zalažu za njih poručuju da ova vozila imaju i veoma praktičnu stranu. Naročito u brdsko-planinskim predelima gde često nema uređenih puteva ili gde tokom godine dolazi do uništavanja kolovoza usled loših vremenskih uslova.
Ukazuje se da kvadove u takvim predelima koriste razne medicinske ekipe, spasilačke službe, zatim ih u civilstvu koriste lovočuvari, lovci, zaposleni na seči ili čuvanju šuma... Sve češće se koriste, ali se malo zna o tome koja pravila važe za ova vozila. Ko sme da ih vozi, koja je starosna granica, kao i koja zakonska pravila važe za njih?
Stručnjaci ističu da je kod vožnje kvadova prvi problem vrlo nizak nivo svesti prilikom upravljanja, a drugi - nepostojanje veština upravljanja kvadom, jer u Srbiji ne postoji nijedna auto-škola koja obučava za upravljanje kvadom na asfaltiranim putevima i u terenskim uslovima.
Stručnjak za bezbednost saobraćaja dr Vladimir Jevtić objašnjava za N1 da je najveći problem kod kvadova činjenica da država nije uredila njihovo korišćenje i da se njihova upotreba odvija u "sivoj zoni".
"O kvadovima se ne priča puno, jer je dosta nepokrivena tema. Postoji problem i kod njihove registracije i kod obuke. Iako se u javnosti nazivaju kvadovi, to su u stvari laki i teški četvorocikli i tricikli. I to je poprilično nedefinisana zona, jer ulazimo u deo koji se odnosi na radne mašine. Oni polažu za kategoriju u kojoj se nalazi traktor (F kategorija), a u stvari jako je teško da se nađe specijalizovana auto-škola za tako nešto. Gotovo da ne postoji obrazovanje koje je u vezi sa osposobljavanjem za vožnju takvih vozila. Kad postavite traktor i četvorocikl, to apsolutno veze nema jedno sa drugim što se tiče bezbednog upravljanja", kaže Jevtić.
Dodaje da je kvadova u našoj zemlji sve više, a da je suština da zakonodavac mora da donese brzu odluku o specijalizaciji obuke za tu vrstu vozila.
"Ja nemam najavu da će se nešto tako desiti. Znam neke auto-škole koje drže ljudi iz auto-moto sveta, pa shvataju problematiku i bave se time. Međutim, nemamo od državnih organa jasnu strategiju koja se odnosi na laki i teški četvorocikl. Još veći je problem laki i teški tricikl. Postoji 'MP3 Piaggo' koji se može voziti sa položenom B kategorijom. Kakve veze ima B kategorija sa tim vozilom? Nema nikakve veze. Tako da postoji problem sa ovom vrstom vozila i njihovo svrstavanje u Zakon o bezbednosti saobraćaja", ukazuje Jevtić.
Napominje da se zbog toga dešava da ljudi koji voze automobil sednu na teški tricikl, i da vozaču u toj prilici rutinski refleksi nemaju nikakve veze sa onima dok vozi automobil.
"Kada se desi problem, ne odreaguju dobro, i dešava se saobraćajna nezgoda. I šta je onda epilog? Oni dođu u Urgentni centar, i takav vozač spada u budžet Republike Srbije. Slično je i sa kvadom. Kada se vozi u 'off-road' vožnji, odnosno van zvaničnih puteva nemamo nikakvu kontrolu od strane saobraćajne policije. Oni nose zelene tablice, odnosno one namenjene traktorima, i često se dešava da vozači završavaju u bolnici nakon nezgode. Nemamo uviđaj, zato što policija ne radi uviđaj van kategorisanih puteva, i ponovo se dešava da vozač završi ili u mrtvačnici ili u Urgentnom centru", ukazuje sagovornik N1.
Podvlači da je kod kvadova poenta u kontroli, tehničkom pregledu i na odgovoru na ključno pitanje: "na koji način se ta vozila nađu u saobraćaju?"
Nema uviđaja, nema statistike, ko plaća osiguranje?
"Da li su ti vozači obučeni za vožnju kvadova, a ja odgovorno tvrdim da nisu. I onda imamo problem, kao što je i prodaja električnih bicikala ili trotineta u Srbiji, čiji pojedini modeli idu i do 100 kilometara na čas. Zakon je napravio skok u definisanju svega toga, ali i dalje imamo problem u mreži odgovornosti. Ko plaća osiguranje kada se sudariš sa takvim vozilom? Ko će da plati povrede koje su ekstremno teške i visok je rizik da se sa kvadom sudari sa nekim u šumi. Ko će da plati povrede tog vozača, ili lečenje? To je potpuno nedefinisana oblast i svi peru ruke od toga", podvlači Jevtić.
