Australija prva u svetu tera Facebook i Google da plaćaju za vesti

Australija će prisiliti tehnološke divove poput Facebook-a i Google-a da australijskim medijima plate za objavljene vesti, potez čiji je cilj zaštita nezavisnog novinarstva i koji će biti pod budnim okom celog sveta.
Australija prva u svetu tera Facebook i Google da plaćaju za vesti
Foto: Pixabay
Australija će postati prva zemlja koja će tražiti od internet kompanija da medijskim kućama plaćaju za novinski sadržaj, prema modelu sličnom autorskim pravima, i to će ove godine urediti zakonom, rekao je ministar finansija Džoš Frajdenberg.
 
"To bi bilo pošteno za poslovanje australijskih medija. Moramo osigurati bolju konkurenciju, bolju zaštitu potrošača i održivo medijsko okruženje. U pitanju je budućnost australijske medijske scene", rekao je Frajdenberg.
 
Taj potez je usledio nakon što su tehnološki divovi počeli da se brane od strože regulative širom sveta i dan nakon što su američki zastupnici na kongresnom saslušanju napali Google i Facebook za zloupotrebu tržišne moći.
 
Nakon ispitivanja tržišta medija i moći američkih platformi, australijska vlada je krajem prošle godine zatražila od Facebook-a i Google-a da s medijskim kućama ispregovaraju sporazum o korišćenju njihovog sadržaja.
 
Pregovori nisu urodili plodom, pa Kanbera najavljuje da će, ako se dogovor ne postigne na arbitraži u roku od 45 dana, australijska agencija za komunikaciju i medije u ime vlade doneti zakonske obaveze.
 
Google kaže da uredba ignoriše "milijarde klikova" koje šalje australijskim medijskim kućama svake godine.
 
"To šalje zabrinjavajuću poruku kompanijama i investitorima da će australijska vlada pre intervenisati nego da pusti da tržište samo radi. Ne čini ništa da reši temeljne izazove stvaranja poslovnog modela pogodnog za digitalno vreme", izjavio je Mel Silva, izvršni direktor Google-a za Australiju i Novi Zeland.
 
Facebook za sada nije odgovorio na zahtev za komentar.
 
Medijske kompanije poput "News Corp Australia", koja je deo medijske grupe "News Corp Ruperta Murdocha", snažno su kod vlade lobirale da se američke kompanije dovedu za pregovarački sto usled dugotrajnog opadanja prihoda od oglašavanja.
 
"Dok druge zemlje pričaju o nepoštenom i štetnom ponašanju tehnoloških divova, australijska vlada prva je na svetu koja je reagovala", rekao je izvršni direktor "News Corpa Australia" Majkl Miler.
 
Studija iz 2019. pokazala je da je u proteklih deset godina ugašeno 3.000 novinarskih radnih mesta u Australiji, jer su tradicionalne medijske kompanije potrošile svoj prihod od oglašavanja na Google i Facebook koji nisu plaćali ništa za medijski sadržaj.
 
Za svakih 100 dolara koji se potroše na onlajn oglašavanje u Australiji, ne ubrajajući kratke novinske reklame, gotovo trećina ide Google-u i Facebook-u, rekao je Frajdenberg.
 
Pokušaji drugih zemalja
 
Druge zemlje pokušale su da prisile tehnološke divove na dogovor, ali nisu uspele.
 
Medijske kompanije u Nemačkoj, Francuskoj i Španiji pokušale su da donesu nacionalne zakone o autorskim pravima koji bi prisilili Google da plati licence kad objavljuje delove iz njihovih novinskih članaka.
 
Google je 2019. prestao francuskim korisnicima da prikazuje delove evropskih medijskih kuća, dok je najveća nemačka medijska kompanija, "Axel Springer", dopustila da na pretraživaču budu njene vesti kada padne posećenost njenih stranica.

Komentari 0

    Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija