Raste rizik od kolapsa britanske automobilske industrije

Najveći britanski proizvođač automobila Jaguar Land Rover pregovara sa dve kompanije koje bi mu obezbedile snabdevanje baterijama za njihovu eventualnu proizvodnju električnih vozila u Slovačkoj.
Raste rizik od kolapsa britanske automobilske industrije
Foto: Pixabay
Blumberg ističe da je ovo samo najnoviji pokazatelj da britanskoj auto-industriji preti sve veći rizik od kolapsa zbog nedovoljnog ulaganja u proizvodnju delova za električne automobile, dok se auto-industrija u celom svetu ubrzano potpuno okreće električnim i hibridnim vozilima, a motor sa unutrašnjim sagorevanjem polako, ali sigurno odlazi u istoriju.
Naime, skoro deceniju nakon što je postala prvi veliki evropski proizvođač električnih automobila, Britanija rizikuje da postane skrajnuta u eri kada globalna auto industrija prelazi na električna vozila, jer joj nedostaju fabrike za proizvodnju baterijskih ćelija i baterijskih paketa, a upravo to će proizvođačima automobila biti potrebno dok napuštaju motor sa unutrašnjim sagorevanjem.
Zato bi odluka najvećeg britanskog proizvođača automobila, Jaguar Land Rovera, da uđe u pregovore sa švedskom kompanijom Nortvolt i kineskom kompanijom SVolt oko snabdevanja baterijama za svoju seriju električnih vozila koja bi se pravila u Slovačkoj nešto što bi moglo da bude najnoviji udar za britansku automobilsku industriju.
 
Ako Britanija ne ubrza ulaganje u proizvodnju baterija za električna vozila, proizvođači automobila će verovatno samo ubrzati svoj egzodus iz te zemlje, nekada druge najveće baze za njih. Tokom poslednjih nekoliko godina, Britanija je ispala sa liste prvih 15 zemalja po pitanju ovih ulaganja.
 
"Uskoro će biti prekasno da se sačuva uloga Britanije kao velikog automobilskog proizvođača. Osim ako ne postoji ili štap ili šargarepa da stimulišu proizvodnju baterija za električne automobile u Britaniji, samo je pitanje vremena kada će se auto industrija ovde svesti samo na specifične brendove, poput Rols-Rojsa i Bentlija", kaže Endi Palmer, bivši direktor Aston Martina, koji je pomagao i u razvoju Nisanovog električnog vozila LEAF, koje se proizvodi u Sanderlendu u Engleskoj.
 
Pad britanske automobilske industrije
 
Proizvodnja automobila u Britaniji počela je da pada nakon referenduma o Bregzitu, a urušila se tokom pandemije. Vrhunac je imala oko marta 2017. godine, sa 1.8 miliona proizvedenih vozila, dok je april 2022. počela sa oko 752.600 proizvedenih vozila.
 
Prelazak na električna vozila stvara novu mapu sveta za proizvođače automobila, a Velika Britanija je tu ugrožena zbog slabog snabdevanja sirovina, skupe energije, majušnih vladinih podsticaja na ovom polju i potencijalnih carinskih tarifa kao posledice Bregzita, a iako je britanska država upumpala stotine miliona funti u istraživanje tehnologije baterija za električna vozila, to je minimalno povećalo proizvodnju.
 
Do danas, Britanija ima samo jednu veliku operativnu fabriku ovog tipa i to u vlasništvu kineske Envision grupe. Ova firma uključila se u proizvodnju baterijskih paketa za vožnju na veće razdaljine za Nisanova LEAF električna vozila prošle godine i najavila je planove da proširi proizvodnju, ali sigurno ne pre 2024.
 
Glasnogovornik firme Jaguar Land Rover, koja je proizvela više od 220.000 vozila u Britaniji prošle godine, rekao je da ova firma nastavlja da istražuje sve opcije po pitanju snabdevanja baterija za električna vozila i da još nije donesena nikakva odluka o tome. Predstavnici švedske firme Nortvolt i kineske firme SVolt odbili su da komentarišu ovu temu.
 
Električna vozila predstavljaju dilemu sličnu čuvenoj pitalici da li je prvo nastalo pile ili jaje. Naime, proizvođači automobila su nevoljni da prave nove fabrike ili prenamene već postojeće da prave električna vozila bez fabrika za proizvodnju baterija za njih na istoj lokaciji ili u bližoj okolini. S druge strane, proizvođači baterija za električna vozila su generalno nevoljni da investiraju milijarde dolara da naprave fabrike bez sigurnih mušterija u neposrednoj blizini.
 
Britishvolt je među nekolicinom startap kompanija koje su najavile planove da grade džinovske fabrike baterija u Velikoj Britaniji, ali sigurne narudžbine i garancije proizvođača su za sada izostale. To bi mogla da bude stalna prepreka, s obzirom da je britanska auto-industrija uglavnom prilagođena za proizvodnju luksuznih brendova automobila u manjim količinima kao i sportskih brendova, poput Meklarena, Bentlija, Aston Martina i Lotusa.
 
Iako su se Nisan, Stelantis i Folksvagen grupa, koja je vlasnik Bentlija, obavezali da prave električna vozila u Britaniji, analitičari upozoravaju da je potrebno mnogo više investicija da se zaštiti pozicija britanske auto-industrije. Kako se dalje navodi, da bi se očuvala trenutna veličina automobilskog sektora, Britaniji je potrebno da poveća kapacitet proizvodnje baterija za čak 45 puta odnosno na više od 90 gigavat-sati, navodi se u ovomesečnom izveštaju Koalicije za dekarbonizaciju putnog saobraćaja Instituta za zelene finansije.
 
"Ako se u Britaniji ne pojavi sektor za proizvodnju baterija za električna vozila, platiće se cena izgubljene prilike za finansijsku dobit od baterija koju će imati neko drugi, a porašće i rizik da dođe do smanjenja britanske auto-industrije zbog odlaska firmi tamo gde postoji indutrija baterija za električne automobile", zaključila je ova grupa, koju finansira vlada.

Komentari 0

    Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija