Hoće li skočiti cena goriva zato što je pumpama povećana marža?

Vlada je izmenila Uredbu o ograničenju cene naftnih derivata i benzinskim stanicama maržu sa devet povećala na 13 dinara, nakon što je krajem prošle godine ona podignuta sa sedam dinara.
Hoće li skočiti cena goriva zato što je pumpama povećana marža?
Foto: 021.rs
Povećanje marže u ovom trenutku potrošače ne dotiče. Maksimalne cene evrodizela i benzina i dalje će biti ograničene. 
 
Predsednik Udruženja vlasnika benzinskih pumpi Milan Rakić kaže za "Danas" da marža mora da bude srazmerna investiranom, odnosno nabavnoj ceni.
 
"Mora biti procentualna, ne može da raste cena, a marža u apsolutnom iznosu ostaje ista, što znači da se procentualno smanjuje. Mi smo radili sa 3,5 odsto maržom, sa kojom niko ne može da radi. To znači da je posao već uništen", kaže Rakić.
Kompletno tržište je dobio NIS, kaže, jer jedino NIS ima pravo na veleprodajnu cenu.
 
"Svi mi gorivo nabavljamo iz Pančeva, šta je država uspela da uradi? Da nam cena dizela ne bude najviša i tako godinu dana. Dozvolili su da samo NIS prodaje poljoprivredno gorivo za 179 dinara. A sve te anomalije na tržištu su posledica potpuno pogrešne uredbe i potpuno pogrešnog pravilnika za obračun veleprodajnih cena", napominje.
Ispaštaju, ističe, jedino privatne benzinske stanice, a ne NIS jer on formira za sebe veleprodajnu cenu i u veleprodajnoj marži uspeva da ispuni sve ono što im nije dozvoljeno u maloprodaji.
 
"Da bi privatne benzinske stanice preživele, potrebno je da marža bude 10 odsto, da bi se pokrili troškovi marža minimum mora da bude 8,4 odsto", naglašava Milan Rakić.
 
S druge strane, generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije Tomislav Mićović kaže za "Danas" da će posle najnovije izmene uredbe biti omogućen nastavak rada mreže benzinskih stanica koja može da zadovolji potrebe potrošača u svim delovima Srbije.
 
"Povećanje razlike između veleprodajne i maloprodajne cene sa devet na 13 dinara, došlo je za neke prekasno, ali većini benzinskih stanica će omogućiti opstanak. Naglašavam opstanak, jer svi troškovi koji se finansiraju iz razlike u ceni su značajno povećani u poslednjih godinu dana, tako da o nekoj ekstra dobiti ne može biti ni govora", navodi Mićović.
 
Ograničenje cena derivata nafte je, ističe, mera za kojom je početkom energetske krize posegla većina država u Evropi.
 
"Teorija ekonomije i iskustva iz nekih ranijih vremena upozoravaju da takva mera može da pomogne samo ako ima ograničeno trajanje, jer vremenom počinje da generiše negativne efekte, može da ugrozi snabdevenost, pa i da trajno naruši tržište nekog proizvoda", kaže Mićović.
Mesecima unazad UNKS je upozoravao, kako kaže, da je zbog nerealno male razlike između nabavne i prodajne cene koja je utvrđena uredbom, ugrožen opstanak gotovo polovine benzinskih stanica u Srbiji, pre svega onih koje se ne nalaze u vertikalno integrisanim kompanijama u kojima se maloprodaja održava uz veliku podršku drugih segmenata poslovanja.
 
Osim toga, napominje, brojne privatne benzinske stanice u agrarnim regionima Srbije su ostale bez kupaca, jer je uredbom NIS obavezan da poljoprivrednim gazdinstvima prodaje evrodizel po ceni daleko nižoj od tržišne, što je više nego dovoljan razlog da se snabdevanja agrara potpuno preseli na benzinske stanice ove kompanije.
 
"Zbog svega toga zatvorene su mnoge benzinske stanice, a manje naseljena područja Srbije praktično su počela da ostaju bez snabdevanja gorivom. Sada posle povećanja propisane razlike između nabavne i prodajne cene, očekujemo se da će biti uspostavljen obrnut trend", kaže Mićović.
  • U Hrvatskoj

    13.02.2023 19:41
    163 din/lit Eurodizel
    A Evrodizel 197. Ali kvalitet
  • Povećali plate u

    13.02.2023 10:41
    javnom sektoru !
    Sva poskupljenja su zato jer je Vučić bez ekonomskog osnova povećao plate u javnom sektoru ! I sada oni koji nemaju imaju još manje, a SNS javni sektor sve više parazitira. Za ovakve stvari ako želimo da budemo civilizovana zemlja se ide na ulicu na proteste, ček da vidimo januarski račun za struju !
  • Sanja

    13.02.2023 09:27
    Udri po stoci
    Udri po stoci što jače što žešće. Stoci koja se po ceo dan voza i kojoj je benzin važniji od vazduha. Treba da bude litra 1000 dinara da bi narod prestao da kupuje. Zato udri po stoci dok još nije crkla.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija

Šta stoji iza "turbo uzleta" Pro Tenta?

Iako je Pro Tent na kraju 2022. godine imao više od 8.600 radnika, najveći broj njih samo je formalno zaposlen u ovom preduzeću, a suštinski radi u Elektroprivredi Srbije.

Srbija nasuprot svetskog trenda

Nema države koja se ne hvališe najboljim kompanijama, stoga se i prave liste najvećih, bilo prema ukupnom poslovnom prihodu, bilo prema profitabilnosti.

Koja država EU je najzaduženija?

Javni dug zemalja Evrozone je na kraju četvrtog tromesečja 2023. godine pao sa 89,9 odsto u prethodnom kvartalu na 88,6 odsto, objavio je Evrostat.