Oči na drum: Ne možete da pišete poruku i vozite autobus

Snimak vozača autobusa, koji tokom vožnje koristi mobilni telefon, proširio se internetom.
Vozač autobusa
Medija grupa
Samo nešto da pogledam, sad kad je put čist

Prva lekcija u auto školi glasi: Oči na drum - ali izgleda da to ne važi za sve učesnike u saobraćaju.

Snimak vozača autobusa domaćeg prevoznika, koji tokom vožnje komotno koristi mobilni telefon, proširio se internetom.

Dok se autobus kreće magistralnim putem, vozač, u pauzi od gledanja na put, povremeno baci pogled i na aplikaciju za razmenu poruka.

Mediji su preneli da je reč o autobusu Niš Ekspresa, pošto se na snimku primećuje oznaka prevoznika na vozačevoj majici .

Iz ove kompanije nisu odgovorili na pitanja BBC-ja do trenutka objavljivanja teksta.

https://www.youtube.com/watch?v=t2IJSLiPfQ8

I dok je praksa korišćenja mobilnih telefona tokom upravljanja vozilom u svakom smislu pogrešna i zakonom zabranjena, pitanje je koliko su mere za njeno sprečavanje efikasne.

Kazna? Prava sitnica

Prema Zakonu o bezbednosti saobraćaja na putevima „novčanom kaznom u iznosu od 10.000 dinara kazniće se vozač koji koristi telefon, odnosno druge uređaje za komunikaciju".

Prema članu 28 istog zakona, „vozač ne sme da koristi telefon, odnosno druge uređaje za komunikaciju ukoliko nema opremu koja omogućava telefoniranje bez angažovanja ruku za vreme vožnje".

Brzim pregledom viralnog video snimka, može se zaključiti da vozač ne koristi nikakvu dodatnu opremu.

Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja, smatra da je kazna za korišćenje mobilnog telefona u Srbiji mala.

„Kazna iznosi 10.000 dinara, a ako se plati u roku od osam dana, onda je 5.000", kaže Okanović za BBC.

Dodaje i da „zakon ne pravi razliku da li telefon koristi vozač traktora, automobila ili autobusa."

Svi naši metroi koje smo želeli

Ko „šiša" zakon?

Nažalost, ovo nije prvi slučaj da vozač autobusa bude uhvaćen kako koristi telefon dok je za volanom.

Putnici u Beogradu snimili su vozača gradskog autobusa sa jednom rukom na volanu, a drugom na telefonu, oktobra 2018.

Nekoliko mesec ranije, saobraćajna policija je zatekla vozača trolejbusa kako razgovara mobilnim telefonom.


Pročitajte i:

Zašto Beograd nema dovoljno vozača autobusa


Okanović objašnjava da se Srbija suočava sa manjkom vozača autobusa, jer su mnogi, u potrazi za boljim platama i uslovima rada, otišli u neku od zemalja zapadne Evrope.

„Pojedinci, koji su u manjini, počeli su da se ponašaju 'opušteno', svesni da, zbog nedostatka vozača, prevoznik prema njima neće preduzimati nikakve disciplinske mere, osim u nekim najtežim slučajevima", ističe Okanović.

„Određeni procenat vozača ne vodi računa kako o zakonskim, tako ni o internim pravilima prevoznika."

Putnici u autobusu
BBC
„Vozači često ne shvataju da ne upravljaju samo svojim, već i životima 50, 60, pa i 100 putnika"

Adekvatne mere

Problem korišćenja mobilnih telefona u saobraćaju je poslednjih godina sve veći.

Kako objašnjava Damir Okanović, situaciju dodatno otežava i način na koji se mobilni telefoni danas koriste.

„Jedno je kada gledate ispred sebe i držite telefon na uvetu. A drugo je kada gledate u telefon, ne obraćajući pažnju na put."

Istraživanja su pokazala da, ako gledate u telefon u toku vožnje, mogućnost nastanka saobraćajne nezgode se povećava za osam puta, objašnjava.

Baš iz tih razloga, mnoge zapadne države akcenat kampanja o bezbednosti u saobraćaju prebacuju upravo na posledice korišćenja tokom vožnje.

„Srbija ima takve kampanje, ali su, nažalost, prilično blage", kaže Okanović i dodaje da u javnosti preovladava mišljenje da treba izbegavati reklame koje sadrže uznemirijuće scene.

„Međutim, zemlje koje imaju najbolje rezultate u oblasti bezbednosti saobraćaja sprovode upravo takve brutalne kampanje."

Šta je rešenje?

„Vozači često ne shvataju da ne upravljaju samo svojim, već i životima 50, 60, pa i 100 putnika", kaže direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja.

„Ne radi se o kaznama, setimo se šta se desilo na pružnom prelazu blizu Niša. Vozač nije gledao u telefon, ali nije pogledao ni levo-desno prilikom prelaska."

Okanović ističe da vozači moraju da budu svesni odgovornosti koju nose.

„Svakom vozaču koji se neodgovorno ponaša treba pustiti snimak te nesreće kod Niša."

„Ako to nije za nauk, ne znam šta će biti."


Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

  • Nenad

    18.05.2019 00:47
    pogledaj snimak
    @joe
    da si procitao tekst u celosti video bi da je dat link ka video snimku na kome se vidi da je autobus itekako u pokretu, cak ide i prema krivini: https://www.youtube.com/watch?v=t2IJSLiPfQ8
  • joe

    17.05.2019 18:47
    Mislim da nije istina da vozi i kuca poruku. Ne vidi se ni druga ruka na volanu, tako da sam skoro siguran da je autobus zaustavljen. Ne kažem da ne telefoniraju i ne kucaju poruke, i te kako to rade ali mislim da ovde to nije slučaj.
  • Detelinac

    17.05.2019 18:37
    Sve oprosteno
    Opristeno je jer su vozeni botovi s u busu ljudi samo 0,1% (vozac)

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije BBC - BBC

Da li se ukrajinski operativci bore protiv ruskog Vagnera u sudanskom ratu

Na internetu su se pojavili snimci na kojima se navodno vidi kako ukrajinski operativci saslušavaju ruske plaćenike u Sudanu, dok neki medijski izveštaji sugerišu da bi Ukrajina mogla da učestvuje u sudanskom građanskom ratu. Da li se Ukrajina bori protiv ruske grupe Vagner u Africi uprkos tekućem ratu na vlastitoj teritoriji?