"Ne znam ni kako prolazimo": Automobili se u Veterniku "sapliću" o ograde i kamenje

Umesto rupa na putevima ili loše signalizacije, pojedinim meštanima Veternika smetaju - komšijske ograde.
"Ne znam ni kako prolazimo": Automobili se u Veterniku "sapliću" o ograde i kamenje
Foto: 021.rs
Nekoliko stanovnika Veternika obratilo se 021.rs sa problemom vožnje kroz ovo prigradsko naselje. Njihov primarni problem ipak nisu loši putevi ili nevidljiva signalizacija, nego ograde njihovih komšija.
 
Jedna Veterničanka kaže da nekad "ne zna ni kako prolaze putevima" i objašnjava da je poseban problem kada dva automobila prolaze istovremeno nekim od delova ulice gde su ograde odmah uz kolovoz. 
 
Još jedan Veterničanin kaže da "oni te ograde i kamenje i sve drugo nakače gde stignu, pa se ti snađi", i naglašava da je posebno teško jer "neke ulice treba da budu jednosmerne" uzevši u obzir koliko su uske, te su te ograde i drugi vidovi ograničavanja prostora ovde najproblematičniji. 
 
Međutim, ovo pitanje nije samo lokalni problem. Ograde koje izlaze na samu ivicu puta u Veterniku stvaraju i veće probleme za sve vozače - vidljivost pri izlasku na ulicu je smanjena, prolaz za dva vozila je otežan, a pešaci vrlo često nemaju gde da prođu osim po kolovozu. 
Problem je što su mnogi delovi ovog naselja građeni pre nego što su urbanistički planovi razrađeni, pa je granica između privatnog i javnog prostora ostala nejasna ili je jednostavno preuzeta iz prakse, a ne iz dokumentacije.
 
Advokat Dragan Blagojević, koji se bavio ovakvim slučajevima, za 021.rs kaže da je prvi korak u ovakvim situacijama uvek proveravanje dokumentacije, jer bez toga nije moguće dati konačan odgovor. On kaže da bez uvida u dokumentaciju ne može da daje konkretne ocene o pojedinačnim slučajevima, ali dodaje da u praksi prekršaj uglavnom jeste što ljudi ograde ostavljaju "jer su već dugo tu", iako se dokumentacija promenila. 
 
On objašnjava i da se u praksi često susreće situacija u kojoj postoji raskorak između vlasničkog stanja i stanja na terenu.
 
"Verovatno je situacija takva da to ranije nije bilo sve gradsko zemljište. Ljudi su sami gradili kuće i ulice, a onda je Grad kasnije legalizovao stanje i povukao regulacione linije, koje često nisu u potpunosti usklađene sa stvarnim stanjem. Zato ima tih neusaglašenosti", objašnjava Blagojević.
Ovakve situacije su svakako česte u prigradskim naseljima gde je urbanizacija često naknadno formalizovana. 
 
Ipak, pravilo postoji - ograde moraju biti postavljene u skladu sa regulacionom linijom i planom. Blagojević napominje da planovi imaju prednost u odnosu na staro stanje, na lokalne propise, pa i u odnosu na ono "na šta su ljudi navikli".
 
"Ako je ograda izgrađena pre donošenja plana regulacije, u tom slučaju se obično primenjuje novi plan, jer su ti objekti prvobitno često građeni nelegalno, pa logično, Grad ne mora da trpi zbog toga", naglašava advokat za 021.rs.
 
Na pitanje ko kontroliše udaljenost ograde od puta, odgovornost je jasna, tvrdi Blagojević.
 
"Inspekcija bi trebalo da proverava takve stvari. Ako nešto nije u redu, podnosi se prijava i inspekcija izlazi na teren", kaže advokat i dodaje da je problem što ovo nije poznato građanima. 
 
On naglašava da je Sektor za građevinsku inspekciju nadležan za prijave, nalaženje i uklanjanje ilegalnih ograda, bez obzira na to da li su trajne ili privremene. Dodaje da, prema Planu detaljne regulacije za Veternik, a i po onome što je on video, "jasno je da se sve što je izgrađeno iza regulacione linije smatra nelegalnim". 
 
"Prema tome, to treba da bude uklonjeno", zaključuje Blagojević.
 
Dakle, ako nekom smeta ograda ili kamenje postavljeno uz put u Veterniku, procedura bi trebalo da je ista kao i drugde - građanin prijavljuje, a inspekcija proverava. 
 
 
"Ako nešto fizički ometa saobraćaj ili zauzima deo kolovoza, to se tretira kao prepreka", kaže advokat, ali dodaje da se za ovakve slučajeve ne čuje često, i da do suda ne dospevaju često slučajevi gde građani stavljaju kamenje i slične prepreke umesto ograde. 
 
Zanimljivo je i pitanje odnosa između zakona i lokalnih odluka. Iako postoji utisak da se često primenjuje ono što je "na terenu", advokat podseća da je jasno šta ima prvenstvo. 
 
"Uvek zakon ima veću snagu od odluka Grada ili Pokrajine, tako da bi u principu trebalo da se poštuje zakon. Ali, u praksi, vidimo i ovde, često nije tako", objašnjava advokat Dragan Blagojević. 
 
To znači da čak i kada je lokalni plan nejasan, zakon nalaže da javna saobraćajna površina mora biti slobodna i bez prepreka.
 
Kada je reč o situacijama u kojima ograda "ima pravo" da stoji, ali ometa preglednost i predstavlja opasnost, Blagojević navodi da postoji mogućnost intervencije nadležnih.
 
"Ako je gradski put, onda gradska uprava, obično odeljenje za puteve, ima nadležnost da naloži uklanjanje prepreke. Ako je republički put, onda to rade 'Putevi Srbije'", ističe on te kaže da ova mogućnost postoji, dokle god nešto ugrožava saobraćaj. 
 
Drugim rečima, čak i "legalna" ograda može biti uklonjena ili kažnjiva ako predstavlja rizik u saobraćaju.
 
Ostaje pitanje koje najviše muči stanare Veternika - šta kada komšija postavi nekoliko kamenja "da mu se ne parkiraju ispred kapije"? Odgovor je jasan: "Ako fizički ometa saobraćaj ili zauzima deo kolovoza, to se tretira kao prepreka"
 
U formalnom smislu, dakle, rešenje je jednostavno - dokumentacija, regulaciona linija, inspekcija. U praktičnom, rešenje je isto to - ali vidimo da se to često ne sprovodi dosledno.
OGLASI RADNO MESTO!

Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.

Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.

  • Liman

    06.11.2025 19:00
    O cemu dalje polemisati kada usred urbanizovane celine na Limanu 4 ima krater sa barama i tucanikom, sporedna ulica paralelna sa Banovic Strahinje, sa druge strane vrtica... Nikada nije spojeno.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti