Svemirska istraživanja: Teleskop Džejms Veb snimio poslednje faze života umiruće zvezde

Fotografije koje je snimio Džejms Veb teleskop prikazuju zvezde sa do sada neviđenim detaljima.
Fotografiju Prsten magline, bez datuma, objavio je Univerzitet u Mančesteru a snimio Džejms Veb teleskop
PA Media
Fotografiju Prsten magline, koju je snimio Džejms Veb teleskop, objavio je Univerzitet u Mančesteru

Svemirski teleskop Džejms Veb snimio je zadivljujuće slike poslednjih faza života udaljene zvezde.

Sa do sada neviđenim detaljima slike prikazuju Prsten maglinu, nebesko telo u obliku krofne koje se između ostalog sastoji od sijajućih gasova.

Udaljena oko 2.600 svetlosnih godina od Zemlje, maglina je nastala kada je umiruća zvezda izbacila sopstvene spoljašnje slojeve u svemir.

Ove slike mogle bi da pruže važan uvid u životni ciklus zvezda, kažu naučnici.

Na slikama se vide detalji raznobojnog omotača magline koji se širi.

Slike takođe „izuzetno jasno" otkrivaju i unutrašnjost oko središnje bele zvezde, rekao je Majk Barlou, jedan od vođa tima astronoma koji su objavili fotografije.

„Svedočimo poslednjim fazama života jedne zvezde što nam može dati uvid u daleku budućnost Sunca.

„Snimci teleskopa Džejms Veb otvorili su novi prostor za razumevanje ovih zadivljujućih svemirskih događaja.

„Možemo da koristimo Prsten maglinu kao našu laboratoriju za proučavanje načina na koji planetarne magline nastaju i razvijaju se."

Takozvane „planetarne magline" su naziv koji potiče 18. veka, kada je astronom Vilijam Heršel mislio da ove magline liče na planete zbog njihovog zaobljenog oblika.

Prsten maglina je dobro poznata „planetarna maglina" koja se nalazi u sazvežđu Lira i koja se može videti leti.

Nastala je kada je umiruća zvezda izbacila veliki deo svoje materije u svemir stvorivši tako raznobojne prstenove koji sijaju i oblake koji se razlivaju u talasima.

„Zadivljeni smo detaljima na ovim slikama, koji su jasni kao nikada ranije", kaže Albert Zijlstra, profesor astrofizike na Mančester univerzitetu.

„Oduvek smo znali da su planetarne magline lepe. Ovo što vidimo sada je zadivljujuće."

Pogledajte i ovaj video:

Pratite nas na Fejsbuku,Tviteru i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

• Bljuc

04.08.2023 13:12
    Treba više ovakvih tekstova približiti ljudima, da shvate koliko smo bedni i beznačajni u veličanstvenom Kosmosu.

Ostalo iz kategorije BBC - BBC

Kurt Kobejn: Šta bi bilo da je on poživeo?

Da je legenda rok muzike Kurt Kobejn, koji je umro pre 30 godina, danas živ, imao bi 57 godina. Neke njegove osobine, koje nismo dovoljno cenili, mogu nam pomoći da pretpostavimo kakav bi on bio danas.