Menu 021

Korona virus prizemljio avione širom sveta - dolaze li Kinezi u Srbiju

Iz Međunarodne asocijacije za vazdušni prevoz navode da će potražnja za putovanjima avionom prvi put od 2009. biti u padu.
BBC 21.02.2020. | 15:18 > 16:00
Man in protective suit boarding plane
Reuters
Avio-kompanije širom sveta će pretrpeti veliku štetu zbog korona virusa

Avio-kompanije bi ove godine mogle da izgube 29,3 milijarde dolara zbog korona virusa, upozoravaju stručnjaci, a taj talas izgleda neće zaobići ni Srbiju.

Zašto? Zato što avio-prevoznici širom sveta moraju da smanje broj letova - to znači manje putovanja, manje turista i manje novca.

Međunarodna asocijacija za vazdušni prevoz (IATA) predviđa da će tokom 2020. potražnja za putovanjima avionom prvi put posle više od deset godina biti u padu.

Kako navode, očekuje se da avio-kompanije u Kini i drugim delovima azijsko-pacifičkog regiona tu pretrpe najveći udar.

Gde je tu Srbija?

Poslednjih godina sve je više kineskih turista u Srbiji, ali bi to izgleda moglo da se promeni.

„Naših turista koji odlaze u Kinu skoro da i nema, osim pojedinačnih slučajeva poslovnih putovanja koja ne mogu da budu odložena", kaže za BBC na srpskom Aleksandar Seničić, direktor Jute - Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije.

A kada je reč o dolasku Kineza u Srbiju?

„Sada nije sezona dolazaka, ali najave za mart i april su da će biti otkazano oko 60 odsto planiranih putovanja", kaže Seničić.

„Glavna sezona je od maja do septembra i tu ima najava otkaza, ali ne i konačnih odluka, čeka se razvoj situacije", dodaje.

Kako kaže, u svakom slučaju treba očekivati manji dolazak kineskih turista u ovoj godini.

„Koliko manje, teško je predvideti", ističe Seničić.

Koliki su gubici?

Veliki. Avio-kompanije bi mogle da ostanu bez 27,8 milijardi dolara prihoda, ističu iz Iate.

U isto vreme će avio-kompanije izvan Azije izgubiti 1,5 milijardi, dok će kineski avio-prevoznici samo na domaćem tržištu imati gubitak od 12,8 milijardi.

„Kompanije donose teške odluke da smanje kapacitete letova, a u nekim slučajevima ukidaju čitave linije", kaže Aleksandre de Žunijak, generalni direktor Iate.

„Ovo će biti veoma teška godina za avio-kompanije", ističe on.

A passenger wearing a respiratory mask speaks on her smartphone by the departures board.
Getty Images
Najveći udar je, naravno, na avio-kompanije iz Kine.

Iz Iate navode da procene zasnivaju na padu potražnje za letovima tokom epidemije SARS virusa 2003. godine.

Tada je nastupio šestomesečni period u kojem je viđen nagli pad potražnje, ali posle je usledio podjednako brz oporavak.

Te godine je zbog SARS-a došlo do pada potražnje od 5,1 odsto u azijsko-pacifičkoj oblasti.

Predviđanja Iate kažu da će glavno područje epidemije korona virusa ostati u Kini, ali upozoravaju da bi posledice po avio-transport mogle da budu mnogo gore ukoliko se ona proširi.

Lideri u potrošnji

Iz Iate su prethodno predvideli da će azijsko-pacifička oblast biti lider u potražnji za avio-transportom u periodu od 2015. do 2035. godine.

Kako navode, četiri od pet najbrže rastućih tržišta je iz Azije.

Međutim, korona virus bi to sve mogao da promeni.

U četvrtak su dve velike avio-kompanije upozorile na značajan finansijski udar koji će pretrpeti zbog korona virusa.

Avio-kompanija Kvantas iz Australije kaže da će ih korona virus koštati i do 99 miliona dolara, dok Er Frans štetu procenjuje na 213 miliona dolara.


Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk.

Autor: BBC News na srpskom
Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno bez ikakve naknade, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.021.rs. Preuzimanje fotografija je dozvoljeno samo uz saglasnost autora.

    Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar



Preostalo 1500 Karaktera


* Ova polja su obavezna
Cenovnik Impresum Kontakt Pravila i uslovi korišćenja Pošalji vest