VIDEO Prvi put nakon 50.000 godina: Ledena kometa uskoro vidljiva sa Zemlje

Nedavno otkrivena kometa C/2022 E3 približiće se idućih nedelja Suncu, prvi put nakon 50.000 godina i možda će biti vidljiva golim okom krajem januara.
VIDEO Prvi put nakon 50.000 godina: Ledena kometa uskoro vidljiva sa Zemlje
Malena kometa, sastavljena od stena i leda, prečnika oko jednog kilometra, otkrivena je u martu 2022. programom "Zwicky Transient Facility" (ZTF) koji se koristi Samjuel-Ošin teleskopom u Opservatriji Palomar u Kaliforniji.
Otkrivena je dok je prolazila orbitom Jupitera, a sada se kreće prema Suncu i postićiće svoju tačku najbližu Suncu 12. januara, prema proračunima astronoma.
Kada se kometa približi Suncu, led u njenom jezgru topi se i prelazi u dug veo prašine koji reflektuje Sunčevu svetlost. Taj blistavi veo verovatno će moći da se posmatra sa Zemlje.

"Kometa će najviše zablistati kada bude najbliže Zemlji", kaže Tomas Prins, profesor fizike na Tehnološkom institutu Kalifornije koji radi za program ZTF.

Pojava će ipak biti manje spektakularna nego pri prolasku Hejl-Bopove komete 1997, ili Neovajz 2020. koje su mnogo veće.

Posmatranje će biti moguće dobrim teleksopom, a možda i golim okom delom noći, ako ne bude previše mesečine i zagađenja svetlošću.

Očekuje se da će najbolja prilika biti vikend 21. i 22. januara, kao i nedelja koja će uslediti. U tom razdoblju kometa će proći između Malog i Velikog medveda pre nego što utone u južnu hemisferu i krene u zakutke Sunčevog sistema što je verovatno njegova kolevka.

Ledeni posetilac poslednji put je bio tako blizu Suncu pre nekih 50.000 godina, prema proračunima astronoma.

Njegov skorašnji dolazak biće naučnicima prilika da bolje razumeju sastav kometa, posebno zahvaljujući svemirskom teleskopu Džejms Veb.

Kretanje komete uživo možete pratiti u nastavku: