Mali meteorit pogodio svemirski teleskop "Džejms Veb"

Sićušni komad stene (mikrometeorit) pogodio je svemirski teleskop "Džejms Veb" udarivši o glavno ogledalo, ali ne očekuje se da će uticati na performanse teleskopa, objavila je NASA.
Teleskop "Džejms Veb" lansiran je u decembru kao naslednik revolucionarnog, ali danas vremešnog teleskopa Habl.

Rečeno je da je krajem maja pogođen deo ogledala C3, jedan od 18 delova izrađenih od berilijuma i zlata koji čine 6,5 metara široko glavno ogledalo.
Udarac je ostavio "maleno ulegnuće" u segmentu, rečeno je iz NASA za agenciju Rojters.

Brzina kojom se predmeti kreću svemirom znači da i najmanje čestice mogu preneti mnogo energije pri sudaru s drugim predmetom.
"Džejms Veb" je do sada pet puta pogođen, a ovaj najnoviji udar je najveći.

Projektanti su računali na mogućnosti udara mikrometeorita pri izboru materijala i ugradnji komponenata i načina rada teleskopa.

"Znali smo da će se 'Veb' morati da nosi sa svemirskim okruženjem što uključuje oštre ultraljubičaste zrake i nabijene sunčeve čestice, kosmičke zrake iz egzotičnih izvora u galaksiji, kao i povremene udare mikrometeorita iz našeg Sunčevog sistema", rekao je Pol Gitner, zamenik tehničkog direktora u NASA centru za svemirske letove "Goddard" u Grinbeltu u američkoj saveznoj državi Merilend.

Inženjeri će prilagoditi poziciju pogođenog segmenta ogledala kako bi ispravili distorziju, ali ne mogu je potpuno ukloniti.

Teleskop "Veb" trenutno prikuplja podatke iz svemira, bližeg i dalekog, kako bi pokazao svoje sposobnosti. Astronomi bi trebalo da objave prve ocene 12. jula. Američka svemirska agencija NASA rekla je da taj incident neće uticati na kvalitet snimaka.

Dugoročnije, naučnici planiraju da koriste "Veb" kako bi videli najranije zvezde koje su osvetlile kosmos pre više od 13,5 milijardi godina.

Takođe treniraju teleskopsko veliko "oko" na atmosferu udaljenih planeta kako bi se videlo da li bi ti svetovi bili mogući za život.

Teleskop "Veb" postavio se u solarnu orbitu nekih 1,6 miliona kilometara od Zemlje u januaru. "Veb" je najsnažnija svemirska opservatorija koja je do danas sagrađena i plod je međunarodne saradnje NASA u partnerstvu sa evropskom i kanadskom svemirskom agencijom.
  • Nimbus

10.06.2022 09:41
    Izdrzi. Putovanje je tek pocelo. Treba da slikas jos 10 godina.
  • drz`se

09.06.2022 23:05
    Vebe
    da nam uskoro otkrijes da nismo sami, pa da konacno shvatimo da imamo vrednu kucu ZEMLJA i da postoji samo jedna rasa Zemljanin.
    021 srecan rodjus, hvala na sarolikim tekstovima.