Mentalno zdravlje: Odrasli i tinejdžeri prelaze na „glupe" telefone da bi skratili vreme koje provode ispred ekrana

Istraživanje britanske Kancelarije za komunikacije procenjuje da oko četvrtina dece uzrasta od pet do sedam godina sada ima sopstveni pametni telefon.
mobilni telefoni
Getty Images

Odrasli i tinejdžeri koji su zabrinuti zbog vremena koje provode ispred ekrana zamenjuju njihove pametne telefone „glupim" modelima.

U podešavanjima mnogih pametnih telefona postoji opcija prikaza prosečnog vremena koje se dnevno provodi buljeći u telefon.

Može otkriti neprijatno saznanje da je ono što je trebalo da bude koristan komad tehnologije postalo opsesija.

„Na društvenim mrežama se sve vrti oko fenomena FOMO (fear of missing out - strah da se nešto ne propusti), pa sam osećao da moram stalno da budem prisutan", kaže za BBC 16-godišnji Luk Martin iz Kanade.

„Odmah sam otvorio nalog na Instagramu i bilo je sve gore i gore".

Luk nije jedini koji ima ovakvo iskustvo.

Prema istraživanju Univerziteta Harvarda, upotreba društvenih mreža aktivira isti deo mozga koji se pokreće kada se uzima supstanca koja izaziva zavisnost.

Ovo je izazvalo zabrinutost zbog navika mladih u pogledu mobilnih telefona.

Istraživanje britanske Kancelarije za komunikacije procenjuje da oko četvrtina dece uzrasta od pet do sedam godina sada ima sopstveni pametni telefon.

Neka istraživanja otkrila su veze između upotrebe društvenih mreža i negativnog uticaja na mentalno zdravlje, posebno kod dece.

Pojedini aktivisti žele da se uvede starosna granica za korišćenje pametnih telefona, a neki korisnici, poput Luka, njihove pametne telefone zamenjuju mnogo jednostavnijim uređajima, takozvanim „glupim" modelima koji imaju samo osnovne funkcije, na engleskom poznatim kao „dumbphones".

Njegov novi telefon ima samo mogućnost slanja i primanja tekstualnih poruka, poziva, mape, i nekoliko drugih ograničenih funkcija.

„Mislim da moji prijatelji koriste telefon četiri do pet sati dnevno, a toliko vremena sam ga i ja koristio pre nego što sam nabavio ovaj", kaže Luk.

„Sada mi treba oko 20 minuta dnevno što je zaista dobro jer ga koristim samo za ono za šta mi je potreban".

I roditelji počinju da koriste „glupe" telefone ne samo da bi dali primer njihovoj deci, već i da bi imali više vremena za njihove porodice.

Lizi Braton kaže da od kada koristi „glupi" telefon ima više vremena za sina
BBC
Lizi Braton kaže da od kada koristi „glupi" telefon ima više vremena za sina

Lizi Braton, koja ima petogodišnjeg sina, je nedavno kupila stari model Nokije na preklop.

„Taj telefon mi je pomogao da promenim navike, i sada provodim mnogo kvalitetnog vremena sa mojim sinom", objašnjava ona.

Kada dođe vreme da i on dobije telefon odabraće sličan model, dodaje ona.

„Ne mislim da je dobro da odmah dobije pametan telefon", kaže ona.


BBC na srpskom je od sada i na Jutjubu, pratite nas OVDE.


Prodaja „glupih" telefona je u porastu u Severnoj Americi.

Dejzi Krigbaum i Vil Stalts, vlasnici internet prodavnice Dumbwireless u Los Anđelesu, prodaju uređaje jednostavne tehnologije.

„Ima mnogo roditelja koji žele da njihovom detetu nabave prvi telefon, ali ne žele da im deca budu na internetu", kaže Stalts.

Ali lakše je reći da želite da se odreknete pametnog telefona nego da to i učinite.

Stalts kaže da neke škole zahtevaju od učenika da imaju određene aplikacije.

I teško je ne podleći pritisku, jer vaša deca vide da njihovi prijatelji dobijaju skupe pametne telefone, kaže Braton.

„Biće potrebno da se roditelji udruže i upitaju da li može da se radi na drugačiji način?" kaže ona.

Jedno rešenje je uređaj pod nazivom „unpluq", koji blokira bežični pristup određenim aplikacijama, kao što su društvene mreže.

„Pomoću ovog taga roditelji mogu da kontrolišu pametni telefon i da prate kako se koristi", kaže Stalts.

Sada postoji nekoliko telefona koji su razvijeni posebno za korisnike koji žele da izbegnu zavisnost od bezumnog skrolovanja po telefonu.

Kris Kaspar je osnovao kompaniju Techless da bi razvio „dosadan" ali elegantan uređaj koji liči na Ajfon (iPhone).

Najnovija verzija je nazvana „Wisephone II".

„Nema ikonica, samo reči, dve boje i dva fonta".

Opisuje ga kao „veoma smirujući" uređaj.

Imaće neke ograničene alate trećih strana, kao što je aplikacija za Uber, ali neće imati društvene mreže.

„Vodimo se pitanjem - šta je zapravo dobro za nas?", kaže Kaspar.

Prvo je razvio telefon prema potrebama njegovih ćerki tinejdžerki kojima je hranitelj, i kaže da je 25 odsto ovih uređaja namenjeno deci, ali da se prodaje i verzija za odrasle.

„Ako imate telefon koji je označen kao uređaj za decu, malo vas je sramota da ga koristite.

„Tako da smo napravili veoma lep uređaj za odrasle, sofisticiran, u stilu Epla", kaže on.

Kako velike kompanije imaju milijarde dolara prihoda od aplikacija i oglašavanja na društvenim mrežama, nije im mnogo u interesu da podstiču drugačije navike, objašnjava on.

Ali, kanadski tinejdžer Luk kaže da će nastaviti da koristi njegov novi uređaj što je prilično zabavno njegovim prijateljima.

„Oni misle da je to prilično čudno, ali u ovom trenutku mi se čini da to nije važno jer mi je toliko pomogao", kaže on.

„Zahvaljujući tom uređaju sada mi je život zasigurno bolji".


Pogledajte video: Generacija Z - mladi navučeni na internet


Pratite nas na Fejsbuku, Tviteru, Instagramu, Jutjubu i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

  • Б

    21.06.2024 22:55
    Некад као и сад
    Довољно сам стар да се сећам црно-белог телевизора "лампаша" који је имала моја баба и ужасно тешке кутије по имену "стабилизатор" преко које се напајао. Након што се укључи, требало је времена да се лампе угреју, па се тек онда могао гледати први или други програм. Довољно сам стар и да се сећам ДОС-а и легендарне поруке "Bad command or file name" која се муњевито појављивала сваки пут кад направите и најмању грешку.
    Данас је скоро па исто. Апликације траже све више времена да почну да раде, све су спорије, а о рекламама да и не говорим. Морате да пазите да не пошаљете паре нигеријском принцу, брачну понуду са све миразом сиромашним лепојкама (толико су сиромашне, да све имају исти и-мејл), а личне податке бројним компанијама које вас уверавају да сте баш ви Онај Изабрани коме се насмешила срећа и сл. Онда вам треба да се о истој вести информишете из бар 3-4 извора, да бисте знали шта је макар приближна истина, па вам треба ВПН да заштитите идентитет у сајбер-џунгли. Кликните на ово, лајкујте оно, поделите то, то и оно. Једноставно, то постаје само себи сврха.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije BBC - BBC