Lignje sa Havaja odletele u svemir na specijalan zadatak

Desetine mladunaca havajske lignje (Hawaiianbobtail squid), uzgojenih u morskoj laboratoriji Kevalo Univerziteta na Havajima, odletele su u svemir početkom ovog meseca.
One su odletele s paketom za snabdevanje Međunarodne svemirske stanice koji je ponela letelica "SpaceX".

Pošto "obave zadatak", lignje će se u julu vratiti sa Međunarodne svemirske stanice na Zemlju.

Istraživačica Džejmi Foster, koja je doktorirala na Univerzitetu na Havajima, proučava kako svemirski let utiče na lignje u nadi da će pomoći da ojača zdravlje ljudi tokom dugih svemirskih misija, izvestio je lokalni list "Honolulu Star-Advertiser".

Lignje imaju simbiotski odnos s bakterijama koje pomažu regulaciju njihove bioluminiscencije - svetlosti koju emituju u tmini okeana.

Kada su astronauti izloženi maloj gravitaciji, odnos njihovog tela s mikrobima se menja, rekla je profesorka Univerziteta na Havajima, Margaret Mekfol-Ngai, kod koje je Foster studirala.

"Otkrili smo da je simbioza organizma ljudi s njihovim mikrobima poremećena u mikrogravitaciji, a Džejmi je na lignjama pokazala da je to tačno", rekla je profesorka i dodala da "pošto je organizam lignje jednostavan, lakše može da se shvati šta se dešava".

Foster je sada profesorka na Floridi i glavna istraživačica programa NASA-e koja istražuje kako mikrogravitacija utiče na interakcije životinja i mikroba.

"Što više vremena astronauti provode u svemiru, njihov imuni sistem postaje sve manje regulisan i više ne prepoznaje bakterije, zato se ponekad astronauti razbole", objasnila je ona.

Foster je rekla da razumevanje šta se sa lignjama događa u svemiru može da pomogne u rešavanju zdravstvenih problema astronauta.

"Postoje aspekti imunog sistema koji jednostavno ne rade ispravno tokom dugotrajnih svemirskih letova", rekla je ona. "Ako ljudi žele da borave na Mesecu ili Marsu, moramo da rešimo zdravstvene probleme da bismo ih tamo bezbedno odveli."

Morska laboratorija Kevalo uzgaja lignje za istraživačke projekte širom sveta. Tih sićušnih životinja ima mnogo u havajskim vodama i dugačke su oko 7,6 centimetara.

• Aleksej

22.06.2021 12:35
    Strava i uzas
    Eh kada bi mi mogli nasu Punjenu Lignju da otpremimo u svemir na neko vreme, pa neka tamo "radi" po ceo dan.

Kao u onoj ruskoj knjizi, ah sta to bese knjiga...
  • Mile rent-a mozak

22.06.2021 12:06
    Zaboraviše da pošalju i ovu našu lajku. Ona obožava lignje.
  • Kent Brockman

22.06.2021 09:00
    Ja kao prvi želim dobrodošlicu našim novim vladarima lignjama!

Fejsbuk menja ime

Američki tehnološki gigant "Fejsbuk" planira naredne sedmice promenu imena, piše tehnološki portal "Verdž".

Više od trećine mladih u Srbiji na Tiktok-u

Alternativni izveštaj o položaju mladih Krovne organizacije mladih Srbije (KOMS) pokazuje da čak 35 odsto mladih u Srbiji uzrasta od 15 do 30 godina koristi društvenu mrežu Tiktok.