Dok tenkovi uništavaju asfalt pred vojnu paradu: Zaštita postoji, ali je naša vojska ne poseduje

Završne pripreme za vojnu paradu pod imenom "Snaga jedinstva" u toku su na Novom Beogradu, gde će biti svečana ceremonija uz defile vojnih jedinica, ali i naoružanja i opreme koje poseduje Vojska Srbije.
 Dok tenkovi uništavaju asfalt pred vojnu paradu: Zaštita postoji, ali je naša vojska ne poseduje
Foto: Beta (AP/Darko Vojinović)
Ispred Palate Srbija počelo je grupisanje vojske i vojne opreme i sredstava u koje spadaju i teška oklopna vozila, od kojih se izdvajaju tenkovi T-84 koji teže oko 48 tona. Ono što je već izazvalo negodovanje građana jeste uništavanje beogradskog asfalta koji su, tokom samo jedne vožnje, tenkovi već ostrugali.
 
 
Pošto se narednih dana, sve do 20. septembra, kada se parada održava, očekuje intenzivno uvežbavanje, pitanje je na šta će nakon vojne parade ličiti novobeogradski asfalt, ali i ko će to da sanira i plati.
Da li se moglo sprečiti oštećenje asfalta?
 
Davno je izmišljena zaštitna oprema koja u ovakvim situacijama, kada teški vojni guseničari defiluju gradom, sprečava oštećenje asfalta, piše "Danas".
 
Jedna vrsta zaštite su gumene podloge (rubber track pads / track shoes with rubber pads). U pitanju su gumeni delovi koji se montiraju direktno na metalne gusenice, umesto čeličnih listova ili kao dodatni sloj. Oni smanjuju abraziju i pritisak, apsorbuju vibracije i trenje, smanjuju habanje asfaltne podloge.
Druga mogućnost su privremene metalne zaštitne ploče. To su debele čelične ploče sa protivkliznim (anti-skid) premazom koje se postave preko dela asfalta po kojem će guseničar voziti.
 
Omogućavaju da vozilo prelazi preko njih bez direktnog kontakta gusenice sa asfaltom, posebno pri skretanjima ili promeni kursa gde pritisak i trenje rastu.
Od alternativnih zaštita od oštećenja asfalta postoje i gumene ili specijalne "asfalt-hodne" modifikovane gusenice. One su dizajnirane da budu manje štetne za asfalt (na primer, sa specijalnim gumeno-metalnim kombinovanim elementima). Ove gusenice mogu imati ugrađene gumene umetke ili biti napravljene sa adaptacijom za vožnju po asfaltu.
 
Postoje i modularni paneli koji se brzo mogu postaviti i ukloniti, npr. kompozitne ili plastične ploče sa sistemom povezivanja ili čelične ploče sa očicama za podizanje. Ovaj tip je posebno koristan za privremene parade, ceremonije ili prilikom manevrisanja gde će vozila stajati ili promeniti smer.
 
Na primer, prilikom vojne parade ove godine u Vašingtonu, američka vojska je postavila velike metalne ploče na ključnim mestima kako bi se zaštitio kolovoz od kretanja 25 borbenih tenkova M1 Abrams.
 
Konsultant iz oblasti geopolitike i bezbednosti Nikola Lunić kaže da se ovakva sredstva zaštite koriste u svetu, ali da naša vojska to jednostavno ne poseduje.
 
"Naši tenkovi su teški negde do 50 tona. Nikad obloge ili košuljice na gusenicama nisu mogle da to opterećenje podnesu. Za tenkove su potrebne nove gusenice sa integrisanim gumenim člancima koje naša vojska nikad nije imala", kaže Lunić za "Danas".
 
On dodaje da nisu u pitanju samo tenkovi.
 
"Oklopni transporteri, haubice ‘Gvozdik’ 122 mm, komandni transporteri, Strela 10. Sva ta sredstva bi trebalo da imaju potpuno nove gusenice koje su imali tenkovi M-47 ‘Paton’, ali ih naša vojska nikada nije imala. Uništavanje asfalta će biti delimično na pravcu, ali potpuno na mestima okreta ili na izlasku sa asfalta", kaže on.
 
Lunić navodi da bi najoptimalnije rešenje bilo da se guseničari tokom defilea prevoze na transportnim vozilima, pošto ne posedujemo zaštitnu opremu za guseničare.
 
"To bi bilo sasvim dovoljno, jer se ne radi o vojnoj vežbi gde treba da se pokažu performanse tenkova u realnim uslovima, već je u pitanju defile i svojevrsna izložba, ali onda nema tog karakterističnog zvuka koji tenk proizvodi dok se vozi, što je vlastima očigledno bitno", navodi on.
 
On smatra da vojna parada nije vredna uništavanja asfalta koji nije nimalo jeftin, ali napominje i da će se samo na dnevnice za 10.000 učesnika za 10 dana angažovanja potrošiti oko 110 miliona dinara.
 
Nikola Jovanović iz Centra za lokalnu samoupravu kaže da u ovom trenutku ne može da da procenu štete, ali da će sve to sanirati "Beograd put".
 
"Nažalost, baš zbog takvih stvari, ‘Beograd put’ je upropašten, a na kraju sve to pokriju građani preko gradskog budžeta", kaže Jovanović.
OGLASI RADNO MESTO!

Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.

Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.

  • ... se brani lepotom

    13.09.2025 12:53
    Ne znam sa koliko ništica se piše ceh za ovu paradu. Znam da su pare potrebnije ljudima npr. u zdravstvu. Ali nije parada tu zbog ljudi, već zbog jednoga. Samo da ne bude još i nepotrebnih žrtava, kao kad je jedna porodica desetkovana nakon prikaza sposobnosti Vojske Srbije lani. Druge slučajeve gde su nepotrebno stradala vojna lica ne spominjem. Ali pamtim.
  • D

    13.09.2025 12:39
    .
    Imena i prezimena onih koji su dali odobrenje moraju da plate štetu+kaznu za uništavanje javne imovine.
    Još bih dodao i 30 dana javnog komunalnog rada pod pratnjom (nema 'vatanja krivine!).
  • Buda

    13.09.2025 12:29
    Bas
    Ko ne hrani svoju vojsku,hrani tudju!!! Davno izreceno i dokazano.Prezivecemo pohabani asfalt jer je nasa vojska i nisu parade ceste ,tako da kuknjava i nije na mestu.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija