Vozni park GSP-a u očajnom stanju: Ugrožena bezbednost putnika ako se ništa ne popravi
Vozni park Javnog gradskog saboraćajnog preduzeća Novi Sad je zastareo, a daljom upotrebom više desetina autobusa koji su najkritičniji, ugroziće se bezbednost putnika, saznaje 021.rs.
Foto: 021.rs (arhiva)
Kako se navodi u izveštaju o tehničkom stanju voznog parka iz novembra 2024. godine, u koji je 021.rs imao uvid, prosečna starost vozila u ovom preduzeću je više od 12 godina.
Optimalna prosečna starost koja obezbeđuje bezbednost eksploatacije, komfor putnika i optimalan učinak voznog parka je sedam godina.
Kako piše u ovom izveštaju, trenutno u voznom parku ima 85 autobusa koji su za povlačenje iz saobraćaja.
"Navedena grupa autobusa sada ima starost od skoro 23 godine, sa najnižom mogućom ocenom stanja karoserije i šasije. Između ostalog, uporne veze osovina sa lonžeronama ili rešetkastom konstrukcijom, same rešetke i lonžerone protrule su i ne mogu se sanirati bez potpunog rekarosiranja koje je vremenski i organizaciono neizvodljivo za više od dva autobusa godišnje ili delimične sanacije bez ozbiljnijih garancija za najviše šest autobusa godišnje", objašnjava se i dodaje se da je upitna i isplativost ovakvih ulaganja.
Piše da autobusi iz navedenih grupa u najskorije vreme neće biti upotrebljivi za bezbedan prevoz putnika, te da će predstavljati rizik i za bezbednost drugih učesnika u saobraćaju.
"Takođe, nedostatak rezervnih delova na tržištu zbog starosti vozila onemogućava popravke i često primorava službe održavanja na 'žrtvovanje' pojedinih vozila sa kojih se obezbeđuju delovi za popravke", napisano je u izveštaju o tehničkom stanju voznog parka.
Polovina voznog parka starija od 10 godina
U 2025. godini predviđeno je da se rashoduje 15 vozila, od kojih je 10 zglobnih, a pet solo. Ovi autobusi će do kraja sledeće godine biti stari skoro 23 godine.
Inače, najstarija vozila u voznom parku stara su više od 27 godina i njih je ukupno 18. Najmlađi su električni autobusi koje je JGSP nedavno nabavio, a oni su stari manje od dve godine i ima ih 10. Prosečnoj starosti voznog parka doprinose i, za sada tri, polovna autobusa iz Švajcarske stara 17 godina koje je GSP dobio nedavnom donacijom o kojoj se još uvek malo zna.
Posmatrano ukupno, više od 100 autobusa starije je od 17 godina, a 68 starije je od 20. Bezmalo polovina voznog parka starija je od 10 godina.
Visoka prosečna starost voznog parka za posledicu ima i učestale kvarove i ugrožavanje izlaznosti vozila u saobraćaj. Sadašnji broj ispravnih autobusa iznosi 210, što je neophodni minimum za obavljanje prevoza putnika.
"S druge strane, sa ovim brojem autobusa na radu nije moguće obezbediti nastale potrebe za proširenjem mreže linija i pojačavanjem prevoza na postojećim linijama sa naraslom potrebom za pojačavanjem reda vožnje", ističe se.
U izveštaju se donosi pet važnih zaključaka.
Pre svega, u proseku autobus GSP-a pređe 821.487 kilometara tokom dvanaestogodišnje eksploatacije, "što ukazuje na loše tehničko stanje i opštu dotrajalost voznog parka".

U voznom parku ima 85 autobusa koji su već sada za rashod, dok će 15 vozila biti u istoj kategoriji naredne godine.
Zaključuje se i da dinamika dosadašnjih nabavki autobusa nije ispratila potrebe preduzeća.
Osim toga, stanje voznog parka direktno ugrožava osnovnu delatnost preduzeća i svakodnevne aktivnosti stanovništva, što direktno utiče na redovno funkcionisanje grada, ali i na bezbednost putnika i ostalih učesnika u saobraćaju.
"Daljom upotrebom kritičnih grupa autobusa u najskorije vreme će se ugroziti bezbednost prevoza putnika i drugih učesnika u saobraćaju, a JGSP Novi Sad izložiće se ozbiljnom reputacionom riziku", ocenjuje se.
Šta pišu vozači kad prijavljuju kvarove: Mislim da nije za vožnju, prijavljujem već pet nedelja, sramota...
Inače, JGSP Novi Sad ovu godinu završava bez ijednog kupljenog novog autobusa, iako je gradonačelnik Milan Đurić još u junu 2023. obećao 50 novih autobusa, dok je budžetom za 2024. godinu predviđeno 15 gasnih autobusa.
U ovo preduzeće stigla su, za sada, tri polovna autobusa stara 17 godina, a predviđeno je da stigne još 11. Reč je o autobusima rashodovanim iz Švajcarskog grada Arau koje je navodno kupilo jedno privatno preduzeće, pa onda doniralo novosadskom gradskom prevoznika. Uprava preduzeća prvo je tvrdila da je autobuse dobila po ugovoru o poklonu, pa kasnije navela da takav ugovor ne poseduje.
Upitna je i dostupnost rezervnih delova za ova vozila, koja se već u izveštaju o tehničkom stanju voznog parka pominje kao problem za starije autobuse.
Osim toga, veliki problem predstavlja i to što uprava i dijagnostičari retko obraćaju pažnju na prijave vozača o neispravnosti vozila. Zaposleni tvrde da je tekuće održavanje vozila na istorijskom minimumu, a da su magacini delova većinom prazni.
Portal 021.rs imao je uvid i u nekoliko kolskih listova u koje se upisuju kvarovi na vozilu. Neke od nepravilnosti koje se u njima napominju su da u pojedinim vozilima ne rade grejači zbog čega je vidljivost, kada pada kiša, bitno umanjena. Problem u nekim u busevima je elektronika u celom delu za vozače, nekima ne rade žmigavci, neki škripe pri kočenju, a u nekima se stalno zaglavljuju vrata.
"Ima lufta u volanu, koliko voliš", napisao je jedan vozač u kolskom listu.
"Kaiševi manje-više standardno škripe, mislim da nije za vožnju", piše drugi.
"Pišem već pet nedelja za klimu da ne radi, stvarno sramota", piše u jednom kolskom listu iz avgusta, u vreme kada su temperature bile vrlo visoke.
Novinarka 021.rs je još u oktobru ove godine uputila zahtev za pristup informaciji od javnog značaja ovom preduzeću, tražeći sve kolske listove u kojima su prijavljivani kvarovi na autobusima od juna pa do oktobra 2024. godine.
Iz GSP su tada naveli da "iz opravdanih razloga", odnosno zbog obimnosti dokumentacije ne mogu da ispoštuju zakonski rok od 15 dana za dostavljanje. Iskoristili su zakonsku mogućnost za produženje roka na 40 dana od prijema zahteva i naveli da će tražene informacije dostaviti najkasnije do 3. decembra, "a iskreno se nadamo i pre navedenog roka". Dokumentaciju do danas, 9. decembra, nisu dostavili.

Andrić: Tehnički pregled se radi tako što se skidaju delovi sa jednog vozila i stavljaju na drugo
Predsednik Asocijacije slobodnih i nezavisnih sindikata u JGSP "Novi Sad" Vladimir Andrić za 021.rs potvrđuje da je vozni park već dugo godina zapostavljen.
"Nema dovoljno delova. Da li je prethodni direktor usmeravao sredstva na pravi način, da li mu je tu davala podršku služba finansija javnih nabavki, da li su nabavke to dobro usmeravale i dobro nabavile plan za prošle dve godine... To nije u jednoj godini moglo da dođe do takvog stanja. Već godinama unazad se ne kupuje dovoljan broj autobusa", kaže Andrić.
On objašnjava da bi svake godine trebalo da se kupi po nekih 25 autobusa kako bi vozni park bio u okviru prihvatljivog proseka od 7, 8 godina starosti.
Andrić navodi da je dijagnostika u preduzeću ranije funkcionisala bolje.
"Mi smo imali tu nekad dijagnostiku prema kojoj je vozač upisivao kvaroveo, prijavljivao ih na licu mesta kada je predavao smenu i autobus nije mogao da bude parkiran i spreman za sutrašnji dan dok svi radni nalozi koje je dijagnostičar otvarao nisu bili zatvoreni i završeni", pojašnjava Andrić za 021.rs.
Kako dodaje sindikalac, takva dijagnostika već dugo ne postoji.
"Dato je jednom dijagnostičaru da odluči da li će autobus da ide nazad u saobraćaj ili ne, iako ništa od kvarova koje je vozač dao u primedbi nije rešeno. Vozač sve što može da primeti iz kabine vozača, po vožnji, po osećaju, u obavezi je da upiše. Ali, naši u firmi dijagnostičari na te naše primedbe ne reaguju. I onda to isto vozilo na koje smo mi upisivali primedbe kvarova, on ga samo ne da istom vozaču koji bi primetio da ništa nije odrađeno i mogao bi da isključi to vozilo. Oni ga daju drugom vozaču. I onda drugi vozač kad izađe, već je ograničen sa vremenom da mora da stigne na sledeći polazak, ne prijavljuje taj kvar i ne isključuje vozilo iz saobraćaja", pojašnjava sagovornik 021.rs.
Predlog sindikata bio je da svi vozači, koji primete neispravno vozilo, prijave kvar i da vrate autobus u garažu.
"Ljudi iz straha da se šefovi saobraćaja, direktor i njegovi poslušnici ne bi okomili na njih, ne isključuju vozilo. Oni nastavljaju da rade sa neispravnim vozilom", kaže on.
Andrić kaže da se u GSP tehnički pregled radi tako što se sa ispravnog vozila skinu farovi, prebace se na vozilo za koje treba da se uradi tehnički pregled, da bi on prošao tehnički pregled.
"Onda posle završenog tehničkog pregleda njemu se vrate farovi. Onda vozači odlaze u mračne delove grada i van Novog Sada. Kad idu u prigradska mesta voze na slepo, sa lošim farovima. To su već vozila za koje više ni rezervni delovi ne mogu da se nađu. Toliko su stara vozila da više za njih ne mogu kod dobavljača da nađu delove", kaže sagovornik 021.rs.
On dodaje da je, osim nedostatka delova, i nedostatak mehaničara veliki problem. Takođe, "postoji nenamensko trošenje sredstava za rezervne delove i za to bi trebalo neko da odgovara".
Sindikat je više puta razgovarao sa nadležnima u preduzeću i Gradskoj upravi za saobraćaj o ovim problemima. Da je uprava preduzeća svesna starosti voznog parka i opasnosti po bezbednost putnika pokazuje i izveštaj o tehničkom stanju voznog parka iz novembra ove godine.

GSP: Redovni tehnički pregledi garantuju bezbednost
Na pitanja 021.rs u kojima se navode i podaci iz izveštaja, iz Javnog gradskog saobraćajnog preduzeća navode da u voznom parku ima 278 vozila, a da je za obavljanje aktuelnog reda vožnje radnim danima potrebno 209 autobusa.
Potvrđuju da je prosečna starost vozila 12,3 godine.
"Na autobusima JGSP 'Novi Sad' se obavljaju redovni godišnji i šestomesečni tehnički pregledi koji garantuju ispravnost vozila i bezbednost", dodaje se u odgovoru GSP za 021.rs.
Osim toga, napominju da su polovni autobusi iz Švajcarske kvalitetni.
"JGSP je u saobraćaj uključio zglobna vozila marke Scania-HESS, jer je procenjeno da za svaki kvalitetan i udoban autobus, pogotovo zglobni, koji uredno prođe tehnički pregled, ima mesta u funkciji obavljanja prevoza", zaključuje se u odgovoru GSP.
Ponovo ne odgovaraju na pitanje koja firma je donirala ove autobuse preduzeću.
GSP u problemima - od milionskog gubitka do hapšenja direktora
Poslednji problem koji se pojavio u Javnom gradskom saobraćajnom preduzeću je hapšenje vršioca dužnosti direktora Mladena Papovića, koji je pod sumnjom da je bio deo kriminalne grupe koja je krijumčarila kokain na međunarodnom nivou.
Ovo je izazvalo burne reakcije u javnosti, pa je i novosadska opozicija zbog tog saznanja, uz tragediju na Železničkoj stanici, tražila smenu gradonačelnika Milana Đurića. Iz novosadske vlasti pravdali su se time što je Papović ranije neosuđivan, a i time što u vreme navodnih kriminalnih delatnosti nije bio član Srpske napredne stranke.
Osim toga, JGSP je prošlu godinu završio u minusu za više od 347,5 miliona dinara.
Kako se moglo videti u Izveštaju o realizaciji programa ovog preduzeća o kom je 021.rs pisao, nepokriveni gubitak iz prethodnih godina je sada skoro 1,5 milijardi dinara.
Nezavisni revizor, čiji je izveštaj priložen u istom dokumentu skupštinskog materijala, naveo je da postoji sumnja kada je reč o ovom rezultatu.
"Navedeno ukazuje na postojanje značajnih neizvesnosti koje bi mogle dovesti u sumnju sposobnost preduzeća da nastavi poslovanje po načelu stalnosti pravnog lica. Naše mišljenje nije modifikovano u pogledu ovog pitanja", naveo je revizor.
Takođe, Državna revizorska institucija je u svom izveštaju za 2023. godinu navela brojne nepravilnosti, pa i plaćanje konsultantskih usluga bez jasne potrebe. Utvrđeno je i više nepravilnosti u različitim postupcima javnih nabavki.
Zbog više ovakvih problema koji su izašli u javnost, pojavile su se i pretpostavke o mogućnosti uvođenja javno-privatnog partnerstva za usluge prevoza u Novom Sadu, ali je gradonačelnik Milan Đurić rekao da se u ovom trenutku o tome ne razmišlja.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Smanjenje računa za komunalne usluge porodicama sa troje i više dece i borcima u 2026. godini
10.12.2025.•
0
Gradska vlast i u 2026. godina planira da smanji obaveze plaćanja komunalnih usluga porodicama sa troje i više dece, kao i borcima.
Kako pokrajinska vlast proteruje "nepodobne" radnike: Izmisliš odeljenje, pa ga ukineš
10.12.2025.•
10
Pokrajinska vlast počela je sa realizacijom svoje "racionalizacije" u okviru koje planira smanjenje broja radnih mesta u administraciji. Ipak, izgleda da se ujedno sklanjaju i nestranački kadrovi.
Naredna tri dana u Novom Sadu maglovita
10.12.2025.•
0
Narednih nekoliko dana u Novom Sadu biće magloviti.
Pokrajina finansira bici-stazu kod Velikog bačkog kanala, lift u Platineumu, nameštaj za Dečije selo...
10.12.2025.•
0
Šest miliona dinara biće izdvojeno iz pokrajinskog budžeta za nabavku nameštaja za kućice i stanove u okviru Ustanove za decu i omladinu SOS Dečje selo "Dr Milorad Pavlović" u Sremskoj Kamenici.
Grad raspisuje konkurs za direktore JGSP "Novi Sad" i JKP "Informatika"
10.12.2025.•
3
Grad Novi Sad raspisaće konkurse za izbor direktora JGSP "Novi Sad" i JKP "Informatika".
Počela izgradnja parkinga ispod Mosta slobode: Grade se i pešačka i biciklistička staza
10.12.2025.•
8
"Parking servis" počeo je izgradnju parkirališta ispod Mosta slobode.
Naplata parkinga u Petrovaradinu: Protest u petak
10.12.2025.•
56
Građani Petrovaradina organizovaće protest u petak, 12. decembra, zbog uvođenja naplate parkinga u delu ovog naselja, iako im je, kako kažu, gradonačelnik Žarko Mićin obećao da toga neće biti.
Za male Novosađane koji tek kreću u svet učenja: Šta nudi "Brainobrain" školica
10.12.2025.•
0
"Brainobrain" jedinstvena je metodologija koja decu praktično sprema za školu i izazove učenja i života. Upravo jedna takva škola postoji i u Novom Sadu, a upis je u toku.
Selaković: Ministarstvo kulture bi moglo da bude u Sremskim Karlovcima - gde je proglašena Srpska Vojvodina
10.12.2025.•
28
Ministar kulture Nikola Selaković izjavio je danas da je za narednu godinu za nastavak obnove kulturno-istorijskog nasleđa u Sremskim Karlovcima izdvojeno 100 miliona dinara.
Sirene za uzbunu oglasiće se danas u Novom Sadu, Sremskim Karlovcima i drugim mestima
10.12.2025.•
3
Sirene za uzbunu biće testirane danas, 10. decembra u Novom Sadu, Beočinu, Sremskim Karlovcima, Bačkoj Palanci i drugim mestima u Vojvodini.
Tenderi za radove na Železničkoj stanici u Novom Sadu: Moguće su komplikacije
10.12.2025.•
12
Tender Infrastrukture železnice Srbije za projektovanje i izvođenje radova na sanaciji krila A i D stanice Novi Sad, kao i stanica Bačka Topola i Subotica, dodatno će poskupeti ovaj ionako veoma skup projekat.
U Novom Sadu za jedan dan rođeno 26 beba
10.12.2025.•
0
U Novom Sadu je u protekla 24 časa rođeno 26 beba.
Danas u Novom Sadu do 13 stepeni i umereno oblačno
10.12.2025.•
0
U Novom Sadu će danas biti umereno oblačno i malo toplije u odnosu na dan ranije.
Tribina "Ne pristajemo na tišinu! Žene u borbi za promene" u sredu u NDNV-u
09.12.2025.•
0
Tribina "Ne pristajemo na tišinu! Žene u borbi za promene" održaće se u sredu, 10. decembra, u prostorijama Nezavisnog društva novinara Vojvodine.
Toplija sreda pred zahlađenje, mnogo zanimljivih događaja i još ponešto: Novosađani, jeste li spremni za sredu
09.12.2025.•
0
Ova sreda u naš grad donosi toplije vreme pred nekoliko hladnijih dana, ali i nekoliko događaja za koje vredi izdvojiti vreme.
Nova imena ulica u Novom Sadu: Plato četiri krajcare i ulica studentkinje stradale u "Laundžu"
09.12.2025.•
10
Komisija za nazive delova naseljenih mesta predložila je nove nazive za dve ulice u Petrovaradinu i četiri platoa u Novom Sadu, a oni bi trebalo da budu usvojeni na narednoj sednici Skupštine grada.
Akademski plenum: "Dridu stižu nove pare iz pokrajine - projekat koji je prošle godine bio najlošije ocenjen"
09.12.2025.•
15
Patriku Dridu, dekanu Fakulteta sporta i fizičkog vaspitanja dodeljena su nova sredstva iz budžeta Autonomne pokrajine Vojvodine, saopštio je Akademski plenum.
Novi jednosatni štrajk upozorenja na Institutu BioSens u sredu
09.12.2025.•
0
Zaposleni u Institutu BioSens održaće u sredu, 10. decembra novi jednočasovni štrajk upozorenja od 13 do 14 časova ispred te institucije.
Studenti organizuju protest u Novom Sadu: Policija, odgovornost, pravda
09.12.2025.•
17
Studenti u blokadi fakulteta u subotu, 13. decembra, organizuju protest u Novom Sadu.
Inspekcija zaustavila radove u dvorištu zgrada kod keja
09.12.2025.•
19
Gradska inspekcija zaustavila je nelegalne građevinske radove u dvorištu ulica Maksima Gorkog, Sonje Marinković, Vojvode Mišića i Keja žrtava racije.
Exit: Oteran iz Srbije, izglasan među najbolje festivale u Evropi
09.12.2025.•
10
Festival Exit je nominovan za nagradu u četiri kategorije na izboru evropskih festivalskih nagrada, i sve to u godini u kojoj su "oterani iz Srbije".
Komentari 56
Petar
1. vozača i mehaničara
2. ostalih
Marijana NS
Vozač
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar