Avio-saobraćaj, Srbija i Crna Gora: Da li nova kompanija znači i pad cena karata

Prvim letom od Podgorice do Beograda zvanično je počela da radi nova crnogorska avio-kompanija Er Montenegro - da li će to doneti jeftinije karte?
avion
BBC

Za samo četrdesetak minuta, koliko traje let od Podgorice do Beograda (i obratno), treba platiti najmanje 125 evra u jednom pravcu, a cena povratne karte iznosi od 100 do 200 evra.

Iako je to najbrži način da se otputuje iz glavnog grada Crne Gore u Beograda ili ako hoćete iz Srbije na crnogorsko primorje, za mnoge je cena avio-karte i dalje previsoka.

„Na kraju sam odlučio da putujem kolima. Putovanje jeste neuporedivo duže, ali ispadne praktičnije i jeftinije imati auto na letovanju", kaže Ilija Ilić koji je prve sunčane dane juna iskoristio da poseti obalu Crne Gore.

Kada je planirao putovanje, na raspolaganju je imao samo imao letove srpske avio-kompanije Er Srbija.

Međutim, od četvrtaka, 10. juna 2021, prvim letom od Podgorice do Beograda simbolično je označen početak rada nove crnogorske nacionalne avio-kompanije Er Montenegro (AirMontenegro) i ulio nadu da će ponovni letovi crnogorske kompanije na ovoj ruti sniziti cene karata.

Ipak, stručnjaci za avio-saobraćaj kažu za BBC na srpskom da su šanse za pad cena karata prilično male.

Da li su karte za letove između Beograda i Podgorice skupe?

Beograd i Podgorica su vazdušnom linijom udaljeni oko 280 kilometara, a let traje četrdesetak minuta.

Cene karata obe kompanije su približne.

I jedna i druga nude povratne karte čije se cene kreću od stotinak do nešto više od 200 evra u ekonomskoj klasi.

„Imajući u vidu distancu između gradova karte jesu dosta skupe, ali na cenu utiče činjenica da su takse za vazdušni saobraćaj su i u Srbiji i u Crnoj Gori visoke, tako da dobit avio-kompanija nije velika", kaže za Luka Petrović, urednik portala EX-YU Aviation News, za BBC na srpskom.

„Više od pola ode na plaćanje taksi što je van kontrole samih avio-kompanija", dodaje.

Međutim, prema bilateralnom sporazumu Srbije i Crne Gore, pravo da vrše komercijalne letove između dve zemlje imaju samo nacionalne kompanije dveju država - Er Srbija (Air Serbia) i novoosnovani Er Montenegro (Air Montenegro).

Sporazum omogućava da imaju duopol nad vazdušnim saobraćajem, što je u interesu nacionalnih kompanija, ističe analitičar portala TangoSix Petar Vojinović.

„Vazdušni koridor između Srbije i Crne Gore je najfrekventniji od svih na kojem ove dve kompanije lete", kaže.

„Pošto su Er Srbija i Er Montenegro jedine dve kompanije koje mogu da lete tim koridorom, cene karata nisu uslovljene očekivanjima putnika kao što je to slučaj sa raznim drugim avio-prevoznicima i one rade najlogičniju stvar koju u toj situaciji mogu - nastoje da je finansijski iskoriste".

Vojinović podseća da, kada je Crna Gora u januaru ove godine obustavila letove prethodnog nacionalnog avio-prevoznika Montenegro Erlajns kako bi ugasila kompaniju, Er Srbija na nekoliko meseci dobila monopol.

„Potreba za putovanjem je bila tolika da je Er Srbija na letu za Podgoricu morala da angažuje najveći avion u vlastitoj floti - Erbas 330 (AirBus330)".

Ovaj avion inače saobraća na interkontinentalnim letovima, a kapacitet mu je 250-290 mesta.

„To u potpunosti demantuje da među putnicima postoji bilo kakvo nezadovoljstvo cenama karata", smatra Vojinović.


Zašto Crna Gora ima novog nacionalnog avioprevoznika?

Prethodni prevoznik Montenegro erlajns obustavio je saobraćaj 26. decembra 2020. godine.