Naglašava da vozači ne koriste zaštitu, a da su prevrtanja vozila veoma česta, gotovo svakodnevna. Ali, pošto nema uviđaja saobraćajne policije, uopšte ne postoji tačna evidencija o broju ovakvih nezgoda i o broju lakih i teških povreda koje su prouzrokovane sudarima u situacijama vožnje kvadova.
"Sudari se definišu kao 'događaj', a ne 'saobraćajna nezgoda' i nemamo jasnu statistiku koliko toga se desi i kakve su posledice. Znam sa sigurnošću samo da je preopterećen zdravstveni sistem zbog svega toga", ističe on i konstatuje da se na tržištu nalaze kvadovi koji imaju veoma veliku snagu, koji se smatraju za igračke, a mogu da nanesu mladim osobama veoma ozbiljne posledice ili da uzrokuju gubitak života veoma lako, "u nekoliko sekundi".
Konstatuje da postoji veliki problem u ovoj oblasti i navodi primer: "Hajde da mi neko kaže koja je procedura kada neko padne sa kvada u šumi? Kakva je naplata materijalnih i nematerijalnih troškova? Ko će da leči tog vozača? A znam da su veoma često veoma teške posledice, ili smrtni ishod. Završava se tako što država zataškava to, leči tog čoveka, a ljudi su na početku svega vrlo neupoznati sa količinom rizika i prihvataju to veoma olako. I tek kada se desi problem - onda su svi krivi."
Poručuje roditeljima da dobro razmisle pre nego što se odluče da kupe detetu kvad kao poklon i apeluje da se svi oni koji su zainteresovani za ovakvu vrstu vožnje dobro raspitaju o svemu što je u vezi sa ovim vozilom.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Vučić putuje u Kinu u osetljivom trenutku za Srbiju: Zašto?
01.09.2025.•
5
Analitičari ocenjuju da Aleksandar Vučić odlazi u Kinu na obeležavanje 80. godišnjice pobede u Drugom svetskom ratu u osetljivom trenutku za Srbiju.
DNEVNI KVIZ: Deset pitanja - sve što (ni)ste znali
01.09.2025.•
11
Nova nedelje, novi set pitanja u 021.rs dnevnom kvizu.
Brnabić reagovala na izjavu Plenkovića: Cilj vam je da Vučić ne bude na čelu Srbije
01.09.2025.•
18
Predsednica skupštine Ana Brnabić reagovala je objavom na Iksu na izjavu hrvatskog premijera Andreja Plenkovića da je "Srbija na ivici građanskog rata".
FOTO, VIDEO: Umesto da bude stub društva - prosveta je rob vlasti, poručili srednjoškolci u Beogradu
01.09.2025.•
3
U centru Beogradu, sa komemorativne šetnje "Srednjškolci pamte", poručeno je da je "prosveta stub normalnog društva", a u Srbiji je ona "zarobljeni neprijatelj, rob vlasti".
VIDEO"Srednjoškolci pamte" i u Beogradu: Kolone učenika slivaju se ka centru grada
01.09.2025.•
4
Učenici srednjih škola iz više gradova Srbije, uz podršku roditelja, nastavnika i studenata u blokadi, izlaze na ulice kako bi obeležili 10 meseci od tragedije na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Uhapšen osumnjičeni za nezakonito vađenje šljunka iz Velike Morave, narušio vodotok reke
01.09.2025.•
4
Policija je, po nalogu tužilaštva u Velikoj Plani, uhapsila vlasnika preduzeća "Plana beton" zbog sumnje da je nezakonito vadio šljunak iz Velike Morave, čime je narušio vodotok te reke, saopštio je MUP.
Dogovoreno ubrzavanje izgradnje mađarsko-srpskog naftovoda, potvrdio Sijarto
01.09.2025.•
2
Ministar spoljnih poslova Mađarske Peter Sijarto izjavio je da se dogovorio sa ministarkom energetike Srbije Dubravkom Đedović-Handanović da se ubrza izgradnja zajedničkog naftovoda između Mađarske i Srbije.
Fajon: Mirne demonstracije u Srbiji vitalan izraz težnji ka EU
01.09.2025.•
10
Slovenačka ministarka spoljnih poslova, Tanja Fajon, izjavila je da su mirne građanske demonstracije u Srbiji "vitalni izraz aspiracija ka Evropskoj uniji".
Baucal: Direktori će morati da stvore iluziju da je svečano i normalno, kako bi zadovoljili fantazije Vlade
01.09.2025.•
3
Profesor Filozofskog fakulteta Aleksandar Baucal rekao JE da "vlada gleda škole kao instrument očuvanja svojih pozicija, a ne u svrhu kvaliteta obrazovanja".
Spirić (SSP): Spuštanje cena u maloprodaji je farsa, to će "pojesti" poskupljenje struje
01.09.2025.•
5
Narodna poslanica u Skupštini Srbije Jelena Spirić ocenila je da je snižavanje cena u maloprodaji "farsa" jer će to "pojesti" poskupljenje električne energije i spuštanje praga za primenu crvene tarife za struju.
Zahtevi studenata u Nišu povodom 10 meseci od pogibije u Novom Sadu
01.09.2025.•
1
Studenti i drugi građani su u Nišu danas su komemorativnim skupom i povorkom kroz grad obeležilli 10 meseci od pada nadstrešnice u Novom Sadu i smrti 16 osoba.
Macut na obeležavanju Dana nesvrstanih: Ideja da se vrati značaj starim prijateljstvima
01.09.2025.•
3
U Srbiji se danas, odlukom Vlade, 1. septembar obeležava kao Dan pokreta nesvrstanih zemalja.
Ministar prosvete: Školska godina počela regularno, cilj - odvojiti obrazovni sistem od politike
01.09.2025.•
3
Ministar prosvete Dejan Vuk Stanković izjavio je da je nova školska godina počela regularno i da je cilj tog Ministarstva da se obrazovni proces odvija na svim nivoima i da u potpunosti bude odvojen od politike.
PZP: Školska godina počela u atmosferi političke represije, straha i neizvesnosti
01.09.2025.•
0
Pokret za preokret je ocenio da je nova školska godina u Srbiji danas počela u atmosferi "političke represije, straha i neizvesnosti - bez presedana u istoriji našeg obrazovnog sistema".
Upozorenje Puteva Srbije: Ne otvarati SMS poruke o nenaplaćenoj putarini ili prekoračenju brzine
01.09.2025.•
6
Javno preduzeće "Putevi Srbije" upozorilo je vozače i javnost da ne otvaraju SMS poruke o nenaplaćenoj putarini ili prekoračenju brzine jer je u pitanju zloupotreba.
Vučić u Kini od 2. do 4. septembra
01.09.2025.•
8
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić boraviće u Кini od 2. do 4. septembra, gde će na poziv predsednika Kine Si Đinpinga prisustvovati obeležavanju 80. godišnjice pobede u Drugom svetskom ratu.
Advokat opozicije: Konstitutivna sednica Skupštine Zaječara proglašena nelegitimnom
01.09.2025.•
1
Predrag Stanković, advokat opozicione koalicije "Promena u koju verujemo", objavio je presudu Višeg suda u Zaječaru, kojom se konstitutivna sednica Skupštine grada Zaječara održana 6. avgusta proglašava nelegitimnom.
VIDEO: EDS opet podseća građane da sami mogu očitati brojila i prijaviti koliko su potrošili struje
01.09.2025.•
19
Elektrodistribucija Srbije je i početkom ovog meseca podseća građane da stanje brojila mogu da prijave od 1. do 6. u mesecu u aplikaciji, na sajtu, mejlom, besplatnim pozivom na broj 0800 360 300 i lično na šalteru.
Sa tržišta Srbije povučena mašina za sušenje veša zbog opasnosti od požara
01.09.2025.•
0
Mašina za sušenje veša robne marke Hisense povlači se sa tržišta Srbije, objavljeno je na sajtu Ministarstva unutrašnje i spoljne trgovine (NEPRO).
Veliki protest srednjoškolaca i studenata "Svi smo ispod nadstrešnice" danas u Beogradu
01.09.2025.•
5
Veliki protest srednjoškolaca i studenata pod nazivom "Svi smo ispod nadstrešnice" održaće se danas u Beogradu povodom deset meseci od pada nadstrešnice Železničke stanice u Novom Sadu.
Automobil naleteo na devojčicu na pešačkom prelazu na Voždovcu
01.09.2025.•
4
Devojčica od 13 godina povređena je jutros oko 8.30 časova u saobraćajnom udesu na Voždovcu u Beogradu.
Komentari 20
Dragan
mg
Maxa
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar