Boing 747 polako ide u penziju
Boing se sprema da se zvanično oprosti od originalnog džambo džeta, Boinga 747, dok je u toku poslednja komercijalna isporuka aviona koji je omogućio letenje običnom čoveku.
Foto: Pixabay
Hiljade sadašnjih i bivših zaposlenih okupiće se ove nedelje u Boingovoj fabrici u Everetu, Vašington, u severozapadnom delu SAD, zbog oproštaja i proslave isporuke teretnog aviona Boing 747-8 Atlas eru.
Očekuje se da će postojeća flota aviona leteti još decenijama, ali prestankom proizvodnje 747 više od 50 godina nakon prvog leta tog aviona, Boing zatvara poglavlje u istoriji civilnog vazduhoplovstva.
"Veličina, domet i delotvornost aviona omogućili su srednjoj klasi da putuje izvan Evrope ili SAD po pristupačnoj ceni, čak i tokom energetskih šokova sedamdesetih. Otvorio je svet", rekao je Majkl Merluzo, direktor avio i odbrambene analize pri kompaniji AIR consultancy.
Boing je ukupno proizveo 1.574 aviona 747. Ali, mlazni avion su vremenom zasenili noviji modeli, koji lete delotvornije i troše manje goriva.
Komercijalni avio prevoznici u SAD ne koriste 747 od 2017.
Počeci 747 datiraju iz šezdesetih, razdoblja kada je vazduhoplovstvo bilo u usponu, a aerodromi postajali sve prometniji.
Na nagovor Pan Amerikan ervejz, Boing je počeo da planira mlaznjak koji bi mogao da preveze znatno više putnika.
Inženjeri su prvobitno zamislili avion s dva trupa, ali su odustali od te ideje zbog zabrinutosti oko evakuacije putnika.
Umesto da avion bude viši, 747 je bio širi, rekao je Majkl Lombardi, istoričar Boingove kompanije. Avion je prvi dizajniran s dva prolaza između sedišta.
"Ovaj avion će uvek biti prepoznat kao kraljica neba", rekao je Lombardi na nedavnom brifingu s novinarima.
Boing 747 pokreću četiri motora i od početka je zamišljen kao avion koji će takođe prevoziti teret. Ali, taj imperativ je zahtevao druga prilagođavanja, uključujući potrebu da se kokpit podigne iznad nosa, što je dovelo do legendarne "grbe" modela 747.
Boing 747 je ostao najveći putnički avion sve do dolaska Erbasa 380 dvehiljaditih.
Tokom osamdesetih i devedesetih, 747 je bio "pravi radni konj industrije", s nebrojenim putovanjima između odredišta, poput Njujorka, Pariza i Londona, rekao je Merluzo.
Međutim, dolazak kasnijih generacija aviona za velike udaljenosti, kao što su Boing 787 Drimlajner i Erbas 350, koji su delotvorniji u potrošnji goriva od 747, promenio je interkontinentalna putovanja, dopuštajući direktna putovanja između više mesta i smanjujući dominaciju čvorišta.
Noviji avioni "promenili su letenje na ono što želimo, od tačke do tačke", rekao je Lombardi.
Moćni teretnjak
Iako je Boing više nego jednom osvežio dizajn aviona 747, "postoje ograničenja onoga što možete učiniti u poređenju s drugim opcijama", rekao je Merluzo.
Poslednju verziju mlaznjaka 747-8, koji je lansiran 2005. godine, Boing je prodao 48 u putničkoj i 107 u teretnoj verziji.
Iako je Boing 2020. najavio da će prekinuti proizvodnju 747, očekuje se da će postojeća flota leteti još decenijama, posebno u teretnom saobraćaju.
"747 je zaista jedinstven u svojoj korisnosti za prevoz velikih industrijskih komada, kao što su motori za prekookeanske brodove i veća oprema za naftna polja", rekao je Merluzo, ističući sposobnost teretnjaka da preveze i više od 130 tona.
Avion američkih predsednika od 1990. godine, očekuje se da će 747 nastaviti sa svojim službenim dužnostima za Belu kuću i u doglednoj budućnosti, sa dva aviona Air Force One.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
Ministar Lindner: Nemci malo rade, privreda ne posrće zbog manjka javnih investicija
19.04.2024.•
4
Nemačka privreda ne posrće zbog manjka javnih investicija, veš zato što Nemci ne rade dovoljno, ocenio je ministar finansija Kristijan Lindner na margini prolećnog zasedanja MMF-a u Vašingtonu.
Subvencije zanemaruju domaću privredu, Srbija se oslanja na strane investicije
19.04.2024.•
8
Vlada Srbije očekuje da će rast domaćeg bruto domaćeg proizvoda (BDP) u ovoj godini biti 3,5 odsto.
