Od januara moguća naplata putarine i na magistralama

Ideja se javila pre najmanje sedam godina. Posle nekoliko najava, izgleda da će od januara u Srbiji zaista zaživeti putarina i na putevima "nižeg" reda, ali za vozila više kategorije.
Od januara moguća naplata putarine i na magistralama
Foto: 021.rs
Ministarstvo finansija je počelo rad na Nacrtu zakona o izmenama i dopunama zakona o naknadama za korišćenje javnih dobara. Eventualne sugestije i primedbe primaju do 30. oktobra.
 
Među mnogim naknadama koje se menjaju je i visina naknade za putarinu. U tabelu se uvode nove kategorije puteva čije će se korišćenje naplaćivati, piše Forbes Srbija.
Putarina za moto puteve
 
Pre svega, reč je o prvoj M katerogiji, takozvanim moto putevima. Tu je i prva B kategorija. Putarina na ovim deonicama će se naplaćivati samo četvrtoj kategoriji vozila. To su motorna vozila sa četiri i više osovina, teža od 3,5 tone. Jednostavnije rečeno - kamioni, kao i autrobusi i kombiji sa prikolicom.
 
Ova vozila trenutno korišćenje auto-puta plaćaju 32,56 dinara po kilometru. Svaki pređeni kilometar moto puta koštaće ih 29,3 dinara, a regionalnog 26 dinara.
 
Ovaj zakon će se primenjivati od prvog dana sledeće godine. Prvo usklađivanje dinarskih iznosa naknada planira se u 2026. godini. I to u poslednjem kvartalu, jer će se uvećati za procenat inflacije od 1. januara do 30. septembra sledeće godine.
Namet na poslovanje
 
Prevoznici odavno očekuju putarinu i na magistralama. Dodatnom nametu se niko ne raduje, ali niko ne spori da održavanje košta.
 
"Nova pravila će finansijski uticati na poslovanje. Neko ne mora da koristi auto-puteve, ali neko i ne može. Primoran je da ide regionalnim putevima. Ovo će im povećati troškove. Ako postoji normalna alternativa, ne treba dozvoliti da teretni saobraćaj ide putevima kojima ugrožava druge učesnike. Sa te strane moramo da budemo objektivni. Moramo, međutim, da kažemo i da je situacija u svakom vidu transporta dosta loša i da će se trošak osetiti", kaže Aleksandar Spasić, generalni sekretar Poslovnog udruženja Međunarodni transport.
 
Slično poručuju i iz udruženja Srbijatransport. Pre svega jer su svima potrebni dobri putevi.
 
"U Srbiji je potrebno dosledno sprovođenje zakona. Ovo se odnosi i na zaštitu puteva. Zato mislimo da je to dobro. Druga stvar je da se na isti ili sličan način obezbedi zaštita od pretovara. Često se tim putevima vozi preveliki teret. Dosta vozila u tranzitu zaobilaze auto-puteve i urušavaju infrastrukturu. Mi podržavamo takve inicijative i smatramo da je to u opštem inetresu", kaže Goran Aleksić, direktor ovog udruženja.
Putarina bez rampi?
 
Još nije sasvim jasno kako će tehnički biti rešena naplata na moto i magistralnim putevima. Iz ranijih najava nadležnih da se naslutiti da klasičnih rampi i naplatnih stanica neće biti.
 
Prvi put kada su "Putevi Srbije" obelodanili nameru da tarfiraju i drumove niže kategorije, a to je bilo još 2018. godine, opisali su i kako bi to moglo da se izvede. Slično rešenje koristi se u susednoj Mađarskoj.
 
Tada se to zvalo Projekat "Teretna elektronska naplata putarine". I ideja je bila da se duž puteva postave svojevrsni portali. Na metalnim konstrukcijama, nosačima, bili bi senzori za detekciju i klasifikaciju vozila. Svaki portal bi morao da bude povezan sa centralnim softverom. Tako bi se pratila dužina deonice kojom je kamion prošao i izračunala putarina.
 
Naplata bi, kako je tada pisala Politika, trebalo da se obavlja automatski, bez zaustavljanja vozila. Kamion bi morao da ima dodatni uređaj sa koga bi se skidao novac.
 
Iz "Puteva Srbije" tada se čula i računica. Portali bi bili postavljeni na svakih 10 kilometara. Tako zamišljen projekat, da je tada sproveden, koštao bi manje od 40 miliona evra, a doneo bi oko 66 miliona evra godišnje. Ali tada je u prvoj fazi trebalo da se primenjuje samo na kamione teže od 12 tona, a tek kasnije na one teže od 3,5 tona. Sada prve faze ne bi bilo.
 
Putevi Srbije su tokom 2021. raspisali i tender za izradu studije koja je trebalo da analizira potrebu za uvođenjem sistema naplate putarine na novim - budućim deonicama auto-puta i na putevima nižeg reda.
OGLASI RADNO MESTO!

Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.

Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.

  • Ivan

    26.10.2025 10:08
    Svaki dan desetine kamiona prelazi preko mosta slobode iako im je zabranjeno i niko nista ne preduzima!
  • Samo pitam

    26.10.2025 09:52
    A zašto ne uvede porez za sve koji nisu članovi SNS-a?
  • szzz

    26.10.2025 09:51
    definicija
    Srbija je zemlja koja pljacka svoj narod kao bi podobni vozili dzipove.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

U planu novo poskupljenje cigareta

Akcize na cigarete i druge duvanske proizvode bi, sudeći prema odredbama Zakona o akcizama koje se menjaju i dopunjuju, od sledeće godine mogle da se povećaju.