Korona virus i rad od kuće: Poziv da se u Velikoj Britaniji zabrani šefovima da šalju mejlove van radnog vremena

Od britanske vlade se traži da usvoji zakon nalik francuskom koji radnicima omogućuje „pravo da se isključe“.
Claire Mullaly
Claire Mullaly
Kler Malali kaže iznurivanje ljudi nije dobro ni za radnike ni za poslodavce

„Posao je postao stresniji tokom protekle godine", kaže Kler Malali.

„Postoji pritisak da se stalno proveravaju imejlovi, da se odmah javlja na video pozive i da se stoji na raspolaganju u svako doba dana, i postalo je sve teže povući crtu između posla i kućnog života."

Kler, konsultantkinja za IT iz Severne Irske, tvrdi da situacija sa kojom se suočava ona i milioni drugih koji rade od kuće tokom pandemije „nije održiva".

I dok mnogi upozoravaju da im je mentalno zdravlje ugroženo, sindikat Prospekt poziva britansku vladu da zaposlenima omogući pravno obavezujuće „pravo da se isključe".

To bi šefovima zabranilo da ih „rutinski zovu ili im šalju imejlove" van radnog vremena.

Bilo koji imejl poslat u to vreme mogao bi automatski biti obrisan kako bi se zaposleni koji nisu u smeni odvratili od neprestanog proveravanja inboksa.

„I dok nas je digitalna tehnologija štitila tokom pandemije, milioni ljudi koji su radili od kuće osećali su se više kao da spavaju u kancelariji, što im je otežavalo da se potpuno isključe", kaže zamenik generalnog sekretara Prospekta Endrju Pejks.

Zavod za nacionalnu statistiku otkrio je da je 35,9 odsto zaposlenog stanovništva u Velikoj Britaniji radilo makar malo od kuće prošle godine.

Ova grupa - iako je uštedela vreme ne morajući da putuje na posao - u proseku je svake nedelje radila šest sati neplaćenog prekovremenog posla, dodaje se.

Pravo da se isključiš već je četiri godine ozakonjeno u Francuskoj, gde se od kompanija traži da odrede dogovorene „konkretne sate" za „teleradnike".

Irska je prošlog meseca takođe usvojila kodeks ponašanja, prema kom poslodavci moraju da dodaju „futere i pop-ap poruke kako bi podsetili radnike da ne moraju da odgovaraju na imejlove van radnog vremena."

Prospekt, čiji članovi uključuju direktore, državne službenike, inženjere i naučnike, želi da britanska vlada uvede sličnu zaštitu u Zakonu o zaposlenju, koji se očekuje da će biti objavljen kasnije ove godine.

„Iznurivanje ljudi nije dobro ni za radnike ni za poslodavce", kaže Kler.

„Moramo da omogućimo ljudima vreme da se isključe i napune baterije."

Za laptopom pre doručka

Man using laptop
Getty Images

Bankarski radnik Omar kaže da niko koga poznaje ne veruje da može da bude toliko produktivan od kuće kao što može da bude u kancelariji, gde ima pristup velikim ekranima, tehnologiji i interakciji sa kolegama.

A kod kuće, otkrio je on, posao počinje da preuzima vaš život.

„Sedate za laptop još pre doručka", kaže on.

„Kad ste u kancelariji, prvo je tu putovanje, pa kupujete kafu, ćaskate sa kolegom i sedate za radni sto u 8.30 ili 9."

Ali kompanije i pravnici izrazili su sumnju u to da je pravo na isključivanje održivo u vreme kad mnogi zaposleni sami traže fleksibilno radno vreme.

Piter Čiz, generalni direktor Instituta za osoblje i razvoj, kaže da bi „predstavljalo veliki izazov" učiniti Prospektov predlog funkcionalnim.

„Veliko je pitanje kako stvoriti uslove rada koji su dobri za blagostanje ljudi i kako ljudima unaprediti ravnotežu između rada i života", dodaje on.

Poštovanje granica

Zvanični savet širom Velike Britanije trenutno je da ljudi rade od kuće gde god je to moguće.

Woman using mobile phone at home
Getty Images

Da bi se očuvalo blagostanje, Fondacija za mentalno zdravlje preporučuje da šefovi održavaju dnevni kontakt sa zaposlenima.

Međutim, ona kaže da „moraju da se poštuju granice koje ljudi imaju između rada i života kod kuće".

„Mi shvatamo da je ovo bila izuzetno teška godina, a pandemija je ostavila traga na mentalno zdravlje", kaže portparol Ministarstva za strategiju poslovanja, energije i industrije.

„Mi smo svesrdno posvećeni poboljšanju i poštovanju radničkih prava i zbog toga ćemo održati obećanje iz manifesta Konzervativne stranke da ćemo se konsultovati i učiniti fleksibilan rad normom."

Vladina Operativna grupa za fleksibilno radno vreme istražuje kako će „hibridno" radno vreme - podeljeno između kuće i kancelarijskog/formalnog radnog mesta - funkcionisati posle pandemije.

To uključuje i analizu prava na isključivanje.


Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

Kad ste već ovde...

Stotine hiljada vas svakodnevno se oslanja na 021 tragajući za istinom i objektivnim pristupom informisanju. Obavezali smo se da ćemo raditi u interesu javnosti sa uspostavljenim visokim standardima novinarske profesije i vi ste nam uzvratili ogromnim poverenjem. Vašu podršku sada možete i da konkretizujete. 021 je pokrenuo gift shop - Shopins.rs, a kupovinom nekog od zanimljivih artikala direktno podržavate rad redakcije 021. Svaki vaš doprinos, ma kako bio velik ili mali, dragocen je za našu budućnost. Jer pravo novinarstvo vredi.

  • @Dragan

    17.06.2021 12:39
    Em gomila nezadovoljnih koji su oduvek radili od kuće i onih koji su to počeli od Corone pa im se svidelo.
    Nisu rešenja zabrane nego fleksibilnost, mogućnost izbora, čime se postiže zadovoljstvo i povećava produktivnost.
  • Dragan

    17.06.2021 09:30
    Sh
    Podržavam jer se ovako poslovne tajne mogu prodavati konkurenciji. Potpuno zabraniti rad od kuće je rešenje.Em kontrolišete koliko,kada i kako zaposlen radi a da ne kršite njegovu privatnost, em ravnopravnost zaposlenih,em bolja socijalna komunikacija zaposlenih.
  • .

    17.06.2021 09:00
    Nije problem slanje mailova van radnog vremena.
    Problem je očekivanje da se ti mailovi van radnog vremena gledaju.

    Menadžeri možda i nešalju mail da bi se odmah gledao, nego ga pošalju da bi odradili svoj deo, prešli na sledeće...

    Ne treba zabranjivati slanje van radnog vremena, još manje automatski brisati takve mailove.
    Pre bi bilo logično onemogućiti prijem takvih mailova, pa kad kucne radno vreme da onda stignu.

    Ili prosto biti normalan i imati dogovor da i ako je nešto poslato i stiglo, ne mora i ne treba se gledati van radnog vremena.

    U protivnom, kako menadžer da za desetine zaposlenih pošalje pojedinačne mailove tako da svako od njih u 8:00 dobije da radi?

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije BBC - BBC