Mali: Srpska ekonomija raste uprkos izazovima
18.04.2024.•
15
Ministar finansija Siniša Mali izjavio je danas na prolećnom zasedanju Međunarodnog monetarnog fonda (MMF) i Grupacije Svetske banke da srpska ekonomija raste, uprkos izazovima.
EPS: Netačne informacije o visokim platama članova Nadzornog odbora, nemaju veze s realnošću
18.04.2024.•
7
Elektroprivreda Srbije (EPS) demantovala je danas informaciju o visokim zaradama članova Nadzornog odbora (NO) objavljene u medijima.
Sindikat EPS-a: Plate članova Nadzornog odbora 20.000 evra
18.04.2024.•
22
Članovi Nadzornog odbora Elektroprivrede Srbije (EPS) dobijaju mesečnu nadoknadu od po 20.000 evra.
Gas od 1. maja za privredu jeftiniji oko 15 odsto
18.04.2024.•
4
Generalni direktor Srbijagasa Dušan Bajatović najavio je danas da od 1. maja nema više subvencionisane cene gasa, kao i da će gas za privredu pojeftiniti za oko 15 odsto.
U Nemačkoj se gotovina sve češće podiže drugačije - na kasi
17.04.2024.•
3
Podizanje gotovine za odlazak u kupovinu postaje sve popularnije među potrošačima u Nemačkoj.
Ne gubite mušterije jer primate samo gotovinu
16.04.2024.•
0
U okviru POS karavana, više od 1000 preduzetnika iz Novog Sada ima priliku da se informiše o svim benefitima bezgotovinskog plaćanja.
Očekuje se reakcija tržišta nafte nakon napada Irana na Izrael: Kako to može da utiče na Srbiju?
16.04.2024.•
25
Posle napada Irana na Izrael nije bilo reakcija na berzama nafte, ali će se to svakako dogoditi.
Raspisan javni poziv za subvencije za priplodna grla
15.04.2024.•
0
Ministarstvo poljoprivrede raspisalo je danas Javni poziv za subvencije za kvalitetna priplodna grla, koji će biti otvoren do 15. maja.
"Tesla" otpušta više od deset odsto radnika
15.04.2024.•
3
Kompanija "Tesla" otpustiće više od 10 odsto zaposlenih koji rade na proizvodnji električnih automobila.
Digital Day 2024: Oblikujte budućnost veštačke inteligencije
15.04.2024.•
0
Konferencija "Digital Day 2024" održaće se 21. maja u Domu omladine Beograda.
Da li je inflacija zaista pobeđena?
14.04.2024.•
8
Međugodišnja inflacija u Srbiji nastavila je pad i u martu je došla do pet odsto, nakon 5,6 odsto u februaru.
Globalni rast će ove godine verovatno usporiti
14.04.2024.•
0
Globalni rast će verovatno usporiti ove godine, pokazuju prognoze vodećih svetskih banaka koje su u 2024. najavile smanjenje kamata, javlja Rojters.
U 39 zemalja sveta prošle godine proizvedeno 93 miliona vozila, najviše u Kini
14.04.2024.•
0
U svetu je prošle godine, u 39 zemalja, proizvedeno 93,54 miliona automobila i lakih komercijalnih vozila, a najveći svetski proizvođač bila je Kina sa 30,16 miliona vozila.
Zimbabve uveo novu nacionalnu valutu - "zlatni" dolar
14.04.2024.•
5
Guverner centralne banke Zimbabvea naveo je da ga brine kako bi porast kursa nove valute te zemlje u odnosu na dolar mogla da podstakne deflaciju.
Objavljen prvi tender za projekat "Expo 2027"
13.04.2024.•
5
Prvi tender za projekat EXPO 2027, za stambeni kompleks u blizini budućeg Nacionalnog stadiona, objavljen je u petak na Portalu javnih nabavki.
Šta kad nemačke firme izrabljuju zaposlene u Srbiji, a naš sistem ne štiti radnike?
13.04.2024.•
31
Radnici u Srbiji koje su zaposlene u firmama koje posluju ili su u vlasništvu nemačkih kompanija, u Srbiji često nemaju kome da se žale na uslove rada.
Biznis priče okupile 1.500 preduzetnika, najavljena konferencija za 2025. godinu
13.04.2024.•
0
Ovogodišnja konferencija "Biznis priče" održana je 3. i 4. aprila u Master hali Novosadskog sajma, zbog koje se na jednom mestu okupilo 1500 preduzetnika.
Smanjene devizne rezerve NBS
12.04.2024.•
1
Narodna banka Srbije (NBS) objavila je danas da su bruto devizne rezerve na kraju marta ove godine bile 24,9 milijardi evra, što je u odnosu na kraj prethodnog meseca smanjenje za 89,3 miliona evra.
Komentari 0
Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar