Korona uticala i na tržište automobila u Srbiji, pad prodaje novih vozila za trećinu

Prodaja novih automobila u Srbiji pala je za trećinu u prvoj polovini ove godine u odnosu na isti period 2019.
Korona uticala i na tržište automobila u Srbiji, pad prodaje novih vozila za trećinu
Foto: Pixabay
Od januara do kraja juna prošle godine registrovano je 14.738 novih vozila, a ove 9.900, što je za 32,9 odsto manje, pokazuju podaci Ministarstva unutrašnjih poslova. Najteža situacija bila je u aprilu, kada je jedva prodat četvorocifren broj automobila - 1.042.
 
Predsednik Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Milan Belin ističe za "Blic" da je tržište malo živnulo u maju i junu, ali da je situacija i dalje problematična.
 
"I tržište automobila u EU je palo za oko 30 odsto. Videćemo šta nas čeka narednih meseci. Mi se nadamo i očekujemo da bi do kraja godine taj pad tržišta mogao da bude između 20 i 25 odsto u odnosu na prošlu godinu. U tom slučaju mogli bismo nekako da preživimo, bez velikih otpuštanja radnika. Slična su očekivanja i u Evropi", naglašava Belin.
 
Belin navodi da su najprodavanija bila vozila "Škode" i "Fijata", čije se cene kreću od 10.000 do 35.000 evra. Jeftinije automobile, od 10.000 do 15.000 evra kupuju građani, a skuplje preduzeća.
 
"Najprodavanija je 'Škoda', slede 'Fijat', 'Reno', 'Folksvagen' i 'Dačija'. 'Škoda' je na prvom mestu već dve-tri godine jer imaju široku ponudu, korektnu cenu i kvalitet, pa su i najpristupačniji domaćim, javnim službama i državnim firmama", objašnjava Belin.
 
Kako kaže, u prva dva meseca pandemije Covida-19 automobilsku industriju u Srbiji održavali su gotovo samo servisi.
 
"Vozila su se servisirala i tokom vanrednog stanja i s te strane i nije bilo toliko loše. Ali je tržište potpuno zamrlo, što je bilo i očekivano, s obzirom na to da potencijalni kupci novih vozila nisu hteli ništa da rizikuju. Pojedine kompanije su morale da urade optimizaciju posla, ali nije bilo velikog otpuštanja radnika. Videćemo kako će stvari da se odvijaju u novembru", navodi Belin.
 
Drastično smanjena proizvodnja u Fijatu
 
Prodaja je desetkovana u čitavom svetu zbog širenja virusa korona. Najveći udar su pretrpele upravo one evropske zemlje u kojima je kragujevački "Fijat" prodavao najviše vozila, što se dramatično odrazilo i na situaciju u toj kompaniji i u čitavoj domaćoj auto-industriji. Od januara je ova fabrika imala malo radnih dana, a pitanje je i šta će biti do kraja godine. 
 
Predsednik Samostalnog sindikata kragujevačkog "Fijat Krajslera" Zoran Marković za "Novosti" ističe da je proizvodnja drastično smanjena.
 
"Automobilska industrija u Srbiji je na kolenima zbog pada tražnje uzrokovane pandemijom. Najviše automobila 'Fijat' je prodavao na tržištima Italije, Španije i Francuske, koje su bile prve i najviše pogođene širenjem virusa. Proizvodnja je drastično pala, jer zbog korone od 16. marta kompanija nije radila",  kaže Marković.
 
 
Foto: Youtube screenshot (Al Džazira)
 
Marković očekuje rasplet situacije od septembra i ističe da sve zavisi od potrebe tržišta i celokupne situacije sa pandemijom. Kada "Fijat" u Italiji bude podigao proizvodnju, kako navodi, automatski će se ona oporaviti i u svim ostalim zemljama.
 
"Zavisimo od dobavljača, ali pre svega od potražnje, a u ovoj situaciji potrošači nigde u svetu ne razmišljaju o kupovini novog automobila. Potreban nam je i novi model, jer se 'fijat 500 L' proizvodi od 2012. godine", kaže Marković.
 
Kako sačuvati desetine hiljada radnika od otkaza?
 
U Srbiji, prema prošlogodišnjim podacima koje navodi Privredna komora Srbije, posluje nešto više od stotinu proizvođača automobilskih delova i komponenti. Ove kompanije zapošljavaju oko 60.000 radnika.
 
"Naše fabrike koje proizvode auto-delove uglavnom rade za kompanije u inostranstvu, pretežno na evropskom tržištu, a tražnja je sada sigurno više nego prepolovljena. Većina njih sada proizvodi sa smanjenim kapacitetom, a deo uopšte ne radi", kaže direktor Automobilskog klastera Srbije Igor Vijatov.
 
Vijatov navodi da će automobilska industrija u Srbiji umnogome zavisiti i od evropskog tržišta.
 
"U EU se razmatra ideja da se ukine PDV, ali prema svemu sudeći svaka država će odlučivati sama za sebe. Nemačka je, na primer, smanjila PDV sa 19 na 16 odsto. Naše firme imale su nekoliko predloga kako da država pomogne automobilsku industriju, od toga da se ukine ili zamrzne PDV, da se taj porez ne plaća unapred do toga da se porezi i doprinosi smanje na pola ili zamrznu. Videćemo da li će država imati prostora u budžetu za tako nešto, ali činjenica je da je automobilska industrija jedna od najpogođenijih privrednih grana tokom pandemije Covida-19", smatra Vijatov.
 
Postoji predlog i kako da se ne otpuštaju radnici u automobilskoj industriji.
 
"Jedna od ideja je da se pošalju na produženi odmor ili da im se zamrzne status do Nove godine. Videćemo kakva će situacija biti u oktobru. Činjenica je da u auto-industriji neće konsolidacija teći tako brzo. Procene su da će se tek krajem 2022. godine situacija vratiti na onu kakva je bila krajem 2019. godine", zaključuje Vijatov.
  • Mila

    10.08.2020 22:26
    O
    Jura radi punom parom
  • Bora

    09.08.2020 22:59
    @gradjaninX
    500L je odličan, porodični i službeni auto u svakom pogledu (vozio sam i benzinsku i dizel varijantu) - preko pola miliona primeraka prodatih u razvijenim evropskim zemljama ovo potrvrđuje.
    Kamo sreće da je stopiran uvoz "leševa" sa zapada i da je prodato mnogo više "Fića" kod nas - bezbednije bi se vozili i udisali bi čistiji vazduh.

    Našoj gospodi, koja tako nepogrešivo procenjuju nečije mentalne sklopove, očigledno smeta što nema ubrzanje od 0-100 za nekoliko sekundi i što nema aerodinamiku sportskog automobila.
  • gradjaninX

    09.08.2020 18:26
    " Marko
    09.08.2020 • 14:04
    A da počnu da proizvode i bicikle koji se prodaju nenormalno dobro? Da provere zašto država ne preferira domaći proizvod kada kuouje automobile?"

    Prijatelju, da kupis fiat 500L treba da budes mentalno zaostao. Nemoj me pitati sto, sedi u jedan, vozi ga 5~6km i sve ce ti biti kristalno jasno.
    Sto se bicikla tice, nije to losa ideja, ali ovo je auto industrija, bicikli su sitne pare za njih.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija