U delu svemira uočeno 14 supermasivnih crnih rupa koje proždiru sve oko sebe

Na najnovijim snimcima protogalaktičkog skupa Spiderweb uočen je neverovatan broj aktivnih supermasivnih crnih rupa.
U delu svemira uočeno 14 supermasivnih crnih rupa koje proždiru sve oko sebe
Podaci sa svemirskog teleskopa Čandra, koji su prikupljani u periodu od osam dana, pokazuju 14 crnih rupa u središtima galaksija, uključujući i onu u centru galaksije Spiderweb, koja se nalazi u srcu protogalaktičkog skupa.
Sve ove crne rupe pohlepno proždiru materijal u njihovoj okolini. Radi se o mnogo većem broju crnih rupa nego što se obično nalazi na istoj veličini prostora u drugim delovima svemira, piše Science Alert.
Protogalaktički skup Spiderweb, nazvan po galaksiji u svom središtu, rastući je skup galaksija čijoj je svetlosti trebalo 10,6 milijardi svetlosnih godina da dođe do nas. Nastao je u periodu poznatom kao "kosmičko podne" – kratkom razdoblju otprilike dve, tri milijarde godina nakon Velikog praska u kojem su se zvezde u galaksijama formirale velikom brzinom.

Danas ovaj protogalaktički skup, gde god se nalazio, izgleda sasvim drugačije. Verovatno je evoluirao u masivan i stabilan skup galaksija. Posmatrajući njegovu prošlost, naučnici mogu dobiti uvid u evoluciju svemira i procese koji utiču na stope stvaranja zvezda i aktivnosti supermasivnih crnih rupa u skupovima galaksija.

Mi zapravo još uvek ne znamo kako tačno nastaju galaktički skupovi, pa je teško utvrditi kako izgleda pravi protogalaktički skup. Stručnjaci zbog toga tragaju za neobičnim i zanimljivim jatima galaksija koje pokazuju evolucijsku strukturu.

Kada supermasivna crna rupa aktivno uvlači materijal, dolazi do povrata energije koji ima ogroman uticaj na stvaranje zvezda. Astrofizičar Paolo Tozi i njegove kolege iz Nacionalnog instituta za astrofiziku u Italiji usmerili su teleskop prema ovoj grupi galaksija i potražili rendgenske emisije iz aktivnih supermasivnih crnih rupa.

Iako same crne rupe ne emituju svetlost, njihovo prožimanje materijala odašilje visokoenergetsko svetlo koje plamti svemirom. Naučnici su na području svemira koje se prostire na otprilike 11,3 miliona svetlosnih godina uočili da 14 galaksija emituje X-zrake, što ukazuje na to da imaju aktivne supermasivne crne rupe.

Ustanovili su da 25 odsto najmasivnijih galaksija u ovom protogalaktičkom skupu ima aktivne supermasivne crne rupe, što je pet do 20 puta više od proseka. To znači da postoji nešto specifično u okruženju Spiderweba što pokreće aktivnost crnih rupa.

Nije za sada poznato šta bi to moglo biti. Moguće je da gravitacione interakcije između galaksija povlače materijal prema galaktičkim središtima gde ga mogu progutati crne rupe. Druga je mogućnost, smatraju astrofizičari, da je protogalaktički skup iz nekog razloga zadržao veliku količinu hladnog gasa koji crne rupe lakše "proždiru" od vrućeg. Ili se možda radi o kombinaciji više faktora.

Istraživanje naziva "The 700 ks Chandra Spiderweb Field I: Evidence for Widespread Nuclear Activity in the Protocluster" uskoro će biti objavljeno u časopisu "Astronomy & Astrophysics".