Profesor Vujanić: Ograničenje brzine u gradovima na 30 km/h bi smanjilo stradanje pešaka

Iza nas je crni vikend na srpskim putevima - pet mladih osoba izgubilo je život, a više desetina je povređeno u seriji teških saobraćajnih nesreća širom zemlje.
Profesor Vujanić: Ograničenje brzine u gradovima na 30 km/h bi smanjilo stradanje pešaka
Foto: 021.rs
Posebno uznemirava slučaj u Bogatiću, gde je nastradala majka dok je gurala kolica sa detetom, a vozač koji je bio pod dejstvom alkohola je pobegao sa lica mesta. 
 
Od početka godine u saobraćaju su stradale 72 osobe, a među njima je veliki broj mladih.
Profesor Saobraćajnog fakulteta u penziji Milan Vujanić osvrnuo se na uzroke ovih tragedija i načine na koje bi se broj nesreća mogao smanjiti. On je za Euronews Srbija posebno istakao da bi smanjenje brzine u gradovima na 30 kilometara na sat dramatično smanjilo smrtnost pešaka. 
 
"Ako udarite pešaka brzinom od 30 kilometara na sat, 10 odsto pešaka će poginuti. Pri 40 km/h, 20 odsto; pri 50 km/h 40 odsto; pri 60 km/h 80 odsto, a pri 80 km/h praktično niko ne preživljava. Zato zemlje poput Japana, Norveške i Finske ograničavaju brzinu u gradovima na 30–40 kilometara na sat i imaju ekstremno nisku smrtnost u saobraćaju", objasnio je Vujanić.
Vujanić je posebno govorio o opasnostima korišćenja mobilnih telefona tokom vožnje.
 
"Ako samo jednu sekundu skrenete pogled s puta pri 50 km/h, prelazite 14 metara. Pri 100 km/h 28 metara. Ako uzmete mobilni i pogledate broj, potrebno je oko sekunde i po, što je 21 metar. S 30 km/h to je potpuno kontrolisano, dok pri većim brzinama rezultira katastrofom", rekao je Vujanić.
 
Profesor navodi da nepažnja, a ne sama brzina, najčešće uzrokuje nesreće. 
 
"Broj vozila u Srbiji je porastao gotovo 70 odsto u poslednje tri godine, što povećava rizik. Ali uzrok nezgode je nepažnja - mobilni telefoni, razgovori sa putnicima ili nervoza vozača. Često mladi vozači sa probnim dozvolama prave greške jer nisu prethodno stekli pravi stav prema saobraćaju i životu", rekao je Vujanić.
On je kritikovao i obrazovni sistem i način obuke u auto-školama. 
 
"Termin 'obuka vozača' nije dovoljan. Potrebno je razviti moralni stav o bezbednoj vožnji i poštovanju života drugih, što treba da bude deo vaspitanja i školskog sistema, ne samo učenje tehnike vožnje", istakao je on.
 
Profesor je posebno istakao važnost kaznene politike. 
 
"Kazna mora biti neprihvatljiva za prestupnika i proporcionalna primanjima. Privremeno oduzimanje vozila i trajna zabrana upravljanja u slučaju ponovljenih prekršaja mogu dramatično smanjiti broj tragedija. U Švajcarskoj vozač koji vozi 285 km/h na auto-putu plaća kaznu od 280.000 franaka, što je bolno i za bogate i za siromašne. Kod nas kazne nisu dovoljno efikasne i neadekvatno utiču na svest vozača", ocenio  je on.
 
Vujanić naglašava i značaj tehničke kontrole i prisustva kamera u saobraćaju.
 
"Ako ljudi znaju da će biti sigurno detektovani i kažnjeni, neće praviti greške. Ovo je efikasnije od postavljanja policajaca na svakoj raskrsnici", smatra on.
 
Govoreći o deci i motociklistima, profesor ističe da je vidljivost ključna. 
 
Posebno je bolna tema stradanje dece u saobraćaju. Na pitanje da li je moguće ostvariti cilj države da do 2030. godine nema poginule dece, Vujanić kaže da je to izvodljivo.
 
"Finska u jednoj godini ima jednog poginulog, ne zbog oklopa, već zbog kulture poštovanja tuđeg života i imovine. Mi to možemo razviti kroz medije i obrazovanje, učeći ljude svesti o opasnostima i posledicama svojih postupaka", ukazuje on.
 
Profesor takođe ističe da vožnja pod uticajem alkohola u Srbiji nije glavni uzrok nesreća. 
 
"Uzrok saobraćajnih nezgoda kao posledica alkohola je do tri odsto. Broj prekršaja ljudi koji voze u alkoholisanom stanju je oko 12–15 odsto, ali alkohol lako detektujemo. Stvarni uzroci, poput nepažnje ili nervoze, često ostaju neprimetni, a upravo oni vode do tragedija", smatra profesor u penziji.
OGLASI RADNO MESTO!

Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.

Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.

  • ns ja

    25.09.2025 08:18
    Najbolje na 20km/h onda neće niko poginuti. !? A da li je gospodin sa saobraćajnog fakulteta u penziji pa ima vremena da vozi auto brzinom koju predlaže, šta mu kaže saobraćajna struka o svrsishodnosti takve vožnje? Hajdemo dalje, treba smanjiti jačinu struje na npr 60 volti kako niko ko gura prste u utikač ne bi poginuo...ccc...moj inženjeru u penziji...
  • Penzionerka

    25.09.2025 08:16
    Bezbednost
    Pri predloženoj "brzini" opet bi dolazilo do sudara vozila i pešaka, samo što bi onda pešaci naletali na mileća vozila... a za vožnju s kraja na kraj recimo Beograda bi trebao ili putni nalog za firme, zbog dnevnice, ili slobodan dan za zaposlene...
  • Kaca Telep

    25.09.2025 08:16
    Profesor se pravi lud
    Koliko je stradalo pesaka od strane vozila koje se kretalo

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija