Salata uzgojena u svemiru mogla bi biti opasna po zdravlje

S obzirom na to da je preporučljivo jesti što više voća i povrća, naučnici testiraju razne metode uzgoja u svemiru kako bi astronauti ili komercijalni putnici mogli što kvalitetnije da se hrane.
Salata uzgojena u svemiru mogla bi biti opasna po zdravlje
Međutim, novo istraživanje ukazuje na to da bi "svemirska salata" mogla predstavljati rizik za astronaute, koliko god bila hranjiva. Problem je u tome što uz uzgoj lisnatih biljaka poput salate i spanaća u mikrogravitaciji dolazi poseban "prilog" bakterija.

Naime, prema testiranjima sprovedenim na Univerzitetu Delaver biljke uzgojene u simuliranoj mikrogravitaciji bile su mnogo osetljivije na patogen Salmonella enterica. Na Međunarodnoj svemirskoj stanici (MSS) ima puno agresivnih bakterija i gljivica, a ako bi one podstakle razvoj raznih bolesti, astronauti na MSS-u bi bili u životnoj opasnosti.
"Niko ne želi da cela misija propadne zbog neke epidemije uzrokovane hranom", rekao je biolog Harš Bejz sa Univerziteta Delaver.

Bejz i njegove kolege su u laboratoriji simulirali uslove mikrogravitacije i zatim lišću salate dodali bakteriju S. enterica.
Iznenadilo ih je što su se sićušne pore (stome) u salati otvorile i omogućile invaziju bakterija. Stome obično služe tome da spreče najezdu patogena, dok istovremeno pomažu biljci pri "disanju", piše Science Alert.

Naučnici su zatim salati dodali korisnu vrstu bakterija, koja obično štiti biljke od spoljašnjih stresora, ali odbrana i dalje nije bila efikasna. Izgleda da mikrogravitacija onemogućuje hemijske reakcije pomoću kojih zelena salata osigurava svoju zaštitu.

"Nismo očekivali da će stome ostati otvorene kada smo biljku izložili stresu. Učinili smo da salata nije znala šta je gore, a šta dole, odnosno poremetili smo njenu reakciju na gravitaciju", rekao je biolog Noa Totslajn.

Mada su prethodne studije pokazale da je svemirska salata sigurna za konzumaciju i jednako hranjiva kao i ona uzgojena na Zemlji, ovo novo istraživanje ukazuje na to da bi moglo doći do problema pri borbi s patogenima.

S obzirom na to da svemirske bakterije umeju da budu poprilično gadna stvorenja (pokazalo se da tokom mikrogravitacije neke od njih mogu trajno mutirati i brže se razmnožavati), to predstavlja određenu prepreku na kojoj se mora raditi.
"Moramo smanjiti rizike za one koji borave na Međunarodnoj svemirskoj stanici i za one koji će tamo doći u budućnosti. Važno je što bolje razumeti kako patogeni reaguju na mikrogravitaciju kako bismo mogli što pre da nađemo rešenja za potencijalne probleme", navodi mikrobiološkinja Kali Nil.