Vlada Crne Gore je na sednici održanoj dan ranije, odlučila da ugasi državnu avio-kompaniju zbog mnogobrojnih finansijskih poteškoća. ali i najavila da će osnovati novu.

Tako se i desilo, pa je osnovana avio-kompanija ToMontenegro koja leti pod brendom Er Montenegro.

Prvi let je bio na relaciji Podgorica - Beograd 10. juna 2021. godine.

Montenegro erlajns je poslovao 26 godina, od kojih je saobraćao više od 23 godine.

Ranije je saopšteno da bi šteta od gašenja Montenegro erlajnsa mogla biti oko 50 miliona evra, a da će budžetom za osnivanje nove kompanije biti opredeljeno 30 miliona evra.


Pilot Montenegro erlajnsa iscrtao srce iznad neba Crne Gore


Zašto nema niskotarifnih letova između Srbije i Crne Gore?

Nema ih zato što bilateralni sporazum predviđa da između dve zemlje mogu da lete samo nacionalne avio-kompanije, a ni jedna ni druga nemaju niskotarifnog avio-prevoznika, kažu stručnjaci.

To je glavni razlog što u ovom trenutku ne postoji mogućnost da neka niskotarifna (low-cost) kompanija počne da leti na ovoj relaciji, ističe Petrović.

Da bi se tako nešto dogodilo, Srbija i Crna Gora morale bi da unesu izmene u bilateralni sporazum.

„A za tako nešto ni jedni ni drugi nemaju interes, jer bi tako sopstvene kompanije izložili konkurenciji", dodaje.

Po definiciji, niskotarifne avio-kompanije nude niže cene karata, ali i manje usluga - postoji doplata za obrok u avionu, a u cenu karte uključen je samo ručni prtljag, dok je za veliki kofer do 23 kilograma koji ide u kargo aviona potrebna doplata.

Kod nacionalnih avio-prevoznika, koji se još nazivaju legasi (eng. legacy) kompanije, obrok i kargo prtljag su tradicionalo uključeni u cenu karte.

Zato se Er Srbija 2018. godine našla na meti kritika kada je u svojim avionima ukinula besplatnu hranu i piće, što je protumačeno kao kao korak ka prelasku na niskotarifni model poslovanja.


Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

Kad ste već ovde...

Stotine hiljada vas svakodnevno se oslanja na 021 tragajući za istinom i objektivnim pristupom informisanju. Obavezali smo se da ćemo raditi u interesu javnosti sa uspostavljenim visokim standardima novinarske profesije i vi ste nam uzvratili ogromnim poverenjem. Vašu podršku sada možete i da konkretizujete. 021 je pokrenuo gift shop - Shopins.rs, a kupovinom nekog od zanimljivih artikala direktno podržavate rad redakcije 021. Svaki vaš doprinos, ma kako bio velik ili mali, dragocen je za našu budućnost. Jer pravo novinarstvo vredi.

  • Popara

    10.06.2021 19:24
    Smrdija
    Što bi rekao jedan radijski dvojac: loukost usluga po prvoklasnim cenama. Letite domaćom aviokompanijom u vlasništvu Emirata, od koje iznajmljuje mi avione i kojoj dugujemo milione.
  • Sara

    10.06.2021 18:17
    Monopol
    Karte su preskupe za 30-40 min. leta. Za te pare se može otputovati nekom low-cost kompanijom na mnogo dalju destinaciju. Odustala sam od Crne Gore ove godine - auto nemam, autobusom je agonija klackati se skoro 12 sati po brdima i krivinama, a avio karte su skupe.
  • Jogi Letač

    10.06.2021 17:48
    Nisam već preko godinu dana putovao u Podgoricu, ali do tada je je samo Montenegro Airlines imao u cenu karte uključen i dodatni prtljag i osveženje tokom leta. Air Serbia nije, bila je doplata za prtljag, a od osveženja ste dobili samo 0.25 l flašicu vode. Iako te pogodnosti nisu bile, cena je bila uredno, kao da to sve postoji. Dok je AS bila monopolista na ovoj liniji, ne verujem da je išta menjala u ovoj ponudi.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije BBC - BBC