Kompanija u vlasništvu Volkswagena više neće gume iz Linglonga - zbog eksploatacije radnika
Nemačka kompanija MAN Truck & Bus tvrdi da je u novembru obustavila nabavku guma iz zrenjaninske fabrike kineske kompanije Linglong, posle višegodišnjih navoda o eksploataciji radnika u ovoj fabrici.
Automobilski gigant Volkswagen, u čijem vlasništvu je ova firma, i dalje sarađuje sa Linglongom i navodi da još pokušava da "razjasni činjenice".
Minhenska kompanija MAN Truck & Bus, deo Traton grupe koja je u vlasništvu nemačkog automobilskog giganta Volkswagena, raskinula je ugovor o nabavci guma iz fabrike kineske kompanije Šandog Linglogn u Zrenjaninu, zbog navoda o "kršenju ljudskih prava" tokom izgradnje fabrike, otkrivaju BIRN i nemački Manager Magazin.
"Pratili smo izveštaje o radnim uslovima u srpskoj fabrici jednog od naših dobavljača. Optužbe o kršenju ljudskih prava u ovom kontekstu shvatamo vrlo ozbiljno i zbog ovih sumnji prestali smo sa svim narudžbinama od tog dobavljača krajem novembra", saopštili iz kompanije MAN Truck & Bus za Manager Magazin.
BIRN je od 2021. detaljno izveštavao o sistematskoj eksploataciji vijetnamskih i indijskih radnika na gradilištu Linglonga u Zrenjaninu, lokaciji koja ima ključnu ulogu u ambicijama kineske kompanije da snabdeva evropsko tržište.
Organizacija ASTRA, koja se bavi borbom protiv trgovine ljudima, kao i Inicijativa za ekonomska i socijalna prava A11, godinama objavljuju izveštaje koji ukazuju na potencijalnu trgovinu ljudima u cilju radne eksploatacije na gradilištu Linglonga.
Dokumentacija i svedočanstva radnika koje je prikupio i BIRN, pokazuju da su njihovi ugovori bili u suprotnosti sa srpskim Zakonom o radu, da često nisu imali ni radne dozvole, da im nisu isplaćivane dogovorene plate, da su im oduzimani pasoši, kao i da su živeli u prenatrpanim i nehigijenskim prostorijama.
Evropski parlament je u novemberu 2021. čak usvojio i rezoluciju tražeći od srpskih vlasti da istraže navode, a isto su zahtevali specijalni izvestioci UN za ljudska prava.
Od januara 2023. godine, nemačke kompanije su obavezne da sprovode procenu rizika u vezi sa poštovanjem ljudskih prava u globalnim lancima snabdevanja, u skladu sa nemačkim Zakonom o dužnoj pažnji u lancima snabdevanja.
Nemački Zakon o dužnoj pažnji u lancima snabdevanja koji je stupio na snagu prošle godine, kritikovan je sa svih strana - neki ga smatraju previše blagim prema kompanijama, dok ga drugi vide kao nepotreban teret za posrnulu nemačku privredu.
Zakon se poziva na opsežnu listu međunarodnih konvencija o ljudskim pravima, uključujući zabranu dečijeg rada, ropstva i prinudnog rada, nepoštovanje zdravstvenih i bezbednosnih standarda na radu, uskraćivanje adekvatne zarade, kršenje prava na organizovanje sindikata, uskraćivanje hrane i vode, kao i nezakonito oduzimanje zemlje i sredstava za život.
Kompanijama koje ne sprovode procenu rizika u lancima snabdevanja prete kazne do osam miliona evra ili dva odsto globalnog godišnjeg prometa, što se primenjuje samo na kompanije sa prometom većim od 400 miliona evra. Takođe, takve kompanije rizikuju isključenje iz postupaka javnih nabavki.
Iako je MAN Truck & Bus, firma u krajnjem vlasništvu Volkswagen-a, prekinula saradnju sa Linglongom u Srbiji, sam Volkswagen kaže da još pokušava da "razjasni činjenice".
"Pratili smo izveštaje o radnim uslovima u srpskoj fabrici jednog od naših dobavljača. Optužbe o kršenju ljudskih prava shvatamo vrlo ozbiljno i već smo preduzeli odgovarajuće korake kako bismo razjasnili činjenice. Molimo vas za razumevanje što zbog ugovornih obaveza poverljivosti ne možemo da pružimo dodatne detalje o našim odnosima sa dobavljačima", navodi Volkswagen.
Iz ove firme dodaju da "ozbiljna kršenja radnih normi i ljudskih prava mogu dovesti do raskida ugovora sa dobavljačima ukoliko se ne preduzmu korektivne mere".
Kompanija je pojasnila da do sada nije koristila gume proizvedene u Zrenjaninu, ali da im Linglong Kina isporučuje gume od 19 inča koje su od ove godine prvi put korišćene na modelima VW Tiguan i Cupra Terramar i koje se proizvode isključivo u Kini.
"Pored toga, Linglong Kina je dobavljač rezervnih guma koje se koriste u celoj Volkswagen grupaciji", navodi u svom odgovoru nemački automobilski gigant.
Linglong je jedan od sponzora bundesligaškog fudbalskog kluba Volfsburg koji je u vlasništvu Volkswagen Grupe i koji je i nastao kao klub radnika fabrike Volkswagena u nemačkom gradu Volfsburgu.
Linglongova fabrika u Zrenjaninu zvanično je otvorena u septembru ove godine. Na svečanosti kojoj je prisustvovao i predsednik Srbije Aleksandar Vučič, generalni direktor Linglong Tire-a Vang Feng je naveo da su prvi kupci fabrike upravo Volkswagen, zajedno sa Nissanom, Audijem, Fordom, Stellantisom, Hyundaiem, Kijom i kompanijom MAN Truck & Bus.
Ceo tekst BIRN-a čitajte OVDE.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
Devizne rezerve na kraju oktobra povećane na 29,36 milijardi evra
12.11.2025.•
0
Bruto devizne rezerve Narodne banke Srbije su na kraju oktobra ove godine bile 29,36 milijardi evra, što je najviši nivo deviznih rezervi krajem meseca, saopštila je NBS.
Nemački dnevnik: Po odnosu primanja i kupovne moći bogatih porodica Srbija poslednja u Evropi
12.11.2025.•
0
U Evropi su u proseku godišnja primanja od 71.000 evra prag za ulazak tročlane porodice među deset odsto najbogatijih porodica tog tipa, ali se prag razlikuje po državama i zavisi od kupovne moći.
Da li će Amerikanci prihvatiti predlog Rusa za NIS: Ako ne - nacionalizacija verovatno jedino rešenje
12.11.2025.•
9
Ministarka rudarstva i energetike Dubravka Đedović Handanović izjavila je da su ruski vlasnici NIS-a podneli zahtev američkom OFAC-u za produžetak licence za rad, i to na osnovu pregovora sa trećom stranom.
Država u 2026. od akciza očekuje 453,3 milijardi dinara - najviše od goriva i duvana
12.11.2025.•
3
Predviđeno je da se u državnu kasu 2026. godine od naplaćenih akciza slije 453,3 milijarde dinara.
Bugarske banke spremne za prelazak na evro od 1. januara
12.11.2025.•
0
Bugarske banke su potvrdile da će svi bankomati u zemlji od 1. januara 2026. godine isplaćivati evre, čime zvanično počinje prelazak zemlje na zajedničku evropsku valutu.
Nemački list: Strani trgovački lanci u problemu zbog Vučićeve uredbe o maržama
11.11.2025.•
50
Strani trgovački lanci u Srbiji sve teže podnose samovolju predsednika Aleksandra Vučića koja bi mogla da ih primora i da napuste Srbiju.
Srbija će prihvatiti svaki zahtev SAD o NIS-u, ali "vreme ističe"
11.11.2025.•
9
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je danas da će Srbija prihvatiti svaki zahtev Kancelarije za kontrolu strane imovine ministarstva finansija Sjedinjenih američkih država o budućem statusu NIS-a.
Srbija nespremna za ekološke takse EU: Uticaće na profit firmi
11.11.2025.•
11
Unazad mesec dana u Srbiji se ubrzano radi na uvođenju taksi za emitovanje gasova štetnih po atmosferu.
Đedović Handanović: Rusi spremni da prepuste rad NIS-a trećem licu, Srbija podržava
11.11.2025.•
22
Ruski vlasnici Naftne industrije Srbije (NIS) poslali su zahtev američkom OFAC-u u kojem se traži produžetak licence za rad, na osnovu pregovora sa trećom stranom.
Sindikat: Ako ne dobiju odgovor od institucija 1.400 radnika "Đerdap usluga" dolazi u Beograd
10.11.2025.•
11
Oko 1.400 radnika "Đerdap usluga" najavili su da će, ukoliko ne dobiju odgovor od institucija kojima su pisali, zajedno sa porodicama i prijateljima doći u Beograd, gde će ostati sve dok se ne reše njihovi problemi.
Ugašena još jedna fabrika na jugu Srbije
10.11.2025.•
8
U talasu gašenja firmi i otpuštanja radnika, jedna fabrika je zatvorena i u Bujanovcu.
Srbija "brani" NIS po bugarskom modelu koji podrazumeva dva koraka
10.11.2025.•
18
Promenama u menadžmentu NIS-a suvlasnici kompanije, ruski Gasprom i Vlada Srbije pokušavaju da po "bugarskom modelu" za Lukoil nađu rešenje za sankcije, ali je mala mogućnost da će to biti prihvaćeno.
Vlada Srbije planira da se u 2026. godini zaduži za 970 milijardi dinara
10.11.2025.•
10
Vlada Srbije planira da se u 2026. godini zaduži za oko 970 milijardi dinara (približno 8,3 milijarde evra) da bi pokrila budžetski deficit i otplatila stare dugove.
London razmatra uvođenje poreza na električna vozila
09.11.2025.•
5
Britanska vlada, koja traži prihode tri nedelje pre predstavljanja budžeta, razmatra porez na električna vozila kako bi pravednije finansirala putnu infrastrukturu u odnosu na automobile na benzin i dizel.
Kina ublažila restrikcije na izvoz retkih metala u SAD
09.11.2025.•
0
U novom znaku smirivanja odnosa, Kina je danas potvrdila da je suspendovala zabranu izvoza u SAD retkih metala galijuma, germanijuma i antimona, važnih u industrijskoj proizvodnji.
Ko će od sledeće godine morati da plaća porez na ugljen-dioksid?
09.11.2025.•
6
Od januara naredne godine u Srbiji će biti uveden novi porez, ali neće ga plaćati svi građani, već neke firme.
Na šta će vlast trošiti novac u 2026. i 2027: Milijarde za Expo, Nacionalni fudbalski stadion i rafale
09.11.2025.•
14
Vlada Srbije usvojila je predlog budžeta za 2026. godinu, kojim je planiran deficit od tri odsto, s prihodima od 2.414 milijardi i rashodima od 2.751 milijardu dinara.
Najbogatiji čovek na svetu je Ilon Mask: Ima 449 milijardi dolara
09.11.2025.•
3
Najbogatiji čovek na svetu je vlasnik kompanija Tesla, SpaceX i društvene mreže X, Ilon Mask, čije se bogatstvo trenutno procenjuje na 449 milijardi dolara (388 milijardi evra), pokazuje lista Blumberga.
Cene električnih vozila i benzinaca se sve više približavaju
09.11.2025.•
1
Cene električnih automobila se sve više približavaju cenama vozila koja koriste motor sa unutrašnjim sagorevanjem, pokazuje najnovija analiza tržišnih transakcija nemačkog automobilskog stručnjaka Ferdinanda Dudenhefera.
Šta za Srbiju znači stopiranje prodaje Lukoila?
08.11.2025.•
11
Prošlonedeljna najava ruske naftne kompanije "Lukoil" da namerava da proda svoju podružnicu u inostranstvu švajcarskoj kompaniji "Gunvor" zbog američkih sankcija, donela je Evropi i Srbiji samo kratkoročno olakšanje.
Drva po povlašćenim cenama: Penzioneri i socijalno ugroženi mogu kupiti po nižoj ceni
08.11.2025.•
3
Komercijalni direktor "Srbijašuma" Aleksandar Šalipur rekao je danas da je u tom preduzeću kubik drva 50 odsto jeftiniji i košta 5.269 dinara sa PDV-om, a u okviru državnih mera podrške građanima, od septembra do marta.
Komentari 17
DachaNS
Rezidua
A evo kako struktura plata izgleda:
- radnici u Nemackoj, prosek 100,000eur (da li je bruto ili neto, tip nije znao, neki Australijanac koji se bavi kolima, ne politikom)
- radnici u EU bez Nemacke, prosek 50,000eur
- radnici u Kini 27,000eur (samo sto je u Kini sve duplo jeftinije, ovo ja dodajem, cena zivota nije kao u EU)
Taj Australijanac kaze da su u Nemackoj na cistom gubitku, da to tako ne ide...
Ko je dao izjavu ako su u strajku, i da li im je to bas najprece u ovom trenutku?
Uos
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar