Neobičan asteroid se ponaša još čudnije: Okreće se sve brže i brže

Asteroid koji ponekad prođe, relativno gledajući, blizu Zemlje i koji uzrokuje spektakularnu godišnju kišu meteora iz grupacije Geminida, počeo je da se ponaša čudno.
Naučnici koji posmatraju promenjivu svetlost asteroida 3200 Fajeton zaključili su da je on počeo sve brže i brže da se okreće oko svoje ose, skraćujući svake godine rotaciju za oko četiri milisekunde. Ovo otkriće ih je začudilo jer se rotacije asteroida obično ne menjaju.
Razumevanje toga šta se događa s Fajetonom moglo bi nam pružiti bolji uvid u klasu asteroida koji se smatraju "potencijalno opasnim". Ovaj asteroid trenutno ne predstavlja nikakvu opasnost za Zemlju, ali sa svojim prečnikom od 5,8 kilometara mogao bi, kada bi nekim slučajem udario u našu planetu, da nanese značajnu štetu.
Dodatno, tokom svoje putanje nam se približava dovoljno blizu da bi neka istaknutija promjena u njegovoj 524-dnevnoj orbiti možda mogla izazvati određenu zabrinutost, piše Science Alert.

Neobičan asteroid

Asteroid 3200 Fajeton je zapravo vrlo neobičan. Toom svoje orbite se, poput komete, približava Suncu i iza sebe ima prašnjavi rep. Međutim, za razliku od komete, izgleda da na njemu nema leda, zbog čega su mu stručnjaci dali nadimak "kamena kometa".

Dodatno, jedan je od samo dva asteroida koji proizvode kišu meteora. Obično su za taj nebeski spektakl odgovorne komete.

I da - upečatljivo je plave boje; većina asteroida je crvenkasta ili siva.

Zbog njegovih neobičnih karakteristika, Japanska svemirska agencija planira da na njega pošalje misiju DESTINY+ (Demonstration and Experiment of Space Technology for INterplanetary voYage with Phaethon fLyby and dUst Science).

Svetlost Fajetona se menja kako se on okreće oko svoje ose, što znači da su naučnici uspeli da nakon nekog vremena odrede njegov približni rotacijski period od oko 3,6 sati. Ipak, ako želimo da na njega spustimo letelicu, potrebni su precizniji podaci.

Za sada nije poznat uzrok

Zbog toga je planetarni naučnik Šon Maršal iz opservatorije "Arecibo" u Portoriku počeo da radi na detaljnijem određivanju njegove veličine, oblika i rotacije, pri čemu je otkrio nešto veoma neobično.

"Predviđanja iz modela oblika nisu odgovarala podacima. Shvatio sam da se Fajetonov period rotacije pre posmatranja 2021. postepeno menjao, možda zbog njegove aktivnosti kada je bio blizu perihela u januaru 2020", objasnio je Maršal.

Nakon detaljnije analize cele grupe podataka, koja obuhvata period od 1989. do 2021, otkrio je da se ova promena može objasniti postupenim, stalnim ubrzanjem i gubitkom od četiri milisekunde perioda rotacije godišnje. Kada se gleda na godišnjem nivou, ne radi se o velikoj promeni, ali kako se nižu decenije, ona postaje sve izraženija.

Stručnjaci ne znaju tačno zašto se to dešava. Moguće je da se radi o gubitku mase pri čemu dolazi do ubrzanja rotacije. Takođe, možda je stvar efekta Yarkovsky-O'Keefe-Radzievskii-Paddack (YORP), kada toplota zvezde utiče na brzinu okretanja malog tela, poput asteroida.

Maršal i njegove kolege predstavili su ovo svoje otkriće prošle nedelje na 54. godišnjem sastanku Odeljenja za planetarne nauke Američkog astronomskog društva.
  • Driver

19.10.2022 12:45
    GorivoJeKrivoZaSve
    Ma to je zato sto raste cena goriva. Opusteno. ;)
  • mrva

19.10.2022 11:47
    Zakon održanja momenta količine kretanja. Objekat očigledno gubi masu zbog čega mu se povećava ugaona brzina kretanja da bi se održao moment.
    Efekat "balerine" koja povećava brzinu okretanja nakon što skupi ruke