Novi čitač tablica u automobilu može da otkrije telefone, čipove ljubimaca...

Američka policija testira novu tehnologiju koja može da skenira vozila u pokretu u potrazi za bilo čim što emituje neki signal.
To uključuje pametne telefone, pametne satove, čipove za kućne ljubimce ili čak knjige iz biblioteke, kažu iz kompanije Leonardo za nadzor, odbranu i vazduhoplovstvo iz Rima.
 
Ova nova tehnologija, po imenu Elsag EOC Plus, obično je deo čitača registarskih tablica kompanije Elsag, iako se može koristiti i kao samostalni uređaj za nadzor. Osmišljen je kao pomoć policiji u nadgledanju osumnjičenih u pokretu. 
Ipak, zagovornici privatnosti za Forbs kažu kako se ova tehnologija može zloupotrebljavati za praćenje ljudi širom zemlje, i to bez naloga, i učenje o njima identifikacijom njihovih stvari bez njihovog znanja.
 
Iz Leonarda kažu kako alat može identifikovati konkretne modele uređaja, poput iPhonea i slušalica, unutar vozila u pokretu, stoji u marketinškoj brošuri s prošlogodišnje konferencije Milipol u Parizu. Može identifikovati i jedinstvene signale koje emituju čipovi za kućne ljubimce, kao i uređaji s Wi-Fijem i Bluetoothom, nosiva tehnologija poput fitness-narukvica, infotainment sistemi u automobilima i senzori za pritisak guma. Može otkriti i elektronsku oznaku u knjizi iz biblioteke, stoji u brošuri. 
Svi ti podaci mogu se vezati za registarske oznake automobila i postati jedinstveni "otisak prsta." Kako osoba putuje kroz druge skenere registarskih oznaka, njen otisak može se pratiti u datom području, čak i kada vozač ili putnik promeni vozilo.
 
"Na primer, iako se u 30 automobila od 100 možda nalazi iPhone, samo jedan će imati iPhone 12rev2, radio Audi, par slušalica Bose, sportski sat Garmin, uređaj za pronalazak ključeva i registarske oznake ABC-1234. Skup podataka koje predstavljaju te konkretne stvari čini elektronski potpis", objašnjava Leonardo u brošuri.
 
Kupci nove tehnologije možda nisu samo policijske stanice ili javne putevi. Leonardo u brošuri navodi kako bi tehnologija mogla biti korisna i u "područjima koja nisu na putu, poput železničkih stanica ili tržnih centara". Forbs je već ranije izveštavao kako tržni centri širom SAD-a već imaju tehnologije za nadzor automobila koje pokreće AI, a koje proizvodi Leonardu konkurentska kompanija Flock Safety, kao i da podatke s tih uređaja dele direktno s policijskim agencijama u želji da uhvate lopove. Flockove AI kamere na sličan način kreiraju "otiske" različitih automobila, ali umesto da skeniraju unutrašnjost vozila, one traže identifikacione oznake na samom automobilu, koje nisu samo registarske oznake već se u obzir uzimaju i boja, model, godina proizvodnje, nalepnice...
 
Portparol Leonarda Nejt Maloni za Forbs kaže kako je kompanija nedavno dobila patent za tehnologiju i kako "idu napred punom parom" u želji da svoj proizvod prodaju širom sveta. Trenutno nemaju kupaca koji za proizvod plaćaju, iako su potvrdili kako najmanje jedan od njihovih klijenata trenutno testira tehnologiju. Nije rekao koja američka policijska stanica pomaže u tom testiranju, ali je rekao kako se tehnologija trenutno ne koristi za nadzor javnosti. Kompanija tvrdi kako širom SAD-a imaju 4.000 klijenata za svoje čitače registarskih tablica Elsag.
 
Analitičar politike u fondaciji Electronic Frontier Foundation Metju Guariglia kaže kako ne vidi kako bi policija "mogla opravdati trošenje novca poreskih obveznika na ovo".
 
"Ne mogu da se setim slučaja u kom se ova tehnologija može koristiti kada policija već ima čitače registarskih tablica. Ovo je stvoreno za zloupotrebu, ne samo zbog načina na koji može da se koristi za praćenje ljudi već i zato što  pruža 'puškicu' svih elektronskih uređaja koje neko ima", kaže on
 
Policija bi te informacije mogla da koristi za odlučivanje o tome koje uređaje zapleniti pri zaustavljanju i pretraživanju pojedinca, pogotovo kada je reč o aktivistima ili novinarima na protestima, upozorava.
 
Maloni kaže da bi kompanija sarađivala s policijskim agencijama kako bi ostala unutar zakona. Ako agencija nema dozvolu za identifikaciju uređaja u automobilu bez naloga, na primer, funkcije bi se mogle isključiti u alatu kako bi se sprečilo preterano prikupljanje podataka, kaže on. Naglašava kako alat ne prikuplja sadržaj sa samih uređaja. 
 
"Ne ulazimo u uređaje, radi se samo o signalima u vazduhu", dodaje on.
Prošlog meseca je Byron Tau, reporter za neprofitni medij NOTUS Instituta za novinarstvo Allbritton, otkrio kako je sličnu tehnologiju, nemačke kompanije Jenoptik, testirala američka policija u dva okruga u Teksasu, iako je nejasno koliko široko se ona koristila. Jenoptik nije odgovorio na upite za komentar u trenutku objavljivanja ovog članka.
 
Guariglia kaže kako su nove tehnologije zapravo "Stingray, samo drugog imena". Stingray je alat za nadzor koji izgleda kao toranj za mobilne signale, a koji prikuplja podatke o svim mobilnim uređajima u nekom području. Zbog potencijala za prikupljanje informacija o nevinim građanima, ovi alati su veoma kontroverzni, a neke američke savezne države zahtevaju odobrenje naloga za njihovo korišćenje.
 
Leonardov alat takođe "vara vaš uređaj da odašilje signal prema njemu i koristi ga da vas prati gde god išli", kaže Guariglia i dodaje: "Samo zato što je signal druge vrste ne znači da je bezazlen."
  • Fića

    27.05.2024 18:20
    1984 - ta
    Orvele, ti li si...?!
  • Petar

    26.05.2024 10:03
    Ma da
    Sve je bezazleno, sve za naše dobro, i ajmo u svetlu budućnost skajneta...

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Nauka i tehnologija