Kineske investicije u Novom Sadu - čelično prijateljstvo na kredit

Gradska vlast u Novom Sadu neretko ističe da je 2012. godine počela nova faza razvoja u istoriji grada.
Kineske investicije u Novom Sadu - čelično prijateljstvo na kredit
Foto: 021.rs
Novi Sad je jedan od primera koji pokazuju kako globalni oporavak od ekonomske krize može da se odrazi i na lokalnu sredinu. Zaista, od 2012. godine u Novom Sadu je otvoren niz fabrika i započeti su infrastrukturni projekti, piše Nova ekonomija.
 
Međutim, ovaj period karakteriše i zaduživanje radi izvođenja investicija, ali i izlazak u susret velikim kompanijama kroz subvencionisanje ili ulaganjem milijardi dinara u pripremanje terena za nova postrojenja. 
Među kompanijama koje su došle ima i kineskih, a glavni partner u najvećim infrastrukturnim projektima jesu upravo one iz zemlje sa kojima Srbija ima, kako vlast kaže, "čelično prijateljstvo".
 
Projekat koji je privukao najviše pažnje jeste onaj koji je doveo do jednogodišnjeg talasa protesta u Srbiji i koji je društvo koštao najviše, jer je odneo živote 16 osoba. U pitanju je obnova Železničke stanice u Novom Sadu.
Rekonstrukcija Železničke stanice u Novom Sadu rađena je u okviru projekta obnove infrastrukture železnice od Beograda do granice sa Mađarskom, a kao glavni izvođači bile su angažovane kineske kompanije China Railway Internationl Co. (CRIC) i China Communications Construction Company (CCCC). Kako se ispostavilo, vrednost ovog posla, finansiranog kroz kredite sa ruskim i kineskim partnerima, udvostručen je sa više od 600 miliona na 1,25 milijarde dolara. 
 
U samu obnovu Železničke stanice, uključujući i perone, uloženo je 65 miliona evra, od čega je 16 miliona uloženo u samu staničnu zgradu. Prvog novembra 2024. godine obrušila se nadstrešnica rekonstruisane i dva puta svečano otvarane zgrade što je dovelo do smrti 16 osoba, među kojima su i deca. 
 
To je prouzrokovalo društveno-političku krizu, a iz objavljenih dokumenata javnost je saznala da je posao obavljen uz niz propusta, rekonstrukcija je rađena bez originalnog projekta, a jedan od projektanata je prilikom svedočenja rekao da su mislili da su zatege, koje su držale nadstrešnicu, bile ukrasni element. 
Kinezi grade mostove
 
Bačku i sremsku stranu Novog Sada trenutno spajaju tri mosta, a u narednim godinama taj broj bi mogao da se udvostruči. Na sva tri mosta, od kojih su dva u izgradnji, angažovane su kineske kompanije, a država se i zaduživala kod kineske fabrike.
 
Jedan od mostova koji je već u izgradnji jeste onaj u produžetku Bulevara Evrope. Iako ova saobraćajnica prolazi kroz grad, predstavljena je kao obilaznica. Projekat je izazvao niz negativnih reakcija, između ostalog i zato što prelazi preko rukavca Šodroš, jedne od poslednjih prirodnih oaza u Novom Sadu. 
 
Izvođač radova je kineska kompanija China Road and Bridge Corporation (CRBC), a vrednost mosta je 175,5 miliona evra. Međutim, najveći deo ovog projekta biće finansiran iz kredita u vrednosti od 149,1 milion evra koji je uzet od kineske Export-Import banke. Rok dospeća kredita je 15 godina, a zajam će se otplaćivati u 20 jednakih uzastopnih rata. 
 
Isti izvođač, ista banka, isti princip primećuju se i u slučaju drugog mosta u okviru Fruškogorskog koridora, čija je izgradnja takođe u toku. CRBC je glavni izvođač radova na ovom mostu, čija je vrednost procenjena na 114 miliona evra. Radovi se finansiraju iz kredita koji je uzet za Fruškogorski koridor, za koji se Vlada Srbije zadužila za više od 608 miliona dolara kod Export-Import banke.
 
Treći most u Novom Sadu neće biti namenjen vozilima, već pešacima i biciklistima. Na stubovima nekadašnjeg mosta Franca Jozefa biće izgrađen pešačko-biciklistički most koji će voditi do tunela ispod Petrovaradinske tvrđave, a gradske vlasti imaju plan da izgrade lift koji će sprovesti građane do platoa jednog od simbola Novog Sada.
 
Ovaj most košta gotovo 39 miliona evra, novac će biti obezbeđen iz državnog budžeta, dok radove izvodi Shandong High Speed, podružnica CRBC-ja. Bilo je planirano da radovi počnu na proleće ove godine, ali kako se to nije dogodilo, izvesno je da će i planirani završetak posla biti pomeren sa sada ciljane 2027. 
 
Kineske kompanije uz subvencije
 
Prilikom otvaranja fabrike Jiangsu Lianbo Precision Tech istaknuto je da je vrednost investicije 80 miliona evra i da će biti otvoreno do 500 radnih mesta. Kompanija je 2024. godine potpisala ugovor sa Ministarstvom privrede o subvenciji vrednoj više od šest miliona evra.
 
Nije to jedini novac koji se ulaže. Da bi omogućila bolje poslovanje kompanija u Industrijskoj zoni Kać, ne samo kineskih fabrika, grad i država su već uložili više od milijarde dinara.
 
Najviše novca, više od milijarde dinara, izdvojeno je za izgradnju saobraćajnih površina sa pratećom infrastrukturom. Zatim je više od 82 miliona uloženo u reševanje imovinsko-pravnih odnosa, dok je na tehničku dokumentaciju sa tehničkom kontrolom plaćeno još 8,8 miliona. Trenutna ulaganja u ovu zonu su veća od 141 miliona dinara, a gotovo sav novac se izdvaja za imovinsko-pravne odnose.
 
Još jedna subvencionisana kompanija je BMTS Technology, za koju je odobreno 4,2 miliona evra državnih subvencija. Njihova fabrika smeštena je u okviru CTP parka, u Industrijskoj zoni Sever IV, u koju je Novi Sad u proteklih 10 godina uložio više od četiri milijarde dinara. Najviše tog novca uloženo je u izgradnju hale i opremanje lokaliteta za fabriku Lear, u okviru čega je pripremljen teren i za CTP park, a dodatno je izdvojeno još 900.000 miliona dinara za izgradnju nedostajućeg dela CN voda. 
 
Do kraja 2025. u Novom Sadu će sa radom početi fabrika kompanije Shanghai Huizhong Automotive Manufacturing u Industrijskoj zoni Kać. Sudeći po dosadašnjoj praksi, i ova kompanija bi mogla da očekuje milionske subvencije od države.
 
Opširnije o ovoj temi i slučajevima u drugim gradovima Srbije čitajte na portalu Nove ekonomije.
OGLASI RADNO MESTO!

Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.

Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.

  • Aleksej

    17.11.2025 08:25
    Srpska Nasilna Stranka
    Pocelo je 2012. finalno unistavanje grada.
  • Поп

    17.11.2025 08:24
    Као онда
    Без кредита се не може једино да плаћаш кешом што би било никад.
  • Samo pitam

    17.11.2025 08:10
    Šta mislite, da li je hulja tražio da se ubrzaju i izgradnje mostova?

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti