
Kompanija u vlasništvu Volkswagena više neće gume iz Linglonga - zbog eksploatacije radnika
Nemačka kompanija MAN Truck & Bus tvrdi da je u novembru obustavila nabavku guma iz zrenjaninske fabrike kineske kompanije Linglong, posle višegodišnjih navoda o eksploataciji radnika u ovoj fabrici.
Automobilski gigant Volkswagen, u čijem vlasništvu je ova firma, i dalje sarađuje sa Linglongom i navodi da još pokušava da "razjasni činjenice".
Minhenska kompanija MAN Truck & Bus, deo Traton grupe koja je u vlasništvu nemačkog automobilskog giganta Volkswagena, raskinula je ugovor o nabavci guma iz fabrike kineske kompanije Šandog Linglogn u Zrenjaninu, zbog navoda o "kršenju ljudskih prava" tokom izgradnje fabrike, otkrivaju BIRN i nemački Manager Magazin.
"Pratili smo izveštaje o radnim uslovima u srpskoj fabrici jednog od naših dobavljača. Optužbe o kršenju ljudskih prava u ovom kontekstu shvatamo vrlo ozbiljno i zbog ovih sumnji prestali smo sa svim narudžbinama od tog dobavljača krajem novembra", saopštili iz kompanije MAN Truck & Bus za Manager Magazin.
BIRN je od 2021. detaljno izveštavao o sistematskoj eksploataciji vijetnamskih i indijskih radnika na gradilištu Linglonga u Zrenjaninu, lokaciji koja ima ključnu ulogu u ambicijama kineske kompanije da snabdeva evropsko tržište.
Organizacija ASTRA, koja se bavi borbom protiv trgovine ljudima, kao i Inicijativa za ekonomska i socijalna prava A11, godinama objavljuju izveštaje koji ukazuju na potencijalnu trgovinu ljudima u cilju radne eksploatacije na gradilištu Linglonga.
Dokumentacija i svedočanstva radnika koje je prikupio i BIRN, pokazuju da su njihovi ugovori bili u suprotnosti sa srpskim Zakonom o radu, da često nisu imali ni radne dozvole, da im nisu isplaćivane dogovorene plate, da su im oduzimani pasoši, kao i da su živeli u prenatrpanim i nehigijenskim prostorijama.
Evropski parlament je u novemberu 2021. čak usvojio i rezoluciju tražeći od srpskih vlasti da istraže navode, a isto su zahtevali specijalni izvestioci UN za ljudska prava.
Od januara 2023. godine, nemačke kompanije su obavezne da sprovode procenu rizika u vezi sa poštovanjem ljudskih prava u globalnim lancima snabdevanja, u skladu sa nemačkim Zakonom o dužnoj pažnji u lancima snabdevanja.
Nemački Zakon o dužnoj pažnji u lancima snabdevanja koji je stupio na snagu prošle godine, kritikovan je sa svih strana - neki ga smatraju previše blagim prema kompanijama, dok ga drugi vide kao nepotreban teret za posrnulu nemačku privredu.
Zakon se poziva na opsežnu listu međunarodnih konvencija o ljudskim pravima, uključujući zabranu dečijeg rada, ropstva i prinudnog rada, nepoštovanje zdravstvenih i bezbednosnih standarda na radu, uskraćivanje adekvatne zarade, kršenje prava na organizovanje sindikata, uskraćivanje hrane i vode, kao i nezakonito oduzimanje zemlje i sredstava za život.
Kompanijama koje ne sprovode procenu rizika u lancima snabdevanja prete kazne do osam miliona evra ili dva odsto globalnog godišnjeg prometa, što se primenjuje samo na kompanije sa prometom većim od 400 miliona evra. Takođe, takve kompanije rizikuju isključenje iz postupaka javnih nabavki.
Iako je MAN Truck & Bus, firma u krajnjem vlasništvu Volkswagen-a, prekinula saradnju sa Linglongom u Srbiji, sam Volkswagen kaže da još pokušava da "razjasni činjenice".
"Pratili smo izveštaje o radnim uslovima u srpskoj fabrici jednog od naših dobavljača. Optužbe o kršenju ljudskih prava shvatamo vrlo ozbiljno i već smo preduzeli odgovarajuće korake kako bismo razjasnili činjenice. Molimo vas za razumevanje što zbog ugovornih obaveza poverljivosti ne možemo da pružimo dodatne detalje o našim odnosima sa dobavljačima", navodi Volkswagen.
Iz ove firme dodaju da "ozbiljna kršenja radnih normi i ljudskih prava mogu dovesti do raskida ugovora sa dobavljačima ukoliko se ne preduzmu korektivne mere".
Kompanija je pojasnila da do sada nije koristila gume proizvedene u Zrenjaninu, ali da im Linglong Kina isporučuje gume od 19 inča koje su od ove godine prvi put korišćene na modelima VW Tiguan i Cupra Terramar i koje se proizvode isključivo u Kini.
"Pored toga, Linglong Kina je dobavljač rezervnih guma koje se koriste u celoj Volkswagen grupaciji", navodi u svom odgovoru nemački automobilski gigant.
Linglong je jedan od sponzora bundesligaškog fudbalskog kluba Volfsburg koji je u vlasništvu Volkswagen Grupe i koji je i nastao kao klub radnika fabrike Volkswagena u nemačkom gradu Volfsburgu.
Linglongova fabrika u Zrenjaninu zvanično je otvorena u septembru ove godine. Na svečanosti kojoj je prisustvovao i predsednik Srbije Aleksandar Vučič, generalni direktor Linglong Tire-a Vang Feng je naveo da su prvi kupci fabrike upravo Volkswagen, zajedno sa Nissanom, Audijem, Fordom, Stellantisom, Hyundaiem, Kijom i kompanijom MAN Truck & Bus.
Ceo tekst BIRN-a čitajte OVDE.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
Alžir zabranio aktivnosti povezane sa kriptovalutama: Od upotrebe do rudarenja
03.08.2025.•
0
Alžir je nedavno usvojio zakon kojim se zabranjuju sve aktivnosti povezane sa kriptovalutama, od upotrebe do rudarenja, javlja BFM TV.
Počele inspekcijske kontrole proizvoda koji sadrže palmino ulje
02.08.2025.•
7
Ministarstvo poljoprivrede saopštilo je da su inspekcijske službe počele da kontrolišu primenu Uredbe o obaveznom deklarisanju proizvoda koji sadrže palmino ulje.
Da li blokade "narušavaju" ekonomiju: Spoljnotrgovinska razmena 37,4 milijarde evra
02.08.2025.•
7
Ukupna spoljnotrgovinska robna razmena Srbije u prvoj polovini godine bila 37,4 milijarde evra
Španija potvrdila učešće na Expo 2027
02.08.2025.•
3
Među državama koje su potvrdile svoje učešće na izložbi EXPO 2027, koja će biti održana u Beogradu, nalazi se i Španija.
Tabaković: Marže banaka na kredite treba da budu manje
02.08.2025.•
8
Guvernerka Jorgovanka Tabaković izjavila je da Narodna banka Srbije sprovodi dodatne analize koje za rezultat treba da imaju predlaganje konkretnih rešenja u cilju smanjenja marži banaka.
Lidl bez mlečnih proizvoda koji sadrže palmino ulje
01.08.2025.•
0
Kompanija Lidl Srbija obaveštava potrošače da nijedan proizvod koji sadrži mlečnu komponentu neće sadržati palmino ulje, palminu mast, odnosno druga biljna ulja i masti.
PKS: Novim carinama SAD najviše će biti pogođeni proizvođači guma, oružja i hrane za životinje
01.08.2025.•
3
Povećanje carine SAD za srpsku robu od 35 odsto najviše će pogoditi najveće izvoznike, a to su industrije auto-delova, pre svega guma, oružja i municije, kao i proizvođače hrane za kućne ljubimce.
Objavljene nove cene goriva
01.08.2025.•
9
Objavljene su nove cene goriva koje će važiti od danas u 15 časova.
Trgovinski sporazum SAD i EU: Jači tlači - Tramp učinio Brisel potpuno nebitnim
01.08.2025.•
7
Posle četiri meseca neizvesnosti postignut je trgovinski sporazum između SAD i Evropske unije, čime je izbegnut preteći carinski rat dva značajna partnera i saveznika.
Tramp potpisao naredbu o novim carinama, stupaju na snagu za sedam dana
01.08.2025.•
0
Predsednik SAD Donald Tramp potpisao je izvršnu naredbu kojom za sedam dana na snagu stupaju nove carine za desetine američkih trgovinskih partnera.
NIS prodaje bugarsku filijalu
31.07.2025.•
4
Naftna industrija Srbije, koja je pod ruskom kontrolom, saopštila je da je upravni odbor odobrio prodaju filijale NIS Petrol Bugarska, koja je u njenom potpunom vlasništvu.
Profesor Savić: Problem je što niko ne kontroliše naknade izvršitelja, mnogi se brzo obogatili
31.07.2025.•
22
Profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu Ljubodrag Savić ocenio je da je jedna od najavljenih državnih mera, kojom izvršitelji neće moći da oduzimaju jedini životni prostor ljudima, dobar korak ali nedovoljan.
Najveći polugodišnji gubitak NIS-a u poslednjih pet godina
31.07.2025.•
8
Naftna industrija Srbije (NIS) objavila je finansijske izveštaje za drugo tromesečje i prvih šest meseci 2025, koji su doneli najlošiji finansijski rezultat kompanije u poslednjih pet godina, od pandemijske 2020.
Sutra ističe rok za carine od 35 odsto koje Srbiji uvodi SAD: Šta očekuje našu zemlju?
31.07.2025.•
18
Carine na srpsku robu u SAD od 35 odsto trebalo bi da stupe na snagu u petak, 1. avgusta, kada je i poslednji rok za postizanje trgovinskog sporazuma između Beograda i Vašingtona.
Drugi put u manje od dva meseca: Novi milioni iz budžetske rezerve za Fudbalski i Košarkaški savez Srbije
31.07.2025.•
10
Fudbalskom savezu Srbije prebačeno je 23,6 miliona dinara, dok je Košarkaški savez Srbije dobio 50 miliona.
JANAF dobio dozvolu da nastavi isporuku nafte NIS-u
30.07.2025.•
3
Jadranski naftovod (JANAF) dobio je licencu od američke Kancelarije za kontrolu stranih sredstava da nastavi do 27. avgusta da transportuje naftu do NIS-a, objavio je JANAF.
Kina i SAD: Dogovor da se zadrže carine na trenutnim nivoima
29.07.2025.•
1
Kina i SAD saglasili su se da održe carine na trenutnim nivoima - SAD oporezuju kinesku robu sa 30 odsto, a Kina naplaćuje 10 odsto na američke proizvode.
MMF povećao prognozu rasta svetske ekonomije: Manja šteta od Trampovih tarifa
29.07.2025.•
1
MMF je povećao prognozu ekonomskog rasta SAD i sveta za ovu i sledeću godinu, jer se protekcionistička trgovinska politika američkog predsednika Donalda Trampa do sada pokazala manje štetnom nego što se očekivalo.
Model Golfa povlači se sa tržišta zbog rizika od povreda
29.07.2025.•
0
Putničko vozila marke Folksvagen, model iGolf Variant, povlači se sa tržišta Srbije zbog rizika od povreda.
Bajatović: Dobro je što su odložene sankcije SAD, omogućava NIS-u da preživi
29.07.2025.•
11
Direktor Srbijagasa Dušan Bajatović izjavio je, posle odlaganja američkih sankcija Naftnoj industriji Srbije (NIS) za još mesec dana, da je to dobra vest, jer omogućava da NIS "preživi".
EU optužila portal Temu za kršenje Zakona o digitalnim uslugama
28.07.2025.•
2
Evropska komisija optužila je kineski sajt za elektronsku trgovinu Temu za kršenje njenog Zakona o digitalnim uslugama, zbog toga što nije adekvatno pratio proizvode koje nudi, posebno igračke za bebe.
Komentari 17
DachaNS
Rezidua
A evo kako struktura plata izgleda:
- radnici u Nemackoj, prosek 100,000eur (da li je bruto ili neto, tip nije znao, neki Australijanac koji se bavi kolima, ne politikom)
- radnici u EU bez Nemacke, prosek 50,000eur
- radnici u Kini 27,000eur (samo sto je u Kini sve duplo jeftinije, ovo ja dodajem, cena zivota nije kao u EU)
Taj Australijanac kaze da su u Nemackoj na cistom gubitku, da to tako ne ide...
Ko je dao izjavu ako su u strajku, i da li im je to bas najprece u ovom trenutku?
Uos
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar