Štrajk kontrolora letenja: Koliko je bezbedno nebo nad Srbijom

Sindikat saobraćajnih pilota podržao je kontrolore letenja koji su najavili mogućnost štrajka nezadovoljni uslovima rada i tvrde da žele da promene postojeći sistem.

 

Avion Er Srbije na pisti
Getty Images/NurPhoto
Detalj sa aerodroma Nikola Tesla u Beogradu

 

Najava iz sindikata kontrole letenja da će zaposleni stupiti u štrajk zbog loših uslova rada i podrška koja je stigla od saobraćajnih pilota otvorila je pitanje bezbednosti vazdušnog saobraćaja na nebu Srbije i Crne Gore.

Iz sindikata traže i regulisanje pravilnika koji bi sprečio sukob interesa i negativnu selekciju prilikom izbora kadrova.

Iz Kontrole letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA) demantovali su tvrdnje sindikata i naveli da se vazdušni saobraćaj u nadležnosti ove organizacije odvija „bezbedno i neometano" i u skladu sa zakonom. Oni su izjave iz sindikata opisali kao „zlonamerno uzbunjivanje javnosti".

Za sada ovaj spor ne utiče na putnike, ali bi to moglo da se promeni, a slične situacije često se dešavaju i u drugim zemljama širom sveta.

Šta kažu sindikalci?

Miloš Nikolić, predsednik Sindikata kontrole letenja kaže za BBC na srpskom da je radna satnica kontrolora ista tokom sezone, od aprila do početka decembra, ali i van nje.

„Standardne operativne procedure nalažu tri dana rada uz dva dana pauze nedeljno, dok je u našem slučaju neretko četiri dana rada uz dva dana pauze. Ovo važi i van sezone, kada po pravilu nema toliko posla i kada kontrolorima letenja treba obezbediti više vremena za odmor", kaže Nikolić.

On dodaje da zaposleni traže da im se obezbedi sleep day - zaseban dan nakon noćne smene predviđen za spavanje koji neće biti u sklopu regularna dva neradna dana kao što je trenutno slučaj.

I Samostalni sindikat saobraćajnih pilota Srbije pozvao je SMATSA i sve nadležne institucije da omoguće da kontrolori letenja obavljaju posao na kvalitetan i zakonom propisan način, prenosi Beta.

U suprotnom bi, prema tvrdnjama iz ovog sindikata, mogla da bude ugrožena bezbednost vazdušnog saobraćaja u Srbiji i Crnoj Gori.

 

Avion na aerodromu
Getty Images
Avion na aerodromu "Nikola Tesla"

 

U okviru osmočasovnog radnog vremena, kontrolori letenja na svaka dva sata rada imaju sat vremena pauze.

„Tih sat vremena pauze provodimo u posebnim sobama u kojima uslovi nisu zadovoljavajući i nisu kao što imaju naše kolege u Evropi. Imamo dve sobe, sa dva televizora i četiri kreveta od kojih su dva na spratu, a Soni plejstejšn smo sami obezbedili", objašnjava Nikolić.

U saopštenju Sindikata kontrole letenja stoji i da ne postoje pravilnici koji se tiču sukoba interesa, kao ni konkursi za operativne pozicije što može dovesti do negativne selekcije kadrova.

„Konkursi su interni i u pozivu kao prva stavka stoji da načelnik ili direktor sektora mogu da daju sopstveni predlog najboljeg, dok su tek na trećem mestu uslovi i poziv ostalima".

Kako Nikolić navodi, za kontrolore letenja je glavni problem što sistem funkcioniše na isti način, kako kaže, već deset godina.

„Mi nemamo problem sa rukovodstvom, već želimo da promenimo sistem, kako bi preventivno delovali pre nego što bude kasno", kaže on.

Na sajtu Sindikata kontrolora letenja objavljena su i zvanična pisma podrške kolega iz Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Makedonije i Slovenije.

Kakva je reakcija nadležnih?

U saopštenju SMATSA se navodi da ova organizacija radi u skladu sa Zakonom o vazdušnom saobraćaju i međunarodnim standardima, kao i da se vazdušni saobraćaj odvija bezbedno.

Dodaje se da nije bilo prekida u pružanju usluga korisnicima i osuđuje „neprecizno i zlonamerno uzbunjivanje javnosti dela sindikata"

Oni tvrde da „velika većina članova sindikata" nije upoznata sa saopštenjem koje je poslato u njihovo ime, kao i da se mnogi ne bi složili s iznetim konstatacijama u vezi sa bezbednošću vazdušnog saobraćaja, kao i načinom uzbunjivanja javnosti.

„Slučajno ili ne, (saopštenje sindikata je poslato) nekoliko dana pred početak pregovora o novom kolektivnom ugovoru sa oba reprezentativna sindikata", kaže se u saopštenju.

U saopštenju se dodaje da je menadžment pozvao sindikate da obrazuju odbor za pregovore koji čine predstavnici reprezentativnih sindikalnih organizacija.

 

Širom evropskog kontinenta štrajkovi kontrolora letenja su relativno učestala pojava
BBC
Širom evropskog kontinenta štrajkovi kontrolora letenja su relativno učestala pojava

 

Ko kontroliše nebo nad Srbijom i Crnom Gorom?

Kontrolu letenja u vazdušnom prostoru Srbije i Crne Gore obavlja SMATSA, preduzeće osnovano 2003. godine odlukom Skupštine SCG.

Nakon potpisivanja Sporazuma o saradnji u oblasti vazdušnog saobraćaja zaključenog između Srbije i Crne Gore u februaru 2012. godine, vlade dve države su zaključile ugovor, kojim je potvrđen kontinuitet pružanja usluga u vazdušnom prostoru.


Kako je u Evropi?

Širom evropskog kontinenta protesti i štrajkovi kontrolora letenja su relativno česta pojava.

U Francuskoj je trenutno na snazi masovni štrajk sindikata zbog najavljene reforme penzionog sistema, kome su se priključili i kontrolori letenja.

Krajem novembra je u Italiji došlo do četvoročasovnog štrajk upozorenja kontrolora leta , a isti način iskazivanja nezadovoljstva upotrebile su i njihove mađarske kolege u aprilu.

Kosovski kontrolori su na jedna dan štrajkovali u februaru zbog uključivanja u sistem Zakona o platama čime su im smanjeni koeficijenti i plate.


Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

  • A

    07.12.2019 07:56
    Sta ce
    U sobi za odmor tv i plej stejsn....zar ne treba da odmore oci i mozak
  • teror u

    06.12.2019 15:47
    smrdistanu
    Kakva smrdija takva i bezbednost neba iznad nje .
  • O aerodromima

    06.12.2019 15:39
    Kad napišem tačnu činjenicu, ne budem objavljen, jer uznemiravam javnost.
    Javnost mora da bude maksimalno smirena.
    Ako neko slučajno ima komentar za drogiranje javnosti, bio bi poželjan.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije BBC - BBC

Kurt Kobejn: Šta bi bilo da je on poživeo?

Da je legenda rok muzike Kurt Kobejn, koji je umro pre 30 godina, danas živ, imao bi 57 godina. Neke njegove osobine, koje nismo dovoljno cenili, mogu nam pomoći da pretpostavimo kakav bi on bio danas.