Osim uvođenja putarine za kamione na magistralama: Za sve vozače poskupljuje vožnja tunelima i mostovima

Građane i privredu u Srbiji od 1. januara 2026. godine očekuju značajne promene u sistemu naplate putarina, ukoliko Skupština Srbije usvoji predlog izmena Zakona o naknadama za korišćenje javnih dobara.
Osim uvođenja putarine za kamione na magistralama: Za sve vozače poskupljuje vožnja tunelima i mostovima
Foto: Screenshot (Youtube/Nova S)
Neke od ključnih novina odnose se na drastično poskupljenje putarine za prelazak preko mostova i kroz tunele, uvođenje naplate za teške kamione na magistralnim i regionalnim putevima, kao i eksplicitno uključivanje troška zagađenja ugljen-dioksidom u cenu.
 
Najdirektnija promena koju će osetiti svi vozači na auto-putevima jeste novo obračunavanje cene za korišćenje putnih objekata.
Prema predlogu, dosadašnje uvećanje putarine za prelazak preko mostova i vijadukata od 50 odsto biće zamenjeno formulacijom "dva i po puta", piše Nedeljnik.
 
To u praksi znači da će svaki kilometar pređen preko mosta ili vijadukta koštati dva i po puta više od kilometra na običnom, otvorenom delu auto-puta. Na primer, ako kilometar auto-puta košta oko 5,5 dinara, kilometar mosta bi, prema novom obračunu, koštao skoro 14 dinara.
Još drastičnije je poskupljenje za tunele, gde će cena umesto dosadašnjeg duplog iznosa biti čak pet puta viša od redovne.
 
U obrazloženju Vlada navodi da je razlog za ovu izmenu značajno uvećanje troškova izgradnje i održavanja putnih objekata u odnosu na period kada su prvobitno propisani procenti uvećanja čija se izmena sada predlaže. Održavanje ovih objekata, kako se sugeriše, znatno je kompleksnije i skuplje od održavanja otvorenog puta.
 
Pored viših cena, prevoznike očekuje još jedna velika promena. Teška teretna vozila, koja su do sada putarinu plaćala samo na auto-putevima, ubuduće će ovaj namet plaćati i na delu državnih puteva nižeg reda, odnosno na najvažnijim magistralnim i regionalnim pravcima.
 
Cena putarine za teške kamione na ovim novim deonicama ipak neće biti identična onoj na auto-putevima.
 
Prema predlogu, putarina na magistralnim putevima iznosiće 90 odsto cene sa auto-puta, dok će na regionalnim putevima iznositi 80 odsto.
 
U praksi, to znači da će cena po kilometru, koja na auto-putu za ovu kategoriju vozila iznosi oko 32,5 dinara, na magistralnim putevima biti oko 29,3 dinara, a na regionalnim oko 26 dinara.
 
Vlada u obrazloženju navodi da je cilj da se na ovaj način zadrži "jasan diferencijal u ceni koji odražava realne razlike u infrastrukturi".
Prema računici predstavljenoj u analizi efekata zakona, ove promene bi trebalo da donesu značajno povećanje prihoda. Planirano je da se u budžet samo od uvođenja naplate na novim deonicama za teške kamione godišnje slije dodatnih 5,1 milijarda dinara, što je oko 43,6 miliona evra.
 
Prema Vladinoj projekciji, najveći deo tog novog prihoda, čak 2,5 milijarde dinara, trebalo bi da dođe od naplate putarine na obilaznici oko Beograda.
 
Povećanje cena za mostove i tunele trebalo bi da donese još oko dve milijarde dinara, odnosno oko 17,2 miliona evra godišnje.
 
Ukupno, Vlada projektuje povećanje prihoda od putarine za više od sedam milijardi dinara, ili više od 60 miliona evra, što predstavlja rast od skoro 15 odsto u odnosu na prihode ostvarene u 2024. godini.
OGLASI RADNO MESTO!

Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.

Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.

  • Pera

    10.11.2025 08:46
    A zasto Novosadjani i Nislije moraju da plate cim izadju na autoput, dok Beogradjani mogu da se voze nasiroko za dzabe?
  • Koferce

    10.11.2025 08:40
    A da se uvedu vage, kao u svakoj normalnoj zemlji?! To nije opcija?!
    Naravno, da bi "drugari" mogli voziti nesmetano pretovareni i bez cerade za rasuti teret
  • Rile

    10.11.2025 08:40
    Kamiondžije, pet dana obustave dostave i ode uredba.Pokrali su više od 40 miliona godišnje.Neka vrate lopovi.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija