Astronomi otkrili skrivenu supermasivnu crnu rupu

Naučnici koji stoje iza NASA posmatračnice Čandra nedavno su otkrili supermasivnu crnu rupu "zatrpanu" prašinom i gasom i smeštenu unutar patuljaste galaksije.
Astronomi otkrili skrivenu supermasivnu crnu rupu
Čandrin tim navodi da je crna rupa, inače, 200.000 puta masivnija od našeg sunca, smeštena u galaksiji Mrk 462.
"Ova supermasivna crna rupa takođe je među najmanjim crnim rupama ove vrste koje su do sada otkrivene", navode naučnici projekta Čandra, prenosi ABC.
"Crna rupa u galaksiji Mrk 462 među najmanjim je supermasivnim crnim rupama u poznatom svemiru", rekao je Džek Parker, istraživač sa Univerziteta Dartmut u Nju Hampširu.

Parker je jedan od vođa grupe koja je proučavala i prepoznala spomenutu crnu rupu.

Minijaturne supermasivne crne rupe poput ove, objašnjava NASA tim, teško je pronaći.

Mrk 462 je galaksija koja okuplja "samo" nekoliko stotina miliona zvezda.

Iako se na prvi pogled ovaj broj čini velikim, u poređenju sa našim Mlečnim putem koji ima nekoliko stotina milijardi zvezda, Mrk 462 zaista spada u red patuljastih galaksija.

Ova crna rupa je do danas bila sakrivena od naših pogleda jer su je "zamaskirali" gasovi i kosmička prašina.

Da je bila reč o većoj galaksiji, naučnici bi crnu rupu mogli prepoznati posmatranjem zvezda koje se brzo kreću pored galaktičkog centra, odnosno pomoću očitanja gravitacionog uticaja crne rupe.

Problem je što takva detekcija nije moguća kod manjih galaksija.

Zahvaljujući posmatračnici Čandra, naučnici su uspeli da prepoznaju x-zrake koje je emitovao gas kojeg uvlači crna rupa.

Reč je o jednom od prvih slučajeva u kojima su naučnici posmatrali crnu rupu okruženu gasom i prašinom.

"S obzirom na to da se zaklonjene crne rupe mnogo teže prepoznaju od onih otkrivenih, ovo otkriće znači da u svemiru verovatno postoji još mnoštvo patuljastih galaksija koje u središtima imaju slične crne rupe", rekao je Rajan Hikoks, jedan od autora projekta u Dartmutu.

On objašnjava da je otkriće vrlo važno jer nam pomaže da dođemo do odgovora na važno pitanje astrofizike: Kako su crne rupe mogle tako brzo da narastu u ranoj eri našeg svemira?

Supermasivne crne rupe u središtima malih galaksija postavljaju jednak broj pitanja koliko na kraju pružaju odgovora. Njihovo postojanje dokazuje da je evolucija svemira koji nas okružuje još u velikoj meri neobjašnjena.