Lignje sa Havaja odletele u svemir na specijalan zadatak

Desetine mladunaca havajske lignje (Hawaiianbobtail squid), uzgojenih u morskoj laboratoriji Kevalo Univerziteta na Havajima, odletele su u svemir početkom ovog meseca.
One su odletele s paketom za snabdevanje Međunarodne svemirske stanice koji je ponela letelica "SpaceX".

Pošto "obave zadatak", lignje će se u julu vratiti sa Međunarodne svemirske stanice na Zemlju.

Istraživačica Džejmi Foster, koja je doktorirala na Univerzitetu na Havajima, proučava kako svemirski let utiče na lignje u nadi da će pomoći da ojača zdravlje ljudi tokom dugih svemirskih misija, izvestio je lokalni list "Honolulu Star-Advertiser".

Lignje imaju simbiotski odnos s bakterijama koje pomažu regulaciju njihove bioluminiscencije - svetlosti koju emituju u tmini okeana.

Kada su astronauti izloženi maloj gravitaciji, odnos njihovog tela s mikrobima se menja, rekla je profesorka Univerziteta na Havajima, Margaret Mekfol-Ngai, kod koje je Foster studirala.

"Otkrili smo da je simbioza organizma ljudi s njihovim mikrobima poremećena u mikrogravitaciji, a Džejmi je na lignjama pokazala da je to tačno", rekla je profesorka i dodala da "pošto je organizam lignje jednostavan, lakše može da se shvati šta se dešava".

Foster je sada profesorka na Floridi i glavna istraživačica programa NASA-e koja istražuje kako mikrogravitacija utiče na interakcije životinja i mikroba.

"Što više vremena astronauti provode u svemiru, njihov imuni sistem postaje sve manje regulisan i više ne prepoznaje bakterije, zato se ponekad astronauti razbole", objasnila je ona.

Foster je rekla da razumevanje šta se sa lignjama događa u svemiru može da pomogne u rešavanju zdravstvenih problema astronauta.

"Postoje aspekti imunog sistema koji jednostavno ne rade ispravno tokom dugotrajnih svemirskih letova", rekla je ona. "Ako ljudi žele da borave na Mesecu ili Marsu, moramo da rešimo zdravstvene probleme da bismo ih tamo bezbedno odveli."

Morska laboratorija Kevalo uzgaja lignje za istraživačke projekte širom sveta. Tih sićušnih životinja ima mnogo u havajskim vodama i dugačke su oko 7,6 centimetara.

Kad ste već ovde...

Stotine hiljada vas svakodnevno se oslanja na 021 tragajući za istinom i objektivnim pristupom informisanju. Obavezali smo se da ćemo raditi u interesu javnosti sa uspostavljenim visokim standardima novinarske profesije i vi ste nam uzvratili ogromnim poverenjem. Vašu podršku sada možete i da konkretizujete. 021 je pokrenuo gift shop - Shopins.rs, a kupovinom nekog od zanimljivih artikala direktno podržavate rad redakcije 021. Svaki vaš doprinos, ma kako bio velik ili mali, dragocen je za našu budućnost. Jer pravo novinarstvo vredi.

• Aleksej

22.06.2021 12:35
    Strava i uzas
    Eh kada bi mi mogli nasu Punjenu Lignju da otpremimo u svemir na neko vreme, pa neka tamo "radi" po ceo dan.

Kao u onoj ruskoj knjizi, ah sta to bese knjiga...
  • Mile rent-a mozak

22.06.2021 12:06
    Zaboraviše da pošalju i ovu našu lajku. Ona obožava lignje.
  • Kent Brockman

22.06.2021 09:00
    Ja kao prvi želim dobrodošlicu našim novim vladarima lignjama!

Ruski sud kaznio Gugl sa 41.000 dolara

Prekršajni sud u Moskvi kaznio je danas kompaniju "Gugl" sa 41.000 dolara zbog odbijanja da lokalizuje podatke o Rusima bazom podataka na teritoriji Rusije.