Deo građana obeštećen nakon krađe putem SMS prevare: Vraćeno im je više od pet miliona dinara

Iako je Narodna banka Srbije upozorila građane na, kako se ističe - lažne i opasne SMS poruke - jedan broj njih je ipak prevaren, ali i obeštećen.
Deo građana obeštećen nakon krađe putem SMS prevare: Vraćeno im je više od pet miliona dinara
Foto: 021.rs (ilustracija)
NBS je obavestila sve banke da su, u skladu sa Zakonom o platnim uslugama, dužne da svim korisnicima nadoknade gubitak veći od 3.000 dinara. 
 
Ipak, postoje i slučajevi gde prevareni korisnici moraju da snose ceo gubitak.
Narodna banka Srbije je 9. jula 2025. godine upozorila građane na lažne i opasne SMS poruke koje dobijaju korisnici usluga mobilne telefonije u kojima se obaveštavaju da su navodno ostvarili određeni broj poena koje mogu da iskoriste i preuzmu nagradu, ukazala je NBS, prenosi N1.
 
"I pored upozorenja Narodne banke Srbije, kao i od strane mobilnog operatera, jedan broj građana je ipak prevaren. S tim u vezi, Narodna banka Srbije je početkom septembra, primenjujući standard krajnje nepažnje kao odlučujući kriterijum kod procene odgovornosti za gubitak nastao zloupotrebom platne kartice, obavestila sve banke čiji su korisnici prevareni da su, u skladu s relevantnim odredbama Zakona o platnim uslugama, dužne da svim korisnicima nadoknade gubitak veći od 3.000 dinara", navela je centralna banka.
Obeštećeno 124 korisnika - vraćeno im 5,2 miliona dinara
 
Postupajući po obaveštenju Narodne banke Srbije, 11 banaka je, kako se navodi, obeštetilo 124 korisnika, kojima su vraćena sredstva u ukupnom iznosu od 5.223.413,02 dinara.
 
"U ovom slučaju je ocenjeno da su korisnici postupali sa običnom nepažnjom kada su jednokratnu lozinku za internet plaćanje uneli na lažan sajt mobilnog operatera, pre svega zato što su link do tog sajta dobili u SMS poruci s broja telefona s kojeg su prethodno zaista dobijali obaveštenja od mobilnog operatera", navodi se u saopštenju.
 
Ipak, kako se ističe, praksa Narodne banke Srbije pokazuje da korisnici često nasedaju i na manje sofisticirane prevare - kada poruku dobijaju s nepoznatog broja (često inostranog) ili tako što potpuno nepoznatim ljudima koji tvrde da hoće da kupe njihovu robu putem poruke šalju podatke o kartici, očekujući da uplatu od navodnog kupca.
 
"U takvim slučajevima se očigledno radi o krajnje nepažljivom postupanju korisnika i tada celokupan iznos gubitka, u skladu sa zakonom, snosi korisnik", upozorava NBS.
U centralnoj banci napominju da je, u odnosu na praksu nadležnih institucija u zemljama Evropske unije (finansijski ombudsman, supervizorska tela), praksa Narodne banke Srbije naklonjenija korisnicima koji su žrtve prevara, budući da u većini tih zemalja (izuzev nekih skandinavskih zemalja i Ujedinjenog Kraljevstva) te institucije svako nepažljivo deljenje podataka s kartice tretiraju uglavnom kao postupanje s krajnjom nepažnjom.
 
"Još jednom apelujemo na građane da prilikom plaćanja na internetu budu veoma pažljivi. Ta pažnja je posebno potrebna kada se poziv na plaćanje s linkom do određene internet stranice dobije sa strane, putem SMS poruke, pozivom ili putem imejla. Tada je najpre potrebno pažljivo pogledati samu poruku – od koga je dobijena (s kog broja), da li je ranije stizala od tog pošiljaoca poruka takve vrste, kakav je link koji je dobijen, te da li URL adresa odgovara zvaničnoj adresi tog pružaoca usluga", navode u NBS.
 
Ako se korisnik ipak nađe na lažnom sajtu, mora da obrati pažnju na izgled sajta i treba da otvori zvanični sajt preko pregledača i da uporedi URL adrese.
 
"Ako se, kao u pomenutom slučaju, radi o nuđenju nekih nagrada, može da pozove i korisnički centar i proveri da li takva kampanja zaista postoji. Ovakav način postupanja i uopšte oprez postali su neophodni kako bi korisnici izbegli da budu prevareni, jer prevareni korisnici neće uvek biti i obeštećeni", zaključuju u centralnoj banci.
OGLASI RADNO MESTO!

Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.

Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.

Komentari 0

    Